AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
497

Köp av e46

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Funderar på att byta upp mig till en e46:a av något slag och har några frågor.

1. Vad skiljer mellan -98 och -99?

2. Vid provkörning tyckte jag att 318 var en positiv överraskning. 320 tyckte jag däremot var något slö, blir 323:an märkbart piggare eller är det 328:a som gäller om man vill ha mer prestanda (och inte har råd med 330)?

3. Kan man montera annan CD spelare än BMW:s, alternativt finns det att få tag i begagnade BMW CD spelare?

4. Hur kollar man enklast att problemen med länkarmarna är åtgärdade?

Tack på förhand!
2: Skillnaden mellan 320 och 323 är stor, sen är steget till 328 mindre (tycker jag). Det finns ett par långa trådar som handlar om 323 vs 328. Sök lite så hittar du nog.

/Micke
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tror inte att det skiljer något alls mellan 98/99 däremot -00 men det vet du säkert.
Som Micke säger är skillnaden större mellan 320/323 än hoppet upp till 328 även om man (självklart) märker skillnad i positiv bemärkelse. Bränsleförbrukningen vid normal körning är näst intill obefintlig.
Om länkarmarna är bytta så finns det registrerat, bara att ringa till Bmw eller om ägaren har dokument kvar på det.
Det där med stereo kan du söka lite om under "Bilstereo", finns en del snack om det. Är osäker på hur det är.

--------------------------------------------
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Rekomenderar 323i, som kompromiss mellan pris, prestanda och driftskostnader. Den lär ju ha 188hk, snarare än de 170 som fabriken anger(enligt ett test i Teknikens Värld), dessutom är försäkringskostnaderna lägre, har jag hört. Följ mickes råd och använd "sök inlägg" så hittar du säkert en massa nyttigt!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Skillnaden i försäkrings kostnad mellan 320 323 och 328 är väldigt liten, de rör sig om hundralappar, iaf inom dial(bmw assurans) har kolalt efter för nån vecka sedan. Att skillnaden mellan 323 och 328 skulle vara 5 hkr och inte 25 är nog lite naivt o tro.
Provkör o se, 328:an e en hel sekund snabbare än 323:an. Prisskillnad mellan 323 o 328 är inte nämnvärt stor den heller 20 kkr ungefär. eftersom 323:an e väldigt ovanlig isedan utförarande (såldes aldrig i sverige bara i landet med stort D eller T)
de framgår inte vilken kaross du föredrar, om du ska hitta en 98-99 är det sedanen du får hålla dig till om du ska hitta dom med humana priser på. touringen och coupen kom 99. Bmws konditions test är att rekomendera, dom kollar länkarmarna åt dig. Att montera en vanlig stereo e möjligt med adapter kablage.
Mitt råd: köp 328 med plånboken i behåll.
eller köp 328:a med hjärtat.
323 och 320 är lite motorsvaga för denna ganska tunga
och lite klumpiga E46. De är min uppfattning iaf.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.