|
|
|
|---|---|
|
Hittade ett par fälgar på blocket som jag gillar, men det är fel ET. Det är ET20 mot ET30. Jag vill gärna undvika spaders, betyder den skillnaden något? Det är till en F11. | |
|
Hjulen kommer hamna längre ut än normalt. Är det samma bredd som original funkar det säkert bra men är de nya fälgarna dessutom bredare kommer de hamna ännu längre ut och kanske ta i. En hjulinställning är nog att rekommendera med då längden på axeln ökat för att undvika sned slitage på däck. |
|
|
Ok. Det är original 8x18” fälgar. Jag söker så vidare efter rätt fälg. |
|
| Jag tror inte att det blir något problem på 8" breda fälgar, möjligen kommer bakhjulen sitta bättre än original. Det behövs heller ingen hjulinställning för ynka 10mm, då skulle jag behöva göra det varje gång jag sätter på sommarhjulen.. | |
|
Du gör klokt i att leta reda på fälgar med rätt ET! 10 mm/fälg i ändrad inpressning = 20 mm per hjulaxel = 5 mm över laglig ändring. Och det finns en god anledning till att man inte tillåter mer språrviddsförändring än så... Att det får plats är inte samma sak som att det är lämpligt eller passar! Lite som att köpa kostym hos Dressmann - visst det skyler den nakna kroppen och värmer lite, men "passar" är att ta i... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
@Johan B: är det den "inre punkten" på hjulet, om du förstår vad jag menar, som definierar spårbredden? Normalt sett ökar man ju ET-måttet vid montering av bredare fälg för att kompensera inåt men det innebär ju också i regel att den "yttre punkten" flyttas utåt. Detta gäller ju även originalfälgar med bredare fälg bak. |
|
|
ET-måttet är avståndet från fälgens centrumlinje (mitten mellan inner- och ytterkanten mätt där däcket ligger an mot fälgens horn) mätt till den punkt där fälgen möter navet på bilen (oftast bromstrumman). Ett ET-mått på 0mm innebär således att navet möter fälgen exakt i mitten = lika långt till inner- och ytterkanten av fälgen. De flesta bilarna har ett positivt ET-mått där fälgens anliggning mot navet är "utåt" från centrumlinjen (ET 0mm). Minskar du ET-måttet, flyttas hela fälgen utåt, och vice versa. Sedan tillkommer ev. förändringar i fälgbredd. Har du två fälgar som har samma ET-mått och den ena är t ex. 8 tum bred och den andra 9 tum, kommer den bredare fälgen att sticka ut med en halv tum åt vardera håll från centrumlinjen räknat, dvs. i förhållande till den smalare = den bredare fälgen kommer att bredda 12,7 mm åt båda hållen vid oförändrat ET-mått. Sedan är det bara att börja räkna - monterar du bredare fälgar och vill behålla t ex. samma mått inåt i hjulhuset, måste det kompenseras med annat ET-mått. MEN det är inte så enkelt att det bara ska få plats! Varje ändring av fälgbredd och/eller ET-mått, kommer att förändra chassigeometrin som i sin tur påverkar bilens väghållning, styrvillighet/stabiliet, spårkänslighet, däckslitage, slitage på bärarmar/bussningar/leder etc. etc.... Detta är frågor som racingteam och biltillverkare lägger ner tusentals timmar på att fundera kring och testa sig fram. Sedan kan vilken "Nisse i svängen" ha en uppfattning om vad som är rätt eller fel och "vad som funkar eller inte", men jag litar personligen mer på de som verkligen VET! ;) Det sista innebär också att jag har respekt för professionella hjulinställare som vet vad de sysslar med och kan föreslå att man t ex. går utanför rekommenderade hjulvinklar från biltillverkaren OM personen kan motivera varför och även tala om vilka positiva OCH negativa konsekvenser det får. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Såg att jag glömde svara på en fråga: Spårvidden på en hjulaxel mäts mellan hjulens centrumlinjer (motsv. ET 0 mm). Med andra ord ändras inte spårvidden alls om du behåller samma fälgar men monterar smalare/bredare däck på dem (bortsett från marginella förändringar som kan ske pga. vinklar i däckens mönstersidor kan göra att bilen fjädrar ner mer eller mindre med bredare/smalare däck). Däremot ändras totalbredden med smalare/bredare däck på samma fälg... Det är när du börjar laborera med andra ET-mått som spårvidden ändras. Den här sidan är bra för att se vad som händer om man ändrar på olika parametrar, MEN den tar inte upp problematiken med ändrad chassigeometri! Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för all information. Jag får leta vidare efter några style 237. De ska i alla fall vara rätt :) Länk |
|
|
Tack Johan, tydligt och informativt i vanlig ordning. Jag är med på hur det fungerar men frågan var mer huruvida den lagliga aspekten på 15mm/hjulaxel som du nämner klarar sig när det skiljer tex en tum mellan bak och fram original? Till f11 finns det tex fälgar som tillval med 8" fram ET30 och 9" bak ET44. Dessa skulle ju i så fall hamna utanför vad som är ok, beroende på var spårbredden mäts, eller tänker jag fel? |
|
|
Nja, detta är inte helt enkelt... Lagstiftare förenklar det hela. Men det är så att en biltillverkare kan typa in bilen med flera olika hjulalternativ där de anger fälg- och däckbredder, inpressningsmått, däckprofiler etc. Men det KAN vara så att en viss kombination av däck/fälgar också medför att andra komponenter i bilens hjulupphängning/bromsar eller t ex. styrbegränsningssatser etc. etc. ska ändras/monteras för att uppfylla de parametrar som biltillverkaren har typat in bilen med... Köper man originalfälgar med den däckdimension som de ska ha enligt biltillverkaren, brukar det dock vara problemfritt. De stora problemen brukar väl uppstå när det börjar experimenteras hej vilt utan att ha förståelse för vad ändringar kan leda till... Argument som "det passar", "det har funkat för mig i flera år" etc. ska man ta med en stor nypa salt. Det är ju inte heller säkert att en förändring i chassigeometrin märks på allvar förrän den dagen man måste göra en riktigt hård okontrollerad manöver i hög fart pga. t ex. utspringande djur på vägen! Då kanske bilens väghållning inte alls uppför sig som man är van vid och således blir helt oförutsägbar för föraren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.