AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.215

Uppskattat försäljningspris?

Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Hej medlemmar.
Har en styck 320i 2005 års modell, MTECH II utrustning. Dragkrok.
Utmärkt skick, ingen rost, nästan nyskick inuti.

23 000 mil på mätaren. Vad skulle ett lämpligt försäljningspris vara?

Bilder finns här,
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Pelle A.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skattad och besiktigad? Fräscha sommar och vinterdäck?

Jag uppskattar det till 30-45'. Det högre segmentet bygger på att du lyckas locka någon som specifikt vill ha E46 med M-sport och inte letar någon annan bil. För annars får man E90 för ~50'.
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Skattad och besiktigad.
0,8 cm. på sommardäck och 0,5 cm. på dubbade vinterdäck.
Kan nämna saker som är bytta senaste åren.
Strålkastare.
Dimljus (till klarglas)
Blinkers.
Sidoblinkers.
Pedalgummi.
Emlem på sommardäck och Motorhuv.
Motorhuv bytt 2013 på rostskyddsgaranti.

Pelle A.
Ok så däcken är tokslut :D. Du menar nog 0.8 resp 0.5 cm får vi hoppas :).
Sakerna du nämner vilka bytts tycker JAG är knappt värda att nämna (strålkastarna undantagna) o gör knappast något för värdet, sorry!

Värdet då? Ja det är en 320i inte den "roligaste", eller den snålaste. Men den ser fin-fin ut på bilderna. Tippar på runt 40k av RÄTT köpare?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att den ser ovanligt fin ut är nog ingen som invänder mot men att den är rostfri betvivlar jag tyvärr - 23.000 mil och 13-14 år i svensk trafik medför garanterat att det finns rost på en E46:a, vilket du redan erfarit då motorhuven bytts pga. just det.

Hur ser det ut på insidan av motorhuvens högra del (även om den är bytt för drygt fem år sedan)?
Hur ser det ut i underkant av alla dörrarna (limtätningarna)?
Hur ser det ut i bakkant av insidan av bakskärmarna där metallclipset håller stötfångaren?
Hur ser det bakluckan ut (under/vid handtaget, nummerskylten, limfogarna på insidan)?
etc.etc.

Tyvärr är E46:orna rostbenägna...men om man ska se positivt brukar rosten i första hand vara kosmetisk och de bärande delarna klara sig rätt bra.

Hur nyligen är bärarmar/bussningar/leder etc. bytta?
Hur nyligen är stötdämpare/fjädrar bytta?
Hur nyligen är koppling bytt?
Hur nyligen är vattenpump och vevhusventilation bytta?
Hur nyligen är bromsskivor och klossar bytta?
Listan med slitdelar kan göras lång vid de miltalen...

Vad är det för däck? Är det fina premiumdäck eller billiga kina-skräp-däck?
I mina ögon är de senare samma sak som att man måste byta däcken direkt efter köp. Jag ser hellre utslitna däck vid försäljningen och priskompensation utifrån det, än att betala onödiga pengar på att köpa skitdäck och lägga på innan försäljningen, för då kan köparen lägga på exakt de däck denne vill och får "pruta" lite utan att säljaren behöver backa ekonomiskt.

Skicket må vara gott, men det finns många frågor som måste besvaras för att få en helhetsbild.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Det ÄR ingen rost på den, dock en liten bubbla snett under handtaget på bakluckan.
Skivor och klossar är bytta vid 17 och 22 000, samt renovering av bromsok fram.
Däcken som sitter på nu är Maxxis Victra Sport 5, inte världens bästa däck men duger när jag gubbkör.

Övriga saker vad det gäller bussningar, leder och stötdämpare m.m är bra, besiktigar på samma ställe varje år hos samma kille och han brukar säga till om det är något som behöver bytas.
Bromsrör är bytt för två år sedan, i övrigt går bilen igenom besiktingen år efter år.
Servad enligt bok, 1500 mil till nästa service (oljeservice)

Dom saker jag nämde som är bytta är mer för att ge bilen ett fräscht helhetsintryck och inte för att ta med i värdet...
Den ser ju fin och fräsch ut. Tror att ett rimligt slutpris är runt 30k +- nån tusenlapp.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hoppas inte det är så illa. Det är ju vad folk begär för rena rosthögar så fort de har M-sportpaket.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.