AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.832

530da -2011 Glödstift

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Hej hopp

Nu har jag en klurig fråga.
Vad är glödstiften och glödstiftrelä till för? Har nämligen ett par som felar enl min verkstad.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Stiften är till för antända bränslet och relät styr väl dessa. Jag har inte varit med om en BMW diesel som inte ger felkoder på stiften, Har själv 2 st som felar men av tidigare erfarenhet har jag den här gången struntat i dem.
Oftast är det relät som spökar och ger felkoder på stiften och sällan på själva relät.
glödstiften används endast vid start thats it. det är lite jogg att byta stiften då insuget måste bort osv.

Funkar bilen som den ska kan du strunta i det Tycker jag då rå.
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Precis så har jag fått för mig också.
Men enl utlåtande från verkstad styr dessa även så att dieseln får rätt temperatur (alltså även under drift). Vilket i sin tur påverka partikelfiltret rening negativt.

Jag vill påstå att jag lita på min verkstad, men detta har jag aldrig hört förr?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Inte jag heller faktiskt och det låter inte riktigt rimligt enligt mig men jag är långt ifrån expert. Reningens funktion är mer beroende av vatten tempen det vill säga väl fungerande termostat.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller N47/N57 (kan säkert vara annorlunda på andra motorer) så finns det lite olika scenarios av pre-heating (dvs att dra igång glödstiften - effekten som appliceras till glödstiften varierar beroende på scenario och ett gäng parametrar).

Den vanligaste varianten är pre-glowing, dvs när man vill starta motorn. Denna upphör efter en fördefinerad tid (som är temperaturberoende) eller när motorns varvtal överstiger 42 varv/min. Skulle gissa att glödstiften används till 99.9% för detta.

Men det finns faktiskt en variant som brukar gå under namnet partial-load-glowing, om DDE misstänker att förbränningsutrymmet kylts ned för mycket (pga låg last) så kan den faktiskt dra igång glödstiften.
Men jag tror detta scenario är väldigt ovanligt, såvida man inte kör som vissa här i Malmö - dvs behöver 5 km för att accelerera upp från 50km/h till 110km/h när de kör på motorvägen, släpper av gasen 2 km innan de ska svänga av motorvägen och rullar därmed i 50 km/h sista hundratalet meter på motorvägen, rullar fram till alla rondeller och håller konstant 50km/h oavsett om det är 30, 40 eller 70 eller 90 och oavsett vägbulor eller inte :-)
Dessa motorer kan jag tänka mig behöver värmas upp lite extra av glödstiften :-)
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Men även om man "förvärmer" bränslet så kan detta inte ha mer än marginell påverkan på förbränningstemperaturen i cylindrarna...
Att det hjälper att förvärma bränslet när cylindrarna är iskalla köper jag, men att det skall ha någon stor påverkan när cylindrarna är mer eller mindre varma..., nja...?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Moderna dieslar kan som redan nämnts använda glödstiften under drift för att öka tändvilligheten på dieseln.
Exakt hur/när detta sker, vet jag inte men grunden är nog att moderna dieslar är extremt verkningsgradseffektiva och ger liten restvärme under vissa driftsförhållanden.

Det finns flera trådar i forumet där personer märkt att dåliga glödstift inte bara orsakat mer svårstartade motorer men också att de blev törstigare - efter byte av glödstift sjönk förbrukningen märkbart igen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ze
456
zeb1970
530da f11 -11
ok, då har han kanske rätt ändå.
En dyr historia.
Men jag trodde ju att EGR va kass. Men det var den inte.
Så är det inte de ena så är det nåt annat.
Typ att min värmepump la av igår. Så det finns ju mycket att peta in pengar. Bilen och huset dränerar en bra :(
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, med moderna mått så anses inte detta särskilt dyrt - tyvärr :-(

Men vet hur surt det är när det ena problemet dyker upp efter det andra - känns som det inte finns något slut på det ibland...

Glödstift kostar runt 400 SEK så för en rak sexa blir det 2400 SEK om man byter alla.
Styrmodulen för glödstiften kostar runt 2000 SEK.

Så det är "bara" 4400 SEK i materialkostnad - vilket är en relativt låg kostnad. Självklart tillkommer arbete och felsökning såklart, så det adderar en del.

Fråga gärna de med GDI-motorer hur roligt det är att byta spridare och högtryckspump (både en och två gånger) - de där prylarna är inte billiga. Och sen brukar man byta tändspolarna för säkerhets skull i bara farten också.

Majoriteten tar denna typ av reparationer på försäkringar numera (eller som del av fleet / tjänste / leasing - avtal), få betalar dessa reparationer "själv" numera.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag bytte Glödstift på min för två år sen.. har för mig att jag betalade runt 1200kr för Bosch-stift... jobbet gjorde jag själv, tog väl 2-3h, inräknat ganska mkt letande efter en distansring till en utav insugen... trodde jag lyckats få ner den i en av insugen, men hittade den tillslut. Satan vilken pärs de var innan jag hittade den!

Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Bytte glödstift och relä för nåt år sedan, Bosch Duraspeed och Beru.

Betalade 1.600 för allt på Ebay.de.

Lät auktoriserad verkstad byta, kommer inte ihåg vad de tog men inte så farligt, typ 2.000.

Symptomen var tveksam start vid kyla, chansade på att detta var felet och slapp felsökningsavgiften ;-)

Funkat perfekt sedan dess.

ze
456
zeb1970
530da f11 -11
Nu bor jag i skåne så jag har väl inte haft några besvär än. Blir det smällkallt får jag väl köra med värmaren en kvart så startar den nock.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det, bra påpekande.

De prisuppgifter jag uppgav är vad du får betala om du köper från BMW (eller om du lämnat över ärendet helt till en auktoriserad verkstad). Brukar använda detta som en baseline och jämförbar referens, för det markerar typiskt "high water mark" men samtidigt det alternativet som kräver noll insats av sin egen tid och tankeverksamhet.

Sen hamnar man i en oändlig loop kring hur billigt man kan få det (vem som köper ifrån vad och när) och vilka märken som anses acceptabla - det enda man vet är att lägger man lite tid och energi, är noggrann och har lite koll på teknik och bilar så går det alltid att få det märkbart billigare utan att sänka kvalitetsnivån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.