|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Ska ge mig på att byta ut kylsystemet på en e46. Planerar att investera i en Kylvätskepåfyllare Art. 19-1364. Expansionkärl, slangar, pump, termostathus etc kommer bytas och nu undrar jag om det är riskabelt att använda sig av en Kylvätskepåfyllare. Vi alla känner till hur känsligt systemet är och jag är lite orolig att jag kan "suga" sönder de nya delarna genom att använda detta verktyg. Länk till verktyget på biltema: Länk Vad tror ni? Har ni erfarenheter av att använda det? Meningslös skit att köpa, går lika bra utan? Återkoppla med era tankar och erfarenheter. Tack på förhand! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Min spontana tanke (baserat på att ha hobbymeckat E46 och många andra bilar): Meningslöst att köpa. Visst, BMW (E30, E46?) har väl traditionellt varit lite "svåra" att få fria från luftfickor men varför man skulle använda sig av en sådan och inte vanlig traditionell metod att fylla systemet är för mig en gåta. Jag kanske är gammalmodig. :-) Jag har pallat upp framvagnen så högt jag kunnat när jag luftat. Har din bil manuell eller automat? Om du har automat, lägg till termostat till automatlådan på inköpslistan. Den kommer att gå sönder när du tar ur expansionskärlet. Ofelbart. /Anders |
|
Håller med Anders! Lufta "manuellt" men gör rätt så är det inte några problem. Finns bra guider här på forumet i äldre trådar. Men grunden är att ha fronten så högt du kan - leta upp en brant uppförsbacke eller liknande, samt att ha kupévärmen på halv värme och fläkten på 2:an för att öppna ventilerna. Sedan är det lite tålamod som gäller...men som sagt sök i forumet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, skippar att slänga pengar på verktyget. Då kör vi traditionella varianten och ramper. :) Pallbockar kanske hjälper mer vid luftning. Har manuell låda så det ska vara lugnt, tack för tipset dock! |
|
|
Ett felfritt kylsystem brukar sällan ställa till bekymmer vid luftning är min erfarenhet. I alla fall inte E30, E36 och E46. Det går hur bra som helst även på plan mark. Men läcker det någonstans är det ett elände. Följ råden ovan och funkar inte det så lär du nog kolla så allt står rätt till. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.