|
|
|
|---|---|
|
Hilfe bitte!! Min 523:a har ryckig gång, gäller både vid kall och varm motor. Tidvis går den hyfsat rent, men felet kommer och går. Min lokala BMW-verkstad kört diagnos och inte hittat några felkoder alls. De trodde att det var "friktionsproblem" med kopplingen och offererade byte koppling/svänghjul för 20 lakan. No way, tänkte jag. När jag ändå skulle in för vinterhjulsskifte på en oberoende verkstad fick de kolla på felet. De hittade heller inga felkoder, men var inne på min teori om tändspolar/stift. Samtliga byttes ( original NGK-stift och eftermarknadsspolar från Autodoc)med viss förbättring, men inte helt ok. De hade dock hittat ett tips om igensatt luftmassemätare och testade med rengöring. Nu gick bilen perfekt. Vid besiktningen var avgasvärdena lite höga så ett varv extra på låg växel runt huset gjorde susen. Men när jag skulle därifrån började eländet igen ett kortare sträcka. Sedan dess (30/11) har den gått helt rent. Jag fick ett par tvåor på besiktningen och fixade detta på oberoende verkstad, bromsrör och länkarm fram. På väg hem från verkstan var det återigen samma visa, fast nu bestående. Jag hittade ett tips i ett annat inlägg att sugstrålepumpen på vänster sida i tanken kan generera liknande fel om det är lite bränsle kvar. Cirka 15 liter kvar enligt mätaren. I höstas byttes värmeskyddet över bakre ljuddämparen på aukt. verkstad. Det bör sitta direkt under placeringen av pumpen. Möjligt fel? Jag har noterat att bränslepumpen varierar i ljudstyrka, men verkstäderna hade inget att säga om pumpens gång. Den är bytt för cirka 14000 mil sedan. Den gången lade den av helt och bilen gick inte att starta alls. DeeJay | |
|
Sugstrålepumpen har bara uppgift att flytta över soppan från vänstra tankhalvan till högra dito. I högra halvan sitter den "riktiga" bensinpumpen. Om du har runt 20 liter eller lite mindre när problemen kommer - fyll i tio liter soppa. Försvinner problemet då har du troligen hittat felet (sugstrålepumpen). Blir det inte bättre då - koppla ur kontakten till LMM - går bilen bättre då är LMM dålig. Utan kontakt med LMM går bilen in i fasta bränslevärden, den går inte jättebra och drar mycket soppa men den går så man kan köra till verkstad. Ska du byta LMM - köp enbart OEM-kvalitet som Bosch eller VDO-Siemens, allt annat brukar strula och i synnerhet om det är no-name-kina-skit... Defekt LMM sätter inte alltid (sällan) felkod. Mvh Johan BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kanon!! Tackar för tipsen! Återkommer om utvecklingen...... DeeJay |
|
|
Bilen har fått stå över helgerna, har inte orkat ta tag i problemet förrän igår. Fyllde i soppa så mätaren visade på cirka 20 liter igår kväll och tänkte testa idag vid lågtrafik ifall man skulle bli stående. Ett par provrepor på byvägen gjorde inte någon skillnad. Testade då att jacka ur LMM och då hände det saker vid nästa provrepa och allt verkade funka, fortfarande kall motor. Bestämde då att göra en längre provtur på chans och märkte inga tendenser till ryckande. På hemväg och nu med genomvarm motor testade jag att koppla in LMM igen för att ringa in felet, men det hände inget alls. Bilden går nu klockrent även med LMM inkopplad. Vilket den inte gjorde när felet återkom 13/12. Det verkar osannolikt att både LMM och sugstrålepumpen spökar samtidigt. DeeJay |
|
|
Problem solved..... Trodde jag!! Byte LMM i måndags och bilen verkade ha fått tillbaka den fina gången. Men vid kallstart idag kom kraftig svartrök ur avgasröret. Det brukar ju tyda på för hög bränsletillförsel, och efter att ha kört några mil konstaterades ett väl högt snitt på både analoga mätaren och via färddatorn. Vid varmkörd motor var tomgången orolig och det känns på avgaserna att den får för mycket bränsle. Ryckningarna är nästan helt borta, möjligen kan det kännas lite vid "lättgas". Tyvärr tillät inte kassan någon original BMW (Siemens) LMM, köpte en tysk Ridex via Autodoc för en klart rimlig peng. Behövs någon mer justering i s m byte LMM till annat fabrikat?? Om inte, återstår möjligen att köpa beg original på nätet, har hittat ett större antal på div. bildelsskrotar. Med 32k på mätaren kostar jag inte på mer. DeeJay |
|
|
Reklamera LMM - Ridex är billigaste möjliga och tillverkat i Kina.... Jag skrev ju tidigare att köpa billigt kina-no-name-skräp bara blir problem! Mvh Johan b BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är väl inte Kina som är problemet med Ridex för även kineser kan tillverka BRA grejer, men då kostar de i regel betydligt mer än "Billigast möjliga". Inte "top of the line" detta heller men.. Länk |
|
| Tackar! Just denna passar inte, det är en 4-stifts anslutning på min bil. Men jag har beställt en original Siemens från en begdelsfirma. Funkar det sen får man ta Ridex som läropeng, funkar det inte ändå, blir det skroten eller försäljning till någon som har tid och resurser att jobba vidare. | |
|
Nej, kineser kan tillverka saker i bra kvalitet - men då kostar de nästan lika mycket som "OEM-kvalitet"....och de flesta köper ju kinaprylar just för att de är billiga! Snålheten brukar ju bedra visheten! ;) Personligen har jag testat t ex. abs-givare från kina: första gick sönder nästan omgående, andra som jag fick i reklamation höll några månader och en tredje (som jag fyndköpte på tradera) höll så länge jag hade kvar bilen (lite drygt ett år) innan den skrotades pga. vildsvinskollision. Och då får man beakta att abs-givare i princip (den modellen till min gamla E46:a) i princip bara är en spole - dvs. mycket enklare teknisk produkt än en LMM... Ett alternativ: Länk Billigare än så blir det nog inte för "kvalitets-LMM"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I väntan på att beg LMM ska anlända med PostNörd, funderar jag på att plugga ur anslutningen igen och se om förbrukningen blir som tidigare med sladden ur. Jag har läst någonstans, att ha den urkopplad kan i längden skada andra komponenter, som lambdasonderna m.m. Vad säger expertisen på forumet?? Det blir fråga om max 10-15 mil tills jag har hämtat ut den "nya". DeeJay |
|
|
Bilen har gått fram tills i måndags med urkopplad LMM men har börjat rycka igen trots frånkoppling. Beg. original BMW/Siemens monterades idag på försök men det gjorde ingen skillnad. Denna oberoende vst är inne på att lamdasonden kan ge samma symptom om den har tagit skada under tiden. Aukt. BMW vst var ju inne på friktionsproblem först. Det skulle i så´na fall bero på ev. oljeläck från p-box bakom svänghjulet vilket skulle få vevaxelgivaren att inte hänga med. Alternativt fel på svänghjulet av doublemasstyp?? Med 33k mil på mätaren är gränsen nådd för länge sedan vad gäller utlägg på detta, men har någon på Forumet någon idé som inte renderar allt för höga kostnader, så skrik till. DeeJay |
|
|
Kör man med LMM urkopplad, går den i "limp mode" och använder fasta värden = motorn går lite fett. Det är inte att rekommendera att man kör så längre tid då det kommer att slagga igen lambdasonderna och i värsta fall även katalysatorn. Limp-mode är just limp-mode för att kunna ta sig hem eller till verkstad... Lambdasonderna är kanske första saken du ska felsöka. Enklast är nog en live-uppkoppling där du ser värdena från sonderna (och andra komponenter) och ev. felkoder. Lossar man sonden kan man kontrollera dess funktion med en vanlig voltmeter och gaslåga - voltmät (INTE OHM-mäta då det förstör sonden!!!!) den när man bränner med gaslåga - då ska den producera drygt 1V och även reagera snabbt när man slutar bränna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade oförklarliga "småryck" på min 523:a "av och till" och inga felkoder kunde hittas... Sprayade lite kontaktrensspray i gasspjällskontakten och ryckningarna försvann(eller har inte kommit igen på några månader i alla fall). Mvh Janne. |
|
|
Tackar för tipsen!! Verkstan som har bilen, har haft fullt upp med annat i veckan men har fått Era tips. De kikar vidare nästa vecka. En f.d. BMW-mek som jag fått kontakt med sa dock att det troligen är huvudpumpen som ger dåligt tryck. Symptomen kommer ju och går och ljudnivån från pumpen är som tidigare nämnts varierande. Vst ska mäta pumpen som första åtgärd kommande vecka. DeeJay |
|
| Om lamdasonderna aldrig är bytta kan det vara de som orsakar ryckningar också. Finns bosch på nätet för en rimlig peng. det kan också vara så "enkelt" att det är kontakter som behöver rengöras till tex vanos. | |
|
Nu törs jag nog meddela att problemet är fixat efter snart 2 månader utan några som helst ryckningar. Soppapump m/beg inköpt och monterad efter tipset från den f.d. märkesmeken. Bilen har fått tillbaka sin normala respons på pådrag och moderata soppaförbrukning. Liket lever............. DeeJay |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.