|
|
|
|---|---|
|
Som sagt skrapar det när man åker som vanligt och trycker ner kopplingen litegrann medans man kör. händer bara på 2an,3an,4an & 5an. Låter som det är antigen växellåda eller koppling. Låter lite som ett kugghjul som går trögt ? Någon som har liknande symtom eller som vet vad det är ? | |
|
Hej, Skott från höften: urtrampningslagret. Borde låta precis så, men vid varje tillfälle som du trampar, inte bara vid dem du nämner. /Lennart |
|
|
Aa men det låter liksom nästan alltid när jag trampar ner, detta kom idag då jag skulle åka till jobbet. Ganska exakt som att det är skivor som nuddar varandra om jag kopplar och ger lite gas, men endast då. Går att undvika om man kör försiktigt, men antar det håller på att bli dåligt. Hade tänkt att lämna in den på verkstad och samtidigt byta tryckplatta, kopplingsskiva samtidigt som urtrampningslagret. Är det ett måste att bta svänghjulet? Tycker inte den slirar någonting. |
|
| Jag har kört med liknande oljud i min bruxis (VW) i närmare 2500 mil utan att det blivit värre. Så länge växlarna går i som de skall så skulle jag inte bry mig på en så gammal bil som en -98:a? | |
|
Tjena Dawwe! läskiga är att jag märkte det idag, inte varit så innan. Det är bara när det är i dragläge och om man gasar extra som ljudet kommer. dvs detta är min sladdbil/daily :p Tack för svar! |
|
|
Om kopplingen inte slirar eller hugger, tycker jag att ingen av de saker du nämner skulle behöva bytas. Framför allt inte svänghjulet, som säkert kostar skjortan. Om man ändå är inne och bökar, kanske det är klokt att byta lamellen. Och naturligtvis lagret. Men inget annat. Tycker jag, men där finns kanske andra tungt vägande synpunkter, som i så fall säkert snart kommer. /Lennart Edit: ...Synpunkter som hann före. :) |
|
| Jag hade kört vidare men hållit koll på läget. Förmodligen så kommer det bli värre, i långsam takt. Bilen hinner kanske rosta upp innan kopplingen ger sig helt? | |
|
Tror du fortfarande på utrampningslagret @Lenwib? Nejdå finns inte en rostfläck på bilen! :) Tack som fasen för svar. vill klura ut vad detta kan vara för något :D Det låter iallafall från växellådan/Kopplingen |
|
|
Ja, lagret är fortfarande huvudmisstänkt. Dawwe tycks vara inne på samma linje men tar det lite coolare. Själv hade jag nog åtgärdat men kanske ändå vågat avvakta utvecklingen ett tag, om övriga omständigheter tillåter. /Lennart |
|
|
Min bruxis låter den med när kopplingen trycks ner...Några gånger har det "smällt till lite" sen så var det vääääldigt trögt att få i växlarna, typ som att lamellen fastnat på/i splinesen. Iaf det "rättade till sig sjävt" efter ett tag. Upptäckte då att det låter mindre om pedalen bara trycks ner till drygt 80%, o att växlarna går i lätt då (till skillnad från när man tryckte ner pedalen helt ibland...). Så nu har jag monerat ett "clutchstop" så pedalvägen är drygt 80% o allt är frid & fröjd. Visst låter det lite men jag bryr mig inte, bilen har gått 41000 mil, rostar för bra o har kanske 2-3 år kvar. Jag hoppas att den klarar sig så länge... |
|
|
Ahh, får ta en titt på det en dag. Men ser ut att vara pissjobbigt att öppna upp kopplingen på e46. Jätte tacksam för dina svar Lenwib. @Dawwe, för mig äre inte när jag trycker ner 100%, utan precis när den börjar ta. vi säger ca 10% |
|
|
Det KAN ju vara något annat som gått sönder och som kommer i kläm när du trampar (även om jag inte riktigt tror på det). Har du studerat dessa skisser? (Kolla för säkerhets skull att jag valt rätt bil .) Länk Länk /Lennart |
|
| Jo så kan det ju vara. Men riktigt svårt att ta isär skiten o kolla bara sådär. Utgår från att ddt är uttrampmingslagret. Ska byta det någon dag. Sen återkommer jag! | |
|
Ja, det vore bra om du vill återkoppla. Det är ju så alla vill ha det. :) /Lennart |
|
|
Yees. Tanken är att byta lamell och tryckplata i samma veva med. Tack för hjälpen. |
|
|
hej! Lång tid sen detta gjordes, men jag sålde bilen till min bror hehe. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.