AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.111

Ändring av färg Orange - Vitt?

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Hej! Ngn som upplevt samma att klustret och display för tempraturreglage ändrar mellan orange till vitt lite hur som helst, all övrig belysning i instrumenten är oranege hela tiden. Vet att man kan ändra i i-drive mellan sport och standard men kan inte se att det blir någon sklillnad. Det gäller en 1-serie 2017 om det har ngn betydelse. Mvh
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Kan inte 1-serien jättebra, men generellt brukar det vara vitt på dagen (DRL tända) och bli orange när det blir mörkare (halvljus tända). Det är dock inte 100% kopplat till halvljuset, kör du in i en tunnel t.ex. så går det från vitt till orange och tänder halvljusen men går till vitt direkt du kör ut ur tunneln (innan halvljusen släcks). Så funkade det på andra displayer (HUD t.ex.) på vår F11.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Kan det vara så att dag/kväll gör skillnad. Om lyset står i läge DRL eller halvljus? Det finns väl någon automatik som ställer om när det råder dagsljus respektive mörker?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Wiberg var snabbare; 1 - 0
Pa
1.120
Passo222
Ok, skall hålla koll på dagsljuset. Belysningsvredet står alltid i DRL / auto. Tycker ändå det är lite märkligt att bara dessa ändras i så fall, tycker själv de syns lika bra i orange dag som kväll. Tack för input! Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Själv skulle jag vilja ha all information i både instrumentklustret och skärmen mitt på instrumentbrädan i just den röd/orange färgen!

Den är inte slumpmässigt vald utan är den våglängd som stör mörkerseendet minst...och själv tycker jag den färgen är väldigt behaglig.

Den värsta färgen i instrumentbelysning är blått som VW hade för ett antal år sedan - avskyvärt och gör att mina ögon blir helt kockobäng i mörkret och jag måste verkligen anstränga mig för att se instrumenten tydligt - så långt ifrån intuitiv uppfattning av informationen man kan komma! Kanske ser ballt ut men helt värdelös funktion...
Vet inte om de har kvar den hemska belysningen numer iofs.

Någon som vet om det går att ställa om så att allt blir "röd-orange" i F30-serien?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ho
39
Hokki
BMW 530xd -14 F11 (2019-)
Jag skulle gärna ha instrumentbelysningen bara i vitt även på kvällen, för jag är röd-grön-brun färgblind och ser rött/orange lite dåligt mot svart bakgrund. Jag skulle behöva mera kontrast. Därför är vitt bäst för mej.

Hokki
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@Johan B: Den blå instrumentbelysningen försvann runt 2008
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har för mig att 3-serien och uppåt har valbart mellan vitt/orange på dagtid, men att 1- och 2-serierna inte har det. Min 2-serie har det i alla fall inte. Jag skulle nämligen vilja ha orange hela tiden.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror Alexander har rätt - man får gå in i idrive och bilens inställningar och ställa in instrumentbelysningen på "sport" så har jag för mig att det är vit belysning i instrumentklustret hela tiden.

Jag skulle också önska att man kunde ställa in all instrumentbelysning (även i idrive) så det lyste "BMW-orange" då det är den våglängd som BMW forskade fram för att det stör mörkerseendet minst...

Mvh
Johan B

Pa
1.120
Passo222
Instrumentklustret visar orange på dagtid då DRL är på, ändras till vitt då strålkastarna är tända. Vet inte om det går att låsa på orange. Övrig coupébelysning kan väljas vitt/orange som man vill ( led i dörrar mm) Mvh
Pa
1.120
Passo222
Gäller för 3-serie F30/F31 !
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har för mig att instrumentbelysningen i min bil var inställd på sport och då var det vit belysning dygnet runt.

Ställde om till "Classic" och nu lyser det orange när det är mörkt ute i alla fall - skulle vilja haft även i-drive i orange men den lyser med "vitt" oavsett...

Mvh
Johan B

Pa
1.120
Passo222
Re: Du har nog rätt där JB rörande instrumentbelysningen. Det är nog så att övrig coupebelysning ej styrs av val för instrumenten, där har jag alltid orange i dörrLED mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.