|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu behöver jag verkligen er hjälp ! DDE huvudrelä, kan den felkoden verkligen göra så att startmoton ej "aktiveras" när man trycker på knappen ??????? |
|
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Känns som en felkod som dykt upp pga låg spänning. Den måste alltså inte betyda nått mer än så. Hur går det med de tips du fått? Testat? | |
| Jag hade samma symtom på min bil tidigare i höstas. Det visade sig vara jordkabeln till strartmotorn som var "rutten". | |
|
Ska testa lite av tipsen nu när jag är ledig. Billy aka Fantômas |
|
|
På min e91 330xi så slutade startmotorn helt plötsligt att funka. Den var lite seg ibland, och en dag så hände inget när tryckte på knappen förutom ett klick i motorrummet. Gissar startmotor som gått, speciellt om bilen gått så långt (startats några gånger alltså...). |
|
|
Fan kommer inte åt startmotorn, misstänker att man måste ta den underifrån.. Man kan iaf se att jordkabeln är väldigt "mintgrönaktig"... Skulle behöva få in biljäkeln i garaget.. Billy aka Fantômas |
|
|
Känn lite ordentligt på jordkabel/fläta, den går att rycka av om den är kass.. |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mmmm, green goblins som jag kallar dem medans youtubarna kallar det green crusties... Men det där är ingen jordfläta, det där är den positiva kabeln som leder strömmen från solenoiden in i själva startmotorn (och driver runt denna). Solenoiden i sin tur får sin ström direkt från batteriet. Solenoiden är egentligen bara ett enda gigantisk relä som leder ström från batteriet till startmotorn på kommando (via den lilla styrpinnen). Så på solenoiden ser man där strömmen kommer in (från batteriet) och där strömmen kommer ut (till startmotorn) - den där flätan är just där strömmen kommer ut och går vidare in i startmotorn. Är ju såklart inte bra om den är genomrutten för då blir det ett kraftigt spänningsfall och tillräckligt mycket ström kan inte passera för att startmotorn ska kunna göra sitt jobb. |
|
Bmw-slangen. Det där var bra info !! Vet du hur man lossar startmotorn lättast? Billy aka Fantômas |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är väl en N47-motor vi pratar om här? Sorry, har ingen bra info där... Jag vägrar kategoriskt att peta på dieselmotorer - lyfta på motorhuven och beskåda på avstånd är det enda jag sträcker mig till - där går gränsen... Men bör ju vara ganska lika andra motorer, fast när jag fluktar i Haynes till min E87 så rekommenderar den att man tar bort insuget på motorer som N43, N45 och N46 men även M47. Fast för N47 så rekommenderar de att man tar den underifrån (tror även BMW rekommenderar samma sak). |
|
Solenoiden gör även en annan viktig sak - skjuter fram kugghjulet på startmotorn mot svänghjulet (så motorn kan dras runt). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Nu har ju jag samma problem med min 320d E91-09 Du måste hissa bilen och skruva bort plastkåpan under bilen för att komma åt startmotorn som sitter underst Kolla: Länk Där finns det en del bilder hur det ser ut. Jag ska mäta med multimeter på den lilla kabeln + och chassi när jag trycker på startknappen, får den ström då så är det tydligen Startmotorn som är paj. Den verkar sitta med 3st E12 bultar och de ser ut o vara enkla att komma åt. Länk //Marcus |
|
| Hur går det för dig, bytt o fått igång bilen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.