|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är en tidig 2008 årsmodell, felet började med att bilen stått med bagageluckan öppen en natt efter detta ville inte bilen starta. Endast ett klick hörs när man trycker på startknappen. Vi visste att batteriet inte var bra pga att bilen inte gick att starta förra vintern när det var kallt ute. Så fort det blev varmare ute startade dock bilen. Jag har nu bytt batteri till rätt modell ett agm 12v 95 ah. Bilen vill ändå inte starta bara ett klick hörs någonstans från motorrummet.... Någon nämnde att batterikablarna matningen mellan motor och batteri brukar bli dåliga, att det var en vanlig e91 sjuka.... Vart hittar jag denna skarv ? Billy aka Fantômas | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Fullt möjligt att det är kontaktproblem på de matarkablarna - så släng ett öga på de där! Den kontakt/koppling som är mest utsatt (och den som ärgar sönder) sitter på undersidan av bilen på samma ställe som baljan med batteri och dylikt sitter. Såhär ser det ut på min 120i, ser ungefär likadant ut på en 3-Serie (sitter lite annorlunda men om man kör in huvudet under bilen så hittar man det enkelt). Länk Länk Om du inte vill köra in huvudet så kan du avgöra om du har matarproblem kring just detta område på ett enklare sätt. Mätt spänningen mellan den framdragna pluspolen i motorutrymmet (rödmarkerad i bilden nedan) och en bra jordpunkt (blåmarkerad i bilden nedan) Länk och utan att du gör något så bör du se helt vanlig batterispänning (runt 12-13 volt beroende på vad du gjort med bilen de föregående timmarna). Observera nu noga vad som händer med spänningen när du försöker starta motorn. Om spänningen alltid är kvar över typ 10-11 volt så är det INTE något kontaktproblem vid ovan nämnda koppling där bak. Men om spänningen dippar ned kraftigt så har du ett spänningsfall någonstans (och kopplingen där bak är prime suspect). |
|
Har nu testat göra det du sa, hade vilospänning 12,5v Och jag mätte därframme i motorrummet under ett ”startförsök” och strömmen dippade till ca 11 volt då... Det som förbryllar mej är att man bara hör ett KLICK från startmotorn sedan inget mer, jag får inte ens motorn att gå runt !?! Vad gör jag nu ? Ska jag kolla skarvkopplingen därbak ändå ? Är helt lost nu.... Billy aka Fantômas |
|
|
Kan ju vara så enkelt att det är startmotorn som är kass.... Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Att spänningen går ner till 11 volt vid start är ok när det är varmt ute (helst inte under 11 volt), men när det är kallt ute kan den sjunka mer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den har rullat ca 27500 Billy aka Fantômas |
|
|
Då kan du nog misstänka startmotorn. Försök att knacka på den med en trä- eller plastpinne (INTE metall då det är lätt att komma åt de oisolerade terminalerna = kortis) när en kompis försöker starta. Hoppar den igång då har du troligen hittat felet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tycker, när nu startmotorn inte ens arbetar, att det uppmätta spännigsfallet under huven verkar för stort. Dålig kontakt mellan startmotorns kol och kommutator borde ju resultera i bara en låg totalström, som alltså inte kan förorsaka det stora spänningsfallet framme vid pluspolen under motorhuven. Sen finns det ju också jorden att tänka på, jordflätor kan ju också ge upp. Men visst skulle det väl gå att t ex dra en (förlängd) startkabel direkt från batteriets pluspol till polen under huven och prova att starta? Bara som kontroll? Och funkar inte startmotorn då, gör man motsvarande med jorden. Visserligen lite känsligare anslutning vid startmotorn (större risk för oavsiktlig kortslutning), men det går ju att vara försiktig. Sen vet TS mer vad att göra. /Lennart |
|
|
Om man ska testa o knacka på startmotorn är de5 underifrån som gäller tro ? Billy aka Fantômas |
|
|
Jag TROR snarare att man sätter en träpinne, typ kvastskaft, ovanifrån och knackar rätt ordentligt. Men om du har tålamod så vänta tills Johan B anmäler sig. /Lennart |
|
|
Anmäler mig för tjänstgöring! ;) Nu vet jag inte hur det ser ut på din motor men oftast kan man skymta startmotorn i bakkant av motorblockets högra sida och även komma åt med en träpinne - kvastskaft som nämnts av Lennart, kan vara ett bra alternativ. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är ju rätt trångt där. Turbon sitter väl ivägen, har jag för mej. Jag har bytt turbon på den men det var många år sedan så jag minns inte riktigt hur det ser ur därvid... men jag ska ge det en chans. Tar emot alla tips jag kan, är väldigt kass på nyare bmw’s...... Föredrar gamla bilar. Billy aka Fantômas |
|
|
...men turbon sitter väl inte på vänstersidan!? Och det var uppifrån jag menade om det inte framgick mellan raderna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har bytt startmotor på min gamla 330xi -06. Fick lossa på insuget för å komma åt den. Behövde inte lossa de helt. Lite pilligt men de gick! Min startmotor dog när de var svinkallt! Trodde batteriet var säck jättelänge då den gick tungt på starten. Fick inga felkoder |
|
|
Hm.. Turbon sitter på passagerarsidan fram, trodde det var den sidan du menade. Och jag tyckte att det ”knäppande” ljudet kom från den sidan avgas/turbo... Ni menar att startmotorn sitter på förarsidan !? Kan bara se generator o insuget på andra sidan.... Isf måste den sitta längre bak då. Och om. Den sitter på den sidan då undrar jag verkligen vad det är för knäppande ljud jag hör.... Mystiken tätnar.. Billy aka Fantômas |
|
|
Vänster/höger anges alltid i bilens färdriktning - dvs. förarsidan i större delen av världen = vänster sida. Startmotorn sitter långt ner och längst bak på motorblocket nästan vid gränsen mellan motor och växellåda. Brukar vara svårt att se om man inte letar aktivt och har en ficklampa för att lysa ner i skrymslena... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är lätt att missa en snabb spänningsdipp (och vanliga multimetrar begränsar ju sin uppdateringsfrekvens ofta men många brukar iallafall ha min/max funktionalitet), men det verkar ju uppenbarligen som att det iallafall inte är ett kraftigt spänningsfall pga sönderärgade kontakt för pluskabeln där bak vid batteriet som är det primära problemet. Men för säkerhets skull kan du prova som lenwib säger - koppla ihop batteriets pluspol med den framdragna pluspolen i motorutrymmet. Gör du detta så prova även att koppla en startkabel mellan motor och chassi (se nedan för förklaring för detta). Eller ännu enklare - koppla startkablar från en annan bil eller batteri direkt in på den framdragna pluspolen och lämplig jordpunkt i chassit (se min bild i tidigare inlägg). Prova även att koppla den negativa startkabeln direkt på motorn (ibland kan en jordkabel mellan motor och chassi gå sönder och eftersom startmotorn jordar sig genom motorblocket så blir det ett löjligt stort spänningsfall när man försöker starta motorn). Skulle detta inte göra någon skillnad så skulle jag börja fokusera felsökningen kring startmotorn (alltifrån ärgade eller lösa kabelkontakter på startmotorn till dålig funktionalitet eller dåliga kontakter inuti startmotorn - där inuti startmotorn sitter ju egentligen en enda absurt stor strömbrytare). Fixade även till bildlänkarna i mitt första inlägg som visar hur pluskabelskarvarna ser ut där bak... |
|
Du kan även ha lös kontakten på startmotorn (signalen från startknappen) å mäta den. Den ska ge 12v när du trycker på startknappen, har du inte 12v där har du problem nån annanstans. Då får inte startmotorn signal att du trycker på knappen. Startmotorn sitter på vänster sida i färdriktning! |
|
|
Tack för alla tips. Har testat med extra batteri kopplat i motorrummet med samma resultat endast ett klick när jag trycker på startknappen... frustrerande... Det jag tycker är märkligt är att detta klick hörs mest från fel sida av motorn.... skumt som fan... Billy aka Fantômas |
|
|
Tja, ljud kan vara lite märkliga och fortplantas märkligt. Jag skulle nog ändå börja med att knacka på startmotorn - enkel åtgärd och ganska trolig felkälla. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, har ännu inte hunnit kolla kablaget bak samt knackat på startmotorn än men jag har fått hjälp att kolla felkoder och det fanns en del, speciellt med tanke på att den varit strömlös... Men denna är märklig, vad betyder detta : 4121 DDE huvudrelä, permanent ? Samt denna 4349 Luftspjäll för kylning permanent ? Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.