|
|
|
|---|---|
|
Tjena, tittar mig för efter en M2a. Såg precis det finns 95st på blocket... väldigt många lätt begagnade som säljs av privatpersoner som gått 100-1000mil. Är bilen tråkig? Dålig? Dyr? Eller varför är redan så många på annons? Någon som har en teori? | |
|
Den är knappast tråkig. Jag har inte hört något om att den skulle hålla dålig kvalitet, den baseras ju på 2-serien så inredningen kan väl upplevas som något fattig beroende på vad man är van vid men helt ok. Dyr är den inte, tror det är svårt att hitta en så rolig bil för samma pengar. Speciellt som det ändå är en "vanlig" BMW och inte något jätteexotiskt. Den är ju hyfsat praktisk med. Jag har bara kört den lite, och skulle nog inte vilja ha den som enda bil men gillade den skarpt. Anledningen är väl snarare att många köpte på sig en då de är just riktigt mycket bil för pengarna och det dessutom under en period såg ut som att de skulle ligga precis under nybilspris lätt begagnade. Sen gick väl luften ur den bubblan lite när marknaden blev något mättad och de begärda priserna ligger kvar hyfsat högt. Finns rätt mycket teorier i den större M2-tråden och en del diskussioner med... |
|
| Ok tack för tipset, kan även tänka mig många kör den som säsongsbil + har billån och vill inte betala ett billån över vintern medan den står och tickar pengar | |
|
Tvärtom Shirack - M2:an är rolig, bra och åtminstone de två första årsmodellerna var väldigt prisvärda. Om du kollar de bilar som är till salu så hittar jag bara 6 st. som säljs av privatpersoner. Av de som är till salu från handlare är väl minst mer än hälften nya Competition, black shadow edition och demo/utställningsbilar som ännu inte har hittat någon köpare. Handlarna har helt enkelt tagit in fler bilar än de kan sälja. Så egentlig finns det inte överdrivet många begagnade till salu, finns t ex fler begagnade M4:or från 2016 och framåt till salu. |
|
|
Precis som @MUC skriver är bilen väldigt underhållande och köra. Jag har den som enda bil så den för lösa alla mina bilärenden vilket oftast fungerar utmärkt. Två saker som jag önskar den hade är bakdörrar sen att bagagleuckan hade varit mer som 4-serie där fönstret också följer med. Min är en LCI så jag har de snygga adaptiva ledljusen, tycker dom gör väldigt mycket för bilen men kan du leva utan dom så hade jag gått på en pre-lci Lycka till |
|
| Det finns ju en tråd som väl nu passerar 160 sidor där alla aspekter av M2an (och konkurrenter, prisutveckling etc) diskuteras flitigt, skulle rekommendera att skumma igenom den. | |
| Att det är så många som är till salu beror på att alla M2-ägare blivit kränkta när de blivit frånåkta av M140-ägarna. | |
| Jag har kört både M140 och M2 och anser att M2 är en klart roligare bil att köra samt att M2 klarar motoreffekten på ett bättre sätt än M140. Men visst en fyrhjulsdriven M140 är säkert snabbare nu på vintern än en M2. | |
|
Efter att ha läst TP_:s inlägg så tänkte jag att det kan inte stämma... men WTF?? Edit: Okej framgick inte så tydligt att M140i hade lite tuning delar från Motec, men ändå inte mycket i skillnad: /P-O |
|
| Den som väljer en M140i framför en M2a p.g.a köra rakt fram letade inte efter en M2a ändå.. | |
|
Faktumet är ju att rakt fram åker M140 ifrån en M2 om båda är original. I alla andra moment är M140 underlägsen (torr sommarväg) . |
|
|
TP "Att det är så många som är till salu beror på att alla M2-ägare blivit kränkta när de blivit frånåkta av M140-ägarna" Haha den var bra :) "Performance" is a function of far more than horsepower and torque. |
|
| TP: Skulle jag värderat 100-200 rakt framåt högst hade jag köpt en helt annan bil än M2 :) Mig veterligen är exempelvis Golf R MK7 snabbare än M2 som också kostar betydligt mindre.. | |
|
TP_: Källa på det? Annat än amatör Youtubevideos? Jag har aldrig sett ett seriöst test där M140 eller Golf R varit snabbar än M2, rakt fram eller på bana. Länk |
|
| Svåra sälja ren generellt just nu, var hos BMW handlare, hade sänkt 70' rakt av på en ny M2 comp -19 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.