|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tror ni dessa kommer öka eller sjunka som en sten i värde? | |
|
Öka (men inte lavinartat). Men i takt med att de som används blir allt mer slitna och högmilade så kommer de lågmilade fina blir mer speciella. En sugmotor V10 kommer inte direkt vara en vanlig motor framöver. För rena enstuasiastbilar som de lågmilade fina exemplaren är så spelar ju bränsleförbrukningen ingen roll. Manuell låda hade gjort dem ännu mer speciella såklart, men det fick ju bara jänkarna njuta av. |
|
| Jag förstår inte denna oro för värdet, det minsta. Det blir som det blir, njut av bilen så länge du kan. Köp rätt bil för dig sen får framtiden utvisa hur bra/dålig affär det blev. Jag vet inte hur ni resonerar men det är lite som att ställa sig frågan "Om jag röker denna enda cigarr jag kommer röka i hela mitt liv, kommer jag då få cancer längre fram?". Ingen kan svara på det, lika mycket som man kan svara på hur värdet kommer utvecklas på en "V10". Personligen TROR jag dock att man kommer inte förlora pengar på en "V10" i det längre perspektivet. | |
|
1. Man är inte gjord av pengar 2. Är väl bra att få lite input/infallsvinklar på en sådan ”gammal” bil som kan kosta skjortan att äga. 3. Ursäkta om du blev stött |
|
| Dawwe, frågan gällde inte hur värdet kommer utvecklas. Utan hur vi [tror] att det kommer utvecklas. En anledning att forumet dör är ju när man inte får spekulera ens i trådar som uppenbart vill ha spekulationer. | |
|
Ja men även jag "spekulerade" i mitt svar "Personligen TROR jag dock att man kommer inte förlora pengar på en "V10" i det längre perspektivet." Jag kan mycket väl tänka mig att dessa bilar kan komma att "rusa" vad gäller värdet, men det är ju en "spekulation" som ofta inte uppskattas av andra forums-medlemmar. Att köpa en (så pass ordinär trots allt) bil som en "äldre BMW M" är alltid ett risktagande. Man får kallt räkna med att (den lilla!) "marknaden" som finns kan svika helt. Har man då köpt för att man vill ha just en sådan bil så är ju detta absolut inget problem alls. Har man däremot köpt i syfte att "inte förlora pengar utan helst få en positiv värdeutveckling" så blir det lite mer jobbigt... Det är ju uppenbarligen någon annan än jag som blir stött (av mitt rättframma svar). |
|
|
Håller nog med Dawwe, ska man "spekulera" i syfte att tjäna pengar, finns det garanterat bättre saker att satsa på (och bättre bilar också för den delen). Köp bilen om du trivs med den och använd den för att njuta. Med lite tur förlorar du inte några stora pengar men samtidigt är nog sannolikheten ganska liten att man får se en extremt bra värdeutveckling också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dawwe: Jag respekterar dig och dina åsikter, men tycker alltid du skall ha en ganska hård ton. Varför? Detta är väl ett trevlig forum där man skall kunna diskutera saker. Samma sak i en annan tråd där jag kallades för för löjlig när jag skrev att jag inte skulle våra äga en v10 utan bytta lager. Jag gav bara min åsikt till en ganska rolig tråd som handlade om v10:ans problem. Om det fortsätter såhär tror jag AP kommer sakta med säkert läggas ner. Dvs man vänder sig till andra forum på ex. facebook då vissa besservissrar alltid skall "tillrättavisa" folk som hänger på forumet. Till slut tröttnar även jag som hängt här i evigheter.. Phoenix: Du vet redan vad jag tycker så det behöver jag inte dela med mig här ;) |
|
|
Dawwe & Johan: Mitt syfte är inte att tjäna pengar utan snarare att inte förlora multum för att folk inte ”vågar” köpa en V10 just pga kostnaderna med att äga en sådan bil. Därav vad folks ”känsla” för den motorn. Klart jag använder och kör med mina bilar. |
|
|
Mycket hänger nog på hur mycket du tänker köra den per år...lågmilade prestandabilar lär väl alltid ha en viss kundgrupp. Men börjar det bli mer av en halvsliten bruksbil lär värdet sjunka raskt mht reparations-/renoveringskostnader och det faktum att en högmilare sällan blir lika attraktiv som en lågmilare oavsett om skicket är exemplariskt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ribban: Hård ton vet jag inte om jag håller med om. Men visst inga utsvävningar med "smajlies" som kan lätta upp, men tro mig det jag skriver skriver jag med glimten i ögat för det mesta, även om det är svårt/omöjligt att få igenom utan att peppra med :) :) :) :D. Jag kallade inte dig personligen för löjlig. Jag skrev att det var löjligt (i sak!) att inte köpa en bara för att vevlager inte var bytta, o det visade sig nåt inlägg senare att vi delade den åsikten (?). Jag har inte tillrättavisat Phoenix det minsta, jag har gett mina åsikter samt hur jag resonerar om jag skulle köpa en "gammal M", rent allmänt. Jag har även talat om vad jag TROR gällande "värdeutvecklingen". Kontentan av ditt svar kan ju vara att jag inte skall skriva i forumet eftersom jag skriver "obekväma" svar/åsikter som jag står för. O nej det kommer inte att hända, att jag slutar skriva svara alltså :D. Alla får skriva om/när de har nåt att tillföra/säga/whatever. Phoenix: Du om någon vet ju att rätt bil förlorar man i regel inga pengar på. Visst kan marknaden "svika", men fina bilar kommer alltid hitta nya ägare som är villiga att betala. Så om du kan acceptera och finna dig i att du tappar typ 30% om du av någon anledning skulle tvingas paniksälja rätt omgående efter inköp så finns det väl inga större betänkligheter, mer än att hitta "rätt bil för dig". Dessutom verkar luften rent generellt ha gått ur marknaden för "gamla M", köpläge med andra ord. Om några år kan det se helt annorlunda ut, sen om det blir till det bättre eller sämre (för säljaren) är svårt att svara på. Men personligen TROR jag att det är ganska sejf att köpa dessa bilar, o nej nu syftar jag inte på de problem som kan uppstå, utan på hur jag TROR att marknaden kommer se ut framöver för fina fullt fungerande bilar utan repbehov. |
|
|
Dawwe: Bra, vi skall väl inte låta forumet dö ut helt? Titta! Du kan ju använda smileys :) Jag tycker inte dina svar är obekväma. Jag skriver också vad jag tycker men försöker alltid hålla en hyffsad schyst ton. Smileys kan ju vara bra att använda ibland för att lätta upp sina uttryck. Phoenix: De är bara att köpa! Men som du vet.. Över 10000 mil. Byt lager eller köp en med bytt lager ;) |
|
| Dawwe: Vad menar du att luften gått ur gamla M? Utveckla gärna för det låter intressant. Trodde du alltid trodde tvärtom att gamla M är det som ökar? | |
| ...man måste nog ha lite pengar kvar så man kan lämna in till BMW för felsökning och slippa för mycket kinaprylar med följdfel....som tar tid att utreda....själv har jag en US- import med SMG-låda.......utan bytta lager......den bästa vinterbil jag haft...mkt. trevligare än den upphåsade M5 e39 ...... | |
| Som alltid så kommer det en, enligt mig tillfällig, dip i värdeutvecklingen. Tillfälligt kan i detta fall betyda något/några år, dip att priserna inte ökar eller till o med blir något lägre. Detta är ganska tydligt i fallet med E34 M5 där priserna sänkts till mer ”normala” nivåer, snudd på fynd när man kan hitta en rimlig M5 E34 Touring -95 för knappa 30000€, om än inte i helt ”felfritt skick”, ja jag är småsugen men lugnar mig ett tag :D. Samma mönster kan ses på E36, E39 mfl. Jag pratar nu om bilar med normala mil typ 8000-14000 mil, kikar man på lågmilare typ ca 5000 mil så är det inte lika tydligt. Det kan vara så att visa säljar tänker lite som du gällande värdeutvecklingen o vill helst casha in snarast? | |
|
Öka eller sjunka i värde? Det beror väl på vad den kostar idag? Har säljaren/köparen värderat den rätt? |
|
|
Eklunda: Men det är ju lite det som är frågan, vad är rätt värde idag? Som säljare så är det "rätta värdet" så högt som möjligt, som köpare så lågt som möjligt. Utöver det är en lågmilad (säg under 6000 mil) alltid svårvärderad, säljaren brukar ha en uppfattning, köparen förmodligen en annan. Dessutom brukar de som har fin-fina lågmilade inte vara så "konjuktur känsliga", dvs de behåller gärna bilen om de inte får vettigt betalt. Det optimala är att hitta en fin-fin lågmilad som ägs av någon som absolut måste sälja av en eller annan anledning, o sådana säljare växer inte på träd. |
|
|
Det är såklart sant. Vi säger att det är en svensksåld M6 -07 med 6000 mil. |
|
| Om det är en svensksåld Mondsteinmetallic så tippar jag att ett bra pris för säljaren är runt 350', för köparen runt 300'. Allt under 300' är ett fynd? | |
|
Den kan också vara röd. Finns några på marknaden även om de inte ligger ute. Känner ändå att min smärtgräns är 280+ kanske. Sen är jag smålänning också ;) |
|
| Får du en 6000 milad i gott skick för 280 så är det snudd på ett fynd. Jag tror det blir svårt, om nu säljaren inte är tvingad att sälja, fast då hade de (väl?) annonserats på blocket med.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.