|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är på väg att beställa en 530d xDrive med Innovationpaket och rätt bra rabatter. Men så slog det mig att en 540i bara kostar marginellt mer, så jag började ifrågasätta hela dieseltänket. Hjälp mig nu, finns det någon uppenbar fördel med att köpa en diesel nu för tiden? Dieslarna har ju hamnat på den politiska skitlistan och får bara mer höjda skatter och restriktioner med tiden. Även förmånsvärdet är typ samma på 540i och 530d. Det jag kommer på är att 540i drar mer soppa, annars inget? | |
|
Tror inte det spelar roll när det kommer till förbränningsmotorer. Men detta är ju en no brainer :) Även om 30d är en kompetent motor så är det ju 540 man ska köpa |
|
|
Hur mycket kör du? /Anders |
|
| Inte jättemycket, typ 2000 mil. | |
| Två helt olika motorkaraktärer. Om körsträckan inte är så lång hade jag tveklöst gått på 540i. | |
|
I den prisklassen tycker jag inte bränslekostnaden spelar någon roll. Även om bensinaren skulle dra det dubbla. Provkör båda och se vilken du föredrar. Finns väl 520d och 520i om man ska göra ett ”smart” val. Själv hade jag en 530D som jag tycker passar både mig och bilen fint. Lycka till 👍 |
|
|
Provkör en 540i. Då blir nog valet enklare. :) Jag hade utan tvekan valt 540i. 340 bensinhästar är väldigt lagom. |
|
| Dieseln är säkert en fin maskin men min röst går till 540i, siktar själv på en sån nästa bilbyte. | |
|
Ja, motorkaraktären är rätt olika, så prova båda och bestäm dig för vilken som passar dig bäst. Båda alternativen är kanon, fast på olika sätt! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| 540i skulle jag välja. Skiljer kanske 2dl i förbrukning, närmast ointressant för totalkalkylen. | |
|
Kan bara hålla med övriga, låt motorkaraktären styra och se vad du trivs bäst med. Vissa älskar dieselkaraktären medan jag själv gärna undviker diesel om jag får välja. Nu när dieseln kostar nästan en krona mer per liter så försvinner ytterligare lite skillnad i kostnad (om du betalar bränslet själv). Men båda motorerna är otroligt trevliga, så inget val är dåligt. :) |
|
| Tack för alla svar, de motsvarar mina känslor kan man säga. Ska till handlaren idag, så vi får se vad som trillar ut :-) | |
|
Lite samma funderingar... men tycker nog att dieselns motorkaraktär med det enorma vridmomentet passar bättre i en 5-serie. Hade det varit en tre serie så hade valet fallit på en bensinsexa. Oavsett är det ju väldigt fina motorer. |
|
| Nu är ju 540i knappast vridmoment klen. Den är säkert snabbare än 530d i alla hastighetsintervall. Och båda har automatlåda, så vem fan bryr sig hur mkt vrid det är vid 1500rpm. Den kommer växla ner själv iaf. | |
|
Jupp - som Marin säger,- i valet mellan 540i och 540d så är det mer en fråga om vilken karaktär man önskar. Tycker man att 540i är klen har man rätt höga krav (säger jag som i min förra bil hade en V8:a...) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Klen!? Vart skrev jag det? 540i är inte så mycket långsammare än m550d upp till toppfart om man får tro dessa klipp. Mitt inlägg handlade om vridmoment och motorkarraktär. |
|
|
@homeros Schysta klipp! :) |
|
|
Vid vanligt trafiktempo så luffar 540i också på under 2000 varv, så det är inte så att det känns ansträngt direkt. Stampar man så kommer båda bilarna troligen växla ner då toppeffekten ligger högre på dieseln också, så det är om det är just att skjutas iväg från 2000 rpm som man går igång på som dieseln kanske passar bättre.. ;) Men då får man inte ge fullgas.. Tycker en bensinsexa passar biltypen väldigt bra också, den är diskret och går otroligt lent och fint på alla varvtal. Och som Marin är inne på, med automatlåda så löser den det oavsett. Har sett flera, speciellt brittiska, journalister som tycker 540i är överflödig och att 530d är det bättre valet som passar biltypen bättre, men jag håller inte med. Som sagt, personligt val och inget av valen är fel. |
|
|
Ja, schyssta klipp homeros! :D ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Det blev en 540i, vilket känns självklart nu. Nu väntar bara utmaningen som består i att hålla ut med 10 veckors youtubande innan bilen är klar. | |
|
Jag hade valt diesel, alla bensin/diesel har fått skyhöjd skatt efter 1/7-2018. Debatten är extremt onyanserad och felaktig. Har man en Euro 6 är det lugnt att komma in i städer under låååång tid framöver. Den enda skillnaden mellan bensin och diesel med möjligt förbud är Euro 5 diesel mot Euro 5 bensin. För en Euro 4 är det lika kört oavsett bränsle. Skatten är hemsk även för en liten 2liters som Honda Civic Type R, den ligger på 8tkr/år och 540iX G31 Touring ligger på 8330kr medan 530dX G31 Touring är på 7518kr. Varför välja bensin i dag när "ingen" gjorde det på F10/F11 tiden? //Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.