AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
741

Låset på förarsidan funkar ej ! hilfe !

Undrar om de e bökigt att riva bort dörrsidorna på E32? då låset på förarsidan vägrar funka, samtidigt som de felet uppträdde, fick jag larm om låg nivå kylvatten. Kalla kårar rann längst ryggraden! "topplockspackningar me himla många fina cylindrar brrrrr."
Oroa dig inte över varningen för kylvattennivån, oftast är det bara givaren på expansionskärlet som har hängt sig. Om du kollar nivån på kylarvattnet och du har tillräckligt men ändå får denna varning så byt givaren.
Tackar SComfort för de snabba svaret !! hoppas de e så enkelt kan man mäta upp givare t.ex med en multimeter eller e de en vanlig flottörgivare? (brytande kontakt)
Jag gjorde på följande sätt: Kollade att vattennivån var OK, sedan tog jag loss kontakten från givaren och satte en kabelstump mellan kontakterna på kabeln. Då släcktes varningen om låg nivå. Men den påverkades inte det minsta när jag manuellt rörde den ring som skall känna av nivån. (Det är en plastring på givaren som höjs/sänks av vattennivån, tror det är en induktiv givare gissningsvis)
Alltså ny givare och allt OK!
Va ut o kollade nivån idag expansionskärlet var tomt! Oron stiger ska köpa glykol i morgon. Inbillade mig?? att den lät konstigt rökte vitt osv.osv. kollade oljan såg ljusbrun ut ? måste nog kontakta ett BMW orakel av nått slag HU bilen e ju nästan ny (1ägare + fartvidundret Olsson)13000 mil fortsättning följer! (hoppas jag annars knuffar ja ner den i nått gruvschakt)
svardska
Hej Nicklas!
Jag har ett jäkla bra gruvschakt du kan använda om du vill.
Skämt åsido! vart i S håller du till?
Jag kollar den gärna om det är på rimligt avstånd!
Jo
23
JoXeR
735iA -87
Vad hände med låset. var lite sugen på att få lite skön info efter som jag har samma problem själv. som jag svor tidigare (ca 1mån) så var det någon som bröt på bilen. tyvärr var det så dyrt att fixa att jag inte tyckte det var värt. skall nu riva dörr sidan för att ta bort låsfunktionen och köra allt på fjärr. ta ur låsen och sätta in pluggar istället.
Om du bara vill ta bort nyckelns påverkan på låset så är det plättlätt på förardörren.
Nyckeln har ingen mekanisk kontakt med resten, bara en microswitch. Klipp lämplig kabel så kan tjuven bryta sig blodig utan verkan.
Passagerardörren har en nödöppningsfunktion som gör det möjligt att öppna med tomt batteri.
Har fyllt på kylar vatten nu (gick i ca 1 liter) normal förbrukning ? vi får se! Fortfarande ingen vänlig själ som vill säga om de e lätt eller svårt, eller hur man gör för att komma åt dårrlåset på förar sidan ??
Svardska ska du sälja din fina bil ? har lite undringar om jag har buffelskinn i min åxo kan man se detta på nått vis ??????
bor strax utanför Uppsala Svardska
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Buffelskinnet är mera som en skinnjacka, dvs mjukt och smidigt.

Det "vanliga" skinnet är hårdare och känns tjockare.

Hoppas detta hjälper!

J
PE
630
PESK
740iA e32
racecruizer, nödöppningen av dörr med ex. tomt batteri
är väl ändå förardörren....så är det på min iallafall.
Nope, på min (735iAl-91) är det i alla fall på passagerarsidan.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Inredningen sitter ganska enkelt.

Bänd loss trälisterna, sitter med små plast pluggar.
Där bakom sitter 2 skruvar. Lossa dessa.
Lossa lilla plastgrejen vid fönstret, bara att dra bakåt om du intehar några högtalare eller så.
Lossa lilla lampan nere i dörren.
Lossa spegeljuserings knappen, bara att bända ut försiktigt och ta bort kontakten.
Sen är det bara plastklipps i sidorna och underkant, bänd försiktigt med en plast spade eller något av biltemas plastklips verktyg.
Sen när den hänger och flappar så är det bara att skjuta upp den, upp mot taket alltså. Då hakar den av från fönster listen.

Eventuellt måste du även böja undan fönster listen, den i svart plast...

Sen är det inga problem att få bort låset och greja om den.

**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
På min 530 sitter nöd öppningen på förar sidan.

Angående lossning av dörr sidan.
E vän till mig fick instruktion om att lossa + på batteriet innan dörrsidan togs bort.
Detta skrattade han bara åt och när han sedan lossade kontakten till el-speglen hördes en "el-puff" så rök säkringen till speglarna. Vet inte om detta var en tillfällighet. Bilen i fråga var en 325 E30-90.
Tackar bader för de utförliga råden om dörrsidan 's demontering (vilken kvalite förresten!!!)gick helt perfekt att få bort! Visade sig att lättmetalmojen som håller handtag + låssolenoiden hade gått utav (spricka).Däremot fattar ja ej att kylvatten nivån sjunkit efter påfyllning ca 1 liter verkar allt normalt, fast jag inbillar mig fortafarande att "hon" röker mycket!! Kan de va den råa höstluften ??? Tackar för ett trevligt forum !!!! Snigel Olsson
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Ang. Röken ur blåset så tar det gott o väl 20 minuter innan min ryker "normal mycket" och för att inte nämna nu när det börjat bli lite kyligare då tror man nåt gått sönder som det ryker vid röd-ljusen...
Det är ett jättesystem på dessa bilarna så det tar sin lilla tid...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.