AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.133

Skydda bilnyckeln från skimming

Sida 2 av 2
@illefe Såklart jag förstår att X5or mfl råkar ut för fler stölder. Dock är det ju surt att komma ut och bilen är öppen utan yttre påverkan oavsett om man har en 3 serie eller X5a. För den delen känns ju en väska som blockar signalen rätt vettig.
Lite OT, men Johan B ställde tidigare en fråga om våglängden hos bilens/nyckelns signal.

Wikipedia: "Most RKEs [Remote Key Entry, min anm.] operate at a frequency of 315 MHz for North America-made cars and at 433.92 MHz for European, Japanese and Asian cars."

Formeln för vågrörelse: [utbredningshastigheten] = [frekvensen] x [våglängden]

All elektromagnetisk vågrörelse, inkl ljus, breder ut sig (i luft) med 300000 km/s.
Den "europeiska" frekvensen är 433,92 MHz och den sökta våglängden alltså
300000000 / 433920000 [meter] = 0,69 m.

Om det är så att hålens storlek måste vara mindre än våglängden, torde säkerhetsmarginalen vid konstruktion av en normal nyckellåda därmed vara betydande. :)

Till slut ställer jag mig lite frågande till "blixtens" erfarenhet. Jag kan inte förstå hur en plåtburk måste förstärkas med Al-folie för att bli säker. Det rimmar inte. Är burken verkligen av plåt?

/Lennart
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Eller något i plåtburken kommer fungera som invändig antenn och något som utvändig antenn, kanske något gångjärn eller plåtveck. Lite långsökt men men...
bl
2.294
blixten
325i -88
Burken är av plåt, testade med en magnet precis. Diametern på burken är 110 mm, höjden 60 mm, locket saknar gångjärn och plåtlocket går ner 10 mm runt om.
Ok, då är det så. Tack för att du kollade. Vi får gå på "sarlis" förklaring tillsvidare.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.