AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.130

Skydda bilnyckeln från skimming

Sida 1 av 2
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Har letat en hel del efter en lämplig ask att säkert förvara nyckeln i hemma. Dessa små plåtaskar rymmer en nyckel och har ett skjutlock. De kostar 49 danska och då får du chokladen på köpet 😂

Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... och Peter Beier gör riktigt god choklad, dessutom! En win-win. :D

----
BMW CS/SC #6212
bl
2.294
blixten
325i -88
När du fått asken får du berätta om den håller tätt. Jag har en theburk i plåt men var tvungen att klä den med aluminiumfolie på insidan, även locket, för att inte signalerna från nyckeln skulle komma ut.
Köpt en sån

Länk

BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
”Sändaren” i nycklarna är ingen högeffektssändare!
När man tar handtaget så skickar bilen ut en signal som bilnyckeln svarar på iform av en kodsekvens tillbaka. Det hela påminner om larmtaggarna på kläder i klädbutiken fungerar när man passerar larmbågar. Största skillnaderna är att bilen förväntar sig en viss kod i signalen som skickas tillbaka samt att antennerna i butikens larmbågar är betydligt större.
Jag har provat med chokladasken bredvid bilen och med öppet lock. Dörrarna förblir låsta även med asken utan lock i handen och när bildörren försöks öppnas med den andra handen om handtaget.
Problemen med nycklar är starkt överdrivna, men jag föredrar ändå att låta mina bilnycklar vila i ”chokladaskarna”.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blev lite nyfiken och googlade - det behöver inte vara hermetiskt tillslutet för att du ska få en skärmade "Farradys bur" men öppningarna i "buren" får inte vara större än våglängden på det som ska skyddas.

Någon som har koll på vilken våglängd som nycklarna jobbar med?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Jag hittade en snygg liten plåtlåda här hemma. Gick nöjt ut för att testa men bilen öppnade sig gladeligen trots att nyckeln i lådan.

Är väl insatt i radiolära så vet hur det borde vara :) Också att det inte alltid är som det borde.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmw-Otto, fungerar det så att bilen skickar signal när man tar i dörrhandtaget? Blir det inte en jobbig fördröjning tills man kan öppna då och poäng försvinner?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Länk

Från England, snabb leverans och bra kvalité på väskorna. Förvara de alltid i dessa, alltid ! Hemma, i affärer. Tjuvarna står på parkerings platser på köpcentrum och snor signalen ( senast Emporia Malmö ) . Starta bilen och lägg nyckeln i väskan.

Länk

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Sydsvenskar med brobizz borde ha en liten "kylväska" tygväska, i storklek figursydd för brobizen, klädd med alu invändigt som hindrar brobizzen att kommunicera med inpasseringsutrustningen, bra att använda om man köpt parkeringsbiljett till Phus på Kastrup biligare än vad brobizz erbjuder, annars kan man råka få betala dubbelt. Vet inte om den väskan även isolerar för billås men det skulle jag gissa på.
Tror även vanlig alufoile skulle funka i nödfall, men någon strålningsfysiker alternativt någon som empirirskt provar kan ju få berätta.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
il
29
illefe
320d m-sport -17
X5 3,0da x drive -14
Har märkt att keyless inte fungerar när jag har nyckeln tillsammans med min mobiltelefon i kavajen/fickan. Både på min 3 serie och x5

Kanske räcker med att du lägger nyckeln nära telefonen på kvällarna :)
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
@Grelle.
Bilen signalerar BARA till nyckeln när man tar i handtaget. Då svarar nyckeln med sin kod. Om koden är rätt så låses bilen upp, annars inte.
Nycken sänder ingenting kontinuerligt utan svarar bara på tilltal och då bara med sin kod.
Räckvidden är riktigt kort (det är önskvärt att den är just det). Det räcker att den är det eftersom nyckeln sällan är mer än 1m från dörrhandtaget respektive tändningslåset när den behöver användas.
Exempel på enkla åtgärder som försvårar skimming:
Genom att lägga nyckeln i en gammeldags kaffe- eller obojburk i plåt (och utan lock) två meter innanför dörren så blir det jobbigt för den som ska skimma. Skimmingutrustningens signal från ditt dörrhandtag kan inte gå inte raka vägen till nyckeln utan måste studsa via väggar och tak. Det samma gäller den betydligt svagare svarssignalen.
Om man i samma scenario använder ”min” stängda chokladask i plåt så kommer sannolikt den starkare signalen som begär svar för en dörröppning att få svårt att nå nyckeln. Nyckelns svara (eventuella) svarssignal får det ännu svårare att nå tillbaka till skimningsutrustningen.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
@illffe
Mobiltelefoner sänder med mycket hög effekt (jämfört med bilnyckeln) och kan mycket väl störa dess kommunikation med bilens lås. I synnerhet om nyckeln placeras mot mobilens antenner i fickan samtidigt som du har dålig täckning på telefonen.
bl
2.294
blixten
325i -88
När min theburk stod 2 meter från bilen med stängt lock öppnade sig låset när jag tog i handtaget. Efter att jag klätt burkens insida med aluminiumfolie öppnade sig låset inte.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
@Blixtwn
Uppenbarligen är din och. In bil olika känsliga. Jag hade min nyckel liggande i en liten teburk utan lock. Jag höll burken i ena handen och misslyckades att öppna bilen med den andra.
Den som ska öppna bilen måste vara den som har nyckeln i mitt fall. Flickvännen kan inte öppna bildörren om jag har nyckeln och står i närheten.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Jag köpte 2 fodral på ebay. Funkade fint i början. Wfter ett par månader hönde det att bilen gick att starta även med nyckel i avskärmade facket, fast med varningar.

Nu kan jag både öppna ock köra bilen trots att den ligger i fodralet :(
Ro
95
Rodjak
520d -14
vanlig hederlig nyckelskåp av metall borde fungera?
ska testa vid tillfälle
il
29
illefe
320d m-sport -17
X5 3,0da x drive -14
@bmw-Otto

Rent spontant, är du rädd att de ska stjäla din 3 serie? Kan lugna dig med att tjuvarna som kommer från Östeuropa inte är intresserade av din 3 serie, speciellt inte om du har kombi.

Hade du kört x6,X5 Eller 7 serie likanande, hade det varit en annan sak. Men 320 diesel kombi.. du kan vara lugn
@illefe - En kompis blev av med NAV i sin 320 touring - nyckeln avläst.
il
29
illefe
320d m-sport -17
X5 3,0da x drive -14
@Iggeman

Kan meddela att om de vill ha din Navi i bilen eller M ratt så spelar det ingen roll om du har keyless. Fråga bara alla bmw handlare runt om i Sverige där ligorna krossat rutor.

Kan ge dig ett exempel. Har själv en x5 och en 320d av 2017 år modell. Min 3 serie har allt i utrustning förutom M sport bromsar, individual läderklädd instrumentpanel och M adaptiva fjädrar. Men annars i princip allt plus några M performance delar.

Var på semester förra året tillsammans med svärföräldrarna i ett så kallat ”öst land” och på parkeringen utanför huset vi bodde så stod både min 3 serie och svärfars x5 båda bilarna med keyless. En morgon så stod bara min bil kvar helt orörd. Svärfars x5 var borta.

Det jag vill säga är att att få sin 320 diesel kombi stulen är nog lika sannoligt som vilken Svensson bil som helst. Visst de kan vara ute efter Navi, ratt eller annan kul utrustning. Men då behöver de inte din nyckel.

sa
275
sarli
I4 m50 G26
Men... En gång fick min kompis inbrott i sin v70 men inte jag i min splitternya Ådi för 800.000. Så köp Ådi så får du aldrig inbrott.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.