|
|
|
|---|---|
| Mitt ena pirelli-bakdäck läcker ut ca 0,3 bar/veckan. Var inne hosen däckverkstad idag som konstaterade att det sitter en skruv i slitbanan. Denna kunde inte laga däcket då de saknade rätt verktyg men kunde sälja ett nytt för ca 2k. Bmw sa att de kunde laga det men de måste vara däkra på att det aldrig gått tomt vilket jag kan försäkra. Dock hade de inga tider inom snar framtid och de lät som att de egentligen inte ville fixa det. Han bad mig kolla med däckia vilket jag gjorde och de sa att det gick att laga. Tydligen var pirelli mer förlåtande än vissa andra. Några åsikter, fakta? Laga eller ej? Vill helst inte byta ut det då det har mkt mönster kvar. | |
|
Jag har lagat flera däck inkl runflat till min x1:a med denna sats. Det blir riktigt bra lagningar och du gör det på 5 minuter. Länk |
|
|
RFT-däck går att laga (beroende på märke faktiskt - vissa tillverkare tillåter inte lagning) men skadan får inte sitta var som helst, det är känsligare än med vanliga däck. Hur mycket mönster är det kvar? Har du x-drive? I så fall bör du inte ha för stor skillnad i mönsterdjup mellan olika däck då det sliter på fördelningslådan! Max 2 mm skillnad men helst så lika som möjligt... Spontant tycker jag det låter som att du kan laga det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja det är xdrive. Är ca 6mm vill jag minnas. Ok, men kommer nog laga det. Vilka risker finns det att laga det egentligen? Vad kan hända förutom att det blir punka? | |
|
Det beror lite på skadan, var den sitter och hur länge den har varit etc. I värsta fall kan det krypa in fukt och luft i däckets stomme och separera stommens lager från varandra och då kan man i absolut värsta fall få en separation i däcket som kan slita sönder det helt - vilket i så fall brukar ske när det belastas hårt (tung last och/eller hög hastighet). Ovanligt? Ja, men det KAN inträffa... Om du ska laga ett däck seriöst, ska man göra det från insidan med plugg efter inspektion så det inte är några synliga skador i däcket - bör göras av fackman som vet vad han sysslar med. Däcklagningskitet för "gör-det-självare" ser jag som en nödlagning. De funkar oftast så till vida att det blir tätt igen, men risken finns att man inte ser skador i däcket som gör det olämpligt att använda pga. det. Jag har själv en liknande sats men har bara lagat däck där jag vet att det snart är dags att byta ut dem och då även varit medveten om att lagat däck kan ha försvagning i stommen = köra försiktigt utan "autobahnhastigheter". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sitter på slitytan i ett mönster. Har varit ca 4v, har fyllt på luft 2ggr då det gått ner till 2,4 bar. | |
| Har lagat Bridgestone RF två ggr med plugg då skadan varit i slitbanan, typ spik/skruv. Åk till en annan firma, Vianor hjälpte mig. Mvh | |
| Också fått ett RFT-däck lagat utan problem, skruv i slitbanan. Dock såg man hur styva däcksidorna är när de skulle kränga av/på däcket. | |
| Går utmärkt att laga RFT, bara man inte åkt för länge och förstör "stommen" | |
|
Tack. Har inte varit under 2,4 bar så kan ju inte skadat något. |
|
| Hade också en fet skruv i höger bakdäck för några år sedan, Dunlop Wintersport 3D RFT och lagade det snabbt, enkelt och billigt hos Larssons Gummi på söder. Funkade bra men efter några månader fick jag kalla fötter (kör långa sträckor med hela familjen) och bytte båda bakdäcken. | |
| Lagade däcket förra veckan hos verkstad. Jag var med och kolla då jag inte kan någonting om sådant här så tänkte det var intressant. Var en skruv på ca 10mm som satt i ett mönster så den hade precis gått igenom. Han gjorde en vanlig "cykellagning" inifrån såg det ut som. Ser inte varför det skulle vara någon fara att laga ett rft-däck av den modellen jag har om det aldrig gått tomt. Har det gått tomt kan jag tänka mig att det kan vara kraftigt försvagat. | |
|
Jag lagade ett RFT på BMW för ett par år sedan. Håller än. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Fick min första punktering på RFT igår, 20 mil hemifrån (mindre sten från rullgrus). Som tur är var det hos föräldrarna som både har kompressor och som förvarar mina vinterhjul. Efter att jag läst på om RFT så bytte jag till ett vinterhjul. Köra 20 mil utan luft verkar inte rekommenderas... Nu blir jag osäker på om jag ska köra vidare på RFT, kör man oftast längre sträckor på helger när inga däckfirmor har öppet så känns RFT rätt värdelöst? Kan en assistansförsäkring hjälpa till? Imorgon tänker jag iaf skaffa en 12v-kompressor samt punkteringsspray. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.