|
|
|
|---|---|
| Dags att byta olja, undrar vart man får tag i filter och olja billigast? | |
|
Om du orkar beställa 20 liter så oldepot24.de eller mapodo.de. Vill du ha lite smidigare förpackat så funkar oljemagasinet.se. Den senare dyrare men billigare frakt för mindre kvantiteter. Även dackonline.se säljer vissa oljemärken billigt ------- //Lövet |
|
|
Jag rekommenderar Aral SuperTronic 0W40 i 20-litersdunk från Tyskland (det finns som sagt många handlare och sist beställde jag från Motoroel100.de - kostade 100 Euro plus 15 Euro i frakt hem till dörren = ca 60 kr/litern inkl. frakt. Det är en ruggigt bra ÄKTA helsyntetisk PAO-baserad olja (till skillnad mot merparten av alla "helsyntetiska oljor" som är hydrocrackade mineraloljor). BMW LL04-klassad mm. Filter kan man köpa hos vissa näthandlare (motoroel100.de har ibland filter i sortimentet). Köp ett bra filter; Mann, Hengst, Knecht/Mahle eller möjligen Bosch. Undvik Fram filter som pesten - de är riktigt dåliga trots att de marknadsför sig som "premiummärke"! Googla lite så förstår du vad jag menar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag beställde från Tyskland, bildelaronline eller autodoc. Funkade klockrent för mig o priset blev ungefär detsamma som Biltema fast märkesgrejer. Ca 1 veckas leveranstid. | |
|
Tack för svar, blir Bosch och Aral SuperTronic 0W40. Är det allt jag behöver? Filter och olja? Ingår de där ringarna osv? Länk |
|
|
O-ringar till filtret ska ingå med filtret, ibland ingår även kopparparbrickan till oljepluggen - det är lite olika hos olika filtertillverkare. Jag brukar dock suga oljan via oljestickans rör med pump - smidigare och mindre slabb plus att jag faktiskt får ut mer olja den vägen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Filter kan du lika gärna köpa direkt hos din BMW åf, tror jag betalade runt 200kr för mitt filter senast(e90 330i) och då vet du att du får oem kvalitet och slipper frakten. | |
|
Nej, ska man bara köpa ett filter, lär det bli "Ebberöds bank" om man beställer från Tyskland eller annan näthandlare. Å andra sidan brukar det faktiskt vara så att köper man ett filter så blir priset detsamma inklusive frakt som att köpa över disk hemma i Sverige, så köper man två eller fler blir styckpriset billigare... Men jag brukar köpa på mig några extra oljefilter när jag ändå handlar andra bildelar eller oljor (hos de som säljer både olja och filter) och lägga på hyllan hemma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag köper dubbelt, så frakten blir gratis :) Kupé- och luftfilter ska vi även ha. Vad rekommenderas? |
|
| Mann var original på mina filter så därför köper jag dessa. Och aktiv kol varianten ska du ha. | |
| Det blir Mann filter och Aral olja, tack för all hjälp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.