AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.602

Gnisslande handbromsbackar

Hej,

Har en 3 GT från 2018 där det gnisslar från handbromsbackarna på ena sidan efter att bilen stått en stund (nån timme eller mer). Gnisslandet upphör sedan efter tio meters rullande. Om man i låg hastighet drar i handbromsen kan man framkalla oljudet som då näst intill övergår till att det skriker istället.

Jag var förbi BMW som fick se och höra detta själva och som sa att det normalt blir så där med beläggningar som snabbt bildas på backarna och att det inte skulle omfattas av garantin för åtgärd av detta. Åtgärden skulle dessutom bara fungera högst tillfälligt för att sen komma tillbaka sades det.

Jag har testat vid upprepade gånger att köra med handbromsen indragen i kortare stunder för att på något sätt försöka slita bort denna påstådda beläggning, dessvärre utan bättring. Vänder mig därför till er - kan det vara någonting annat eller kan man slita bort detta på något vis då det är nog irriterande att varje morgon höra detta gnisslande från en bil i över halvmiljonsklassen? Går det verkligen inte på garantin heller?
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Samma problem med min bil 320xd m-sport 2017. Känns lite udda att gnissla iväg med en bil som just passerat 1000 mil
bl
2.294
blixten
325i -88
Handbromsbackar brukar gå att justera, borde inte vara något större problem att åtgärda om viljan finns hos verkstaden.
@BMW-Otto - Har du försökt få det åtgärdat hos BMW?

@blixten - Men att justera backarna så de ligger med större spel skulle väl ändå bara dölja problematiken med att backarna/trumman skriker när de läggs an?

Frågan kvarstår då om det ska vara så här och vad är det som orsakar det? Hoppas någon kan besvara detta.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Service om 400 mil så de5 får hanteras då
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Rost som kan uppstå i trumman låter som ett svagt skrapande, absolut inget skrik eller gnisslande. Sånt brukar mera vara att backarna ligger fel i sidled, så stålkanten på backen tar i trumman.
Backarna sitter dock bara i fjädrarna, och hamnar där dom hamnar.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
min 2018 gnisslar också, har gjort det från början. Jag drar åt den sista biten när jag kör in i garaget för att "motionera" den lite..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.