AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.549

Nya NOKIAN HAKKAPELIITTA 9 svajiga

Hej BMW vänner,

En kompis till mig har precis fått monterat sprillans nya dubbade Nokian Haakapeliitta 9 på sin 320 GT. Förra säsongen körde de på Nokian 8 som då bara hade gått några hundra mil.

Bilen beter sig nu mycket märkligt så det känns som att man inte har någon kontakt med vägbanan i hastigheter över 110 km/h. Känns som att bilen glider över vägbanan. Bromssträckan känns dessutom som mycket längre och deras egen uppfattning är att Nokian 8 inte alls betedde sig så här.

Däckverkstaden vill inte kännas vid detta då de valde däcken själva. Nokian vill inte heller kännas vid några konstigheter och informerade att deras nya dubbdäck behövs nog köras in 100-150 mil.

Är detta helt enkelt en fråga om att köra in dem bara? Någon av er som varit med om liknande? Vi bor i Skåne så här finns varken is eller snö!!!

Jag tycker en eventuell inkörningssträcka på så många mil är märklig. Tänk om man monterat på dem nyss för att man ska köra upp till exempelvis Åre på skidsemester med familjen och bilen beter sig så här. Verkar ju farligt.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
En bekant till mig med en 330d drive -18 bytte sina Hakka 9 dubb non run flat till däck med run flat pga just sådant beteende. Han upplever bilen stabilare med rft-däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Däcken måste köras in kanske 100 mil eller så innan de stabiliserar sig!

Hade samma beteende på Continental IceContact2-däcken som jag la på Mercedesen.

Tror det beror på att diverse släppmedel som är kvar på däcket gör däckens sajpningar hala mot varandra (=stor rörlighet i gummit) innan det försvunnit.
Kan kanske även vara vassa kanter i mönstret som ska slitas till lite och gummit som ska vulka klart för att inte ha så stor rörlighet i gummit.

Har hört om detta från flera håll och nästan alltid blir det mycket bättre ganska snart när däcken har körts in lite.

Så avvakta 100 mil eller så!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Stort tack för svaren allihopa. Uppskattas verkligen och din detaljkunskap är nästan lika imponerande varje gång Johan B!
Visa användare
4.005
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Man ska inte glömma bort att det är fortfarande varmt ute vilket gör också att däcken känns svajiga
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, och inte att förglömma: Man kanske jämför med extremt hårda sport-däck i lägre profil...då känns de flesta däck mjuka i allmänhet och vinterdäck för nordiska förhållanden i synnerhet!

Man kan aldrig få samma barmarksegenskaper hos ett vinterdäck (som är värt namnet) som hos sportiga sommardäck. Däck ÄR kompromisser där olika egenskaper står i direkt motsats till varandra i många fall, det måste man inse!

Mvh
Johan B

Jag hörde från min Audisäljare i förra veckan att det var bra jag köpt Hakka 8 och inte 9 för han hade några kunder som klagat på dem, framförallt att de var väldigt högljudda vad jag minns. Åttorna är dock klockrena hittills.

/Anders
Självklart låter Hakka 9 mer än 8:an då de har betydligt fler dubb.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det har skrivits en hel del om "svajighet", särskilt på BMW och Audi(?), kanske särskilt när det gäller Hakka(?)

Därför valde jag Continental IceContact2 dubbdäck.
Trots att jag medvetet valde ett något smalare däck med högre profil (225/50-18) så upplever jag inga som helst problem med svajighet eller dålig känsla.

Jag gillar Hakka i allmänhet men i flera tester har Conti-däcket i princip lika bra vinteregenskaper.
T ex Bäst i Test Guiden "-vilka är då de bästa vinterdäcken just nu? Jo, de senaste åren har kampen främst stått mellan Continental ContiIceContact 2 samt Nokian Hakkapeliitta 8/9 när det gäller dubbade vinterdäck. Beroende på vilka experter som testar, brukar dessa byta plats på tronen."

Jag tror att Hakka-däcken förhoppningsvis blir lite bättre efter viss inkörning men den största skillnaden kan kanske också vara att föraren vänjer sig vid däcket och dess uppträdande.
Conti-däcket krävde för mig ingen inkörning eller tillvänjning.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
De som känner mig vet att jag föredrar dubbdäck som vinterdäck.
I sådana här sammanhang brukar jag också påminna om att dubbdäcken nästan alltid har bättre egenskaper på barmark/asfalt än nordiska friktionsdäck.
Detta framgår av de flesta tester men är fakta som många verkar vilja blunda för.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Lite O.T.

Så är det; alla sajpningar på dubbfria ger sämre vägegenskaper generellt sett. Det man vinner med dubbfritt är tystnaden (väldigt skönt), samt att det inte river sönder asfalten och bidrar till all vintersmuts på samma sätt.

bl
2.299
blixten
325i -88
För att inte tala om de djupa spåren som dubbdäcken sliter i asfalten...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blixten, det är en urban myt!

Spåren i asfalten med några få undantag på vissa infartsleder i några storstäder, består av spår som är nedtryckta - dvs. resultatet av för dålig bärighet på vägarna.
Men det talar väghållarna tyst om! :(

Inte ens partikelgenerering vet man med säkerhet hur mycket just dubbarna bidrar med. De studier som finns tar inte hänsyn till varifrån partiklarna i luften kommer eller ens vilka storlekar de har.

Mvh
Johan B

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Hear, hear!
Tack Johan.

Uppföljningen av det lokala dubbförbudet i Stockholm har upphört och redovisningen av de tidigare utförda mätningarna verkar ha "försvunnit".
Måhända att uppföljningarna inte visade önskat/beställt resultat?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ulf530: Inte skulle MP i stadshuset dölja fakta......;)
no
217
nogren
X3 30d -19
Kör Hakka9 i 225/60-18, och tycker inte de verkar särskilt svajiga, men däremot bullriga. Är väl inte helt ovanligt att man tycker så med sprillans nya dubbar, jämfört med de 5 år gamla Hakka8 jag kom ifrån. :-)
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Samma "problem" för mig på Bridgestone Blizzak 001. Otroligt obehagliga att köra på i början. Nu efter 100 mil är det helat andra däck. Det blir bättre när de körts in lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.