|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag när jag ställt min f11 (diesel) i garaget och stängt av motorn så börjar det ryka ganska mycket under flera minuter från avgasröret. Är det någon regenerering av partikelfiltret som försiggår? Om i så fall, hur ofta görs det? Mvh Magnus | |
| Ska tillägga att motorn var varmkörd när jag stängde av den samt att jag har dieselvärmare. | |
|
Regenerering av DPF sker regelbundet när bilen anser att det är läge för det - dels att mottrycket är tillräckligt högt (igensatt) och dels att ett antal driftsparametrar i form av motortemperatur, motorvarv, hastighet etc. etc. är uppfyllda. Detta sker under färd men kan ju bli lite "knasigt" om regenereringen har börjat och man stänger av motorn innan den cykeln är färdig. Jag har känt en rätt skarp bränd lukt från Mercedesen vid ett tillfälle när jag parkerade - luktade ungefär som man fått olja/diesel på ett varmt grenrör eller liknande. Men det har bara hänt en gång och jag har inte sett några spår efter ev. läckage av vare sig diesel eller olja på grenrör/turbo... Jag skulle gissa på att det var regenerering av DPF du kände lukten av. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för utförligt svar Johan! Ja när man ställt bilen i ett flerbilsgarage (under massa lägenheter) så känns det sådär när det ryker en massa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.