|
|
|
|---|---|
|
Tycker att det rekommenderas lite lågt däcktryck på skylten som sitter på B-stolpen. Som ni ser på bilden så tolkar jag den att har du 275/40 R20 på alla fyra skall du ha 2.2 fram och 2.6 bak. Det gäller dubbfria nordiska vinterdäck 106T. Eller vad kör ni andra med för tryck? Länk | |
|
Jag skulle säga 2,9 och 3,4. Jag kör alltid med trycket för full last då den rullar lättare och sliter jämnare då. Speciellt med Nordiska vinterdäck skulle jag köra med så högt tryck som möjligt då de är så mjuka i sidorna. |
|
| Varför tycker du att det rekommenderade trycket är för lågt? | |
|
Är det runflat så rekommenderar jag att inte ha för högt tryck. Anledningen är det låter som en basketboll som studsar när trycket är för högt, boink-boink i varenda hålighet, låter hemskt. Uppmärksammade det efter en semester med full last och glömde återställa trycket när vi kom hem. Jag har alltid följt B-stolpens rekommendationer |
|
| Blixten : Breda och mjuka däck vidgas på mitten om de är mjuka. Fick detta råd av en däckgubbe när jag klagade över att mina däck var slitna på mitten trots att jag haft "rätt" tryck. Efter jag börjat köra med tryck för full last har jag inte haft problem med ojämt slitage. | |
| Robert J, Vad kör du på för däckfabrikat när du råkar ut för detta fenomen? Kör du rekommenderat tryck på sommardäck? | |
|
Det var Dunlop. Nu har jag kört Bridgestone, Michelin, Nokia. Både RFT och vanliga. Kör med "max last" även på sommaren. |
|
|
Robert J, just det fenomenet med extra slitage på mitten har då jag aldrig upplevt vare sig på E70 eller F15. Båda hade jag i 5 år med RFT. Visserligen med 18 resp. 19" och alltså inte de bredaste varianterna som 20" är |
|
|
Kör int med mer än 2.5 bar. Nöter på mitten. körde med 3 bar o däcken var slut efter 5tkm i mitt. Sen åkte jag långsemester till tyskland me familj ca 4tkm med 2.4 bar o vipps däcken var nötta jämt efter resan. De var ej runflat däck 20 tum på e70 X5. Däck nöter på mitt när dom har övertryck. Bmw har inte fel tryck på sina stolpar |
|
| 5tkm? Betyder det 5000 km, dvs 500 mil? Var däcken slut efter 500 mil? | |
| Jåå , alltså rejält nötta på mitt. Ca 5-6 mm kvar på mitt, alltså nernött till check märket. LITA INTE på däckgubbarna dom vet tamme fan ingen ting. BMW ingenjörerna vet inte en lågskolad däckgubbe. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.