|
|
|
|---|---|
|
Ska köpa en 5-serie kombi. Årsmodell 11-14 nånstans. Ska vara en 535D X-Drive Har sett lite annonser där det står ”motor utbytt” är det mycket problem med motorerna? Nåt annan man bör tänka på? | |
|
Hej, nej det är inga problem med de motorerna (samma 3 liters sexa i 530D, 535D och 550D, bara antal turbos skiljer). Se till att den är välservad bara. Det som pajar för en del är fördelningslådan i X-driven, företrädesvis. Jag skulle valt en med Euro 6, som kom nånstans 2014-15. |
|
|
Mkt trevlig bil, ägt min i ett år och 1700 mil. Snittar 0,83. Hade problem med Adblue vilket slutade med rep för 11000 kr, garantin tog det turligt nog. Adblue kom årsm 2014 och då kom även Euro6. Tyvärr verkar det kunna strula lite, men tycker du ska satsa på en -14 och nyare då det även gjordes en facelift då. Motorerna i sig är rätt skottsäkra, service viktigt såklart. Fördelningslådan kan som nämnts krångla, vet dock inte hur vanligt det är. Växellådan verkar rätt stabil, den är finfin btw. Annat som kan krångla på F11 är luftbälgarna till nivåregleringen. Hitta ett fint ex, gärna med M-paket och njut av kraften :) |
|
| Ju nyare ju bättre, definitivt LCI som kom 2014 eller nyare. Fördelningslådan blev kraftigare och robustare på nyare bilar, vet dock ej när den bättre infördes. Har bytt föeswlningslåda på min 2014, men ännu inte på min 2016... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.