AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
716

e46 325i läckage termostathus

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå grabbarna!

Pärlan har en längre tid fuktat vid termostathuset men det har nu övergått till att droppa.
Är det byte av hela huset som brukar gälla eller räcker det med tätningar? Svårt att hitta sprickor i svart plast...
Ska man använda nån form av packningsmassa vid montering?

Mvh, Mattias

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Termostat är ju lite av förbrukningsartikel och de brukar gå sönder med tiden så termostaten släpper från huset när en plasttunga går av.

Så det är lika bra att byta termostaten (som är integrerad i huset), de är inte så blodigt dyra och bytet är rätt enkelt. Det som kan ställa till det lite är oftast luftningen efter bytet.
Fronten så högt som möjligt vid luftningen.
Det finns ett antal bra guider om du söker lite i trådarna.

Ingen packningsmassa ska användas.

Rekommenderar termostat av god kvalitet från tex Hella/Behr, Mahle eller "BMW original" (som brukar vara tillverkad av de tidigare nämna tillverkarna).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Kanon Johan!

Brukar du byta o-ringarna i slangkopplingarna också?

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Tillägg: Kollade flödesschemat för luftningen där det står 2 luftningsskruvar? I min Haynes mekbok finns bara en nämnd?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det var bara en luftningsskruv när jag bytte på E46:an.
Försök göra luftningen med fronten så högt det bara går - leta upp en brant uppförsbacke, för det underlättar avsevärt.
Sedan får man vara lite observant dagarna efter luftningen och vara beredd på att efterfylla kylarvätska när de sista luftfickorna försvinner i systemet.

O-ringarna bör klara sig och jag är inte ens säker på att de säljs som lösa delar (hos BMW i alla fall). Men jag brukar ta för vana att smörja in o-ringar med lite silikonsmörjmedel (har kvar en liten burk (fett-konsistens) sedan många år tillbaka då jag höll på med sportdykning och då använde man det till o-ringarna i luftpaketet).

Annars brukar reparationsinstruktionerna säga att man ska smörja o-ringar etc. med ren glykol av samma typ som man har i kylsystemet - när man jobbar med kylsystemet vill säga...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Världklass. Vad kan gå fel? ;) Ha en fin söndagskväll!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.