|
|
|
|---|---|
|
Hittade en intressant tråd där man tog upp problemet med nordiska vinterdäck på f30 modellerna. Antisladd systemet reagerar tydligen på de mjukare däcken. För att slippa problem så rekommendera man centraleuropeiska vinterdäck eller rft däck. Jag vill ju dock ha riktiga vinterdäck för svenska vägar! Vet någon om det fungerar bättre på x-drive med nordiska vinterdäck? | |
|
Du kanse är ute efter nordiska dubbfria däck. On det är ok med dubb så fungerar dubbade däck utan problem med rwd och då bör det även gå bra med x-drive. **BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag har "vanliga" vinterdäck på F31:an som är en x-drive. Det är dubbade GY Ice arctic i dimensionen 205/60-16 - dvs. "ballongdäck". De går bättre än sommardäcken Bridgestone RFT - både mjukare och tystare (vilket i stor utsträckning iofs beror på de särdeles usla Bridgestone RFT-däcken!). Nu är iofs dubbdäck stabilare i gummit än nordiska friktionsdäck, men om du undviker de mjukaste friktionsdäcken bör det fungera. Dock får man räkna med en viss inkörning av nya vinterdäck - la på Conti Icecontact2 (dubb) på Mercedesen och de första 50 milen väsnades dubbarna ganska mycket och däcken var rätt svajiga - nu har de stabiliserat sig markant och ljudet sjunkit! :) X-drive fördelar drivkrafterna lite bättre över hjulen, men vid broms och kurvtagning är det nog ingen större skillnad om man bortser från hård gas i kurvorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Idag sitter det Pirelli sottozero rft däck på den. Ja jag tänkte Continental Vikingcontact7 men de är ju väldigt mjuka så man kanske bör satsa på ett par vanliga dubbdäck istället.. |
|
|
Nu har vi alla olika behov av olika typer av vinterdäck, men mitt personliga ställningstagande är att det enbart är bra dubbdäck som fungerar och ger rimlig säkerhet där vi bor och med vårt körmönster. Därför kör vi med dubbdäck på båda bilarna och har så gjort de senaste 25 åren eller mer... Det enda man egentligen får offra med dubbdäck är att de väsnas lite mer, annars är de generellt bättre på alla vinterdiscipliner som isgrepp, snögrepp, vattenplaning, moddplaning, barmark i vått och torrt. Detta givet att man jämför de bästa däcken mot varandra, det finns riktiga bottensänken prestandamässigt även bland dubbdäck om man köper billiga sådana... Så står du ut med lite högre ljud och inte måste köra på Strandvägen i Stockholm t ex., så är dubbdäck ett bra val. Har ännu inte behövt prova vinteregenskaperna med Conti Icecontact2:orna men de är bland testvinnarna i flera tester. Finns väl i princip tre dubbdäck just nu som slåss om platserna på "pallen": Conti Icecontact2 Michelin XIN4 Nokian Hakka9 Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör Nokian Hakka R2 (friktion) på min vilket fungerar alldeles ypperligt. Fyllt på ca 0,2 bar extra mot rekommendation vilket genererat ett stabilare däck. |
|
| Men då verkar som F30 är känsligare för mjuka däck än F31 eller? | |
|
F30 är inte känsligare än F31. Det skiljer ju knappt något mellan dem. Nokian R2 RFT kör jag. De var lite mjuka första säsongen men inte orimligt. Nu tycker jag det fungerar bra! |
|
|
OM det skulle vara någon skillnad borde rimligtvis F31 vara lite känsligare då de har något högre tyngdpunkt bak och även lite mer vikt där...men jag tror inte att det är någon skillnad alls i verkligheten... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.