|
|
|
|---|---|
|
Har haft min 120 i 1,5 år och den har gått helt felfritt. Men senaste veckorna har den fått fnatt på felkoder. Det började med motorlampan som slutade lysa så snart jag stannade och startade om bilen. Den kommer tillbaka till och från. Även oljetryckslampan börjar lysa då och då. Efter byte till vinterdäcken nollställde jag ”punkteringslampan”, men den återkom efter några dagar och lyser nu konstant (ABS och antispinn lyser inte). Har kollat däcktrycket flera gånger efter det och någon punktering har jag inte. När jag kopplade in felkodsläsare i pappas verkstad uppkom 18 felkoder varav ingen av dem kom tillbaka efter att de raderades. | |
|
Bilen har väl fått jul-feeling! Akta dig för att köra för nära en julgran på något torg, då vill bilen säkert sladda runt i ringdans...! ;) Skrev du upp felkoderna innan du raderade dem? Det kan vara bra att ha koll på vilka koder som fanns, vid felsökning. En vanlig anledning till att bilar idag får spelet är låg batterispänning, och här är BMW bland de mer känsliga pga mycket och strömkrävande elektronik! Hur mår batteriet? Din pappa har säkert ett batterianalysinstrument - tar mindre än en minut att få svart på vitt hur batteriet mår! Har han inte det och du inte kan få låna ett sådant instrument hos någon verkstad/bensinmack, kan man få en indikation på batteristatusen genom att voltmäta batteriet - allt under12,4V är "urladdat" - tänk dock på att bilen måste gå ner i "sleep-mode" innan mätning (tar ca 16 minuter utan att du "väcker bilen" genom att öppna/stänga dörr/huv/lucka eller liknande). Hur långt har bilen gått och hur gammalt är batteriet? 3-5 år är "normal" livslängd på ett startbatteri, även om det inte är ovanligt med både kortare och (mycket) längre livslängd, allt beroende på körprofil och om man underhållsladdar batteriet ibland eller inte. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.