AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.637

Bmw e61 sänkt kortat stagen hur höjer jag tillbaka?

Da
28
Davide61
BMW E61 530D
Har köpt en e61 ock den är sänkt villket jag inte gillar den har coilovers fram ock han sa att han hade kortat stagen, någon som vet vad stagen heter ock kan man skaffa orgibqla isåfall vart.
Hej och välkommen!

Inte mitt specialområde, men lite vägledning tror jag mig kunna ge i a f. Det kommer nog snart mer input.

Om bara framänden är sänkt, finns det två alternativ till att återställa. Antingen är coilover-na justerbara eller så måste de bytas ut mot t ex original-fjäderben. Tror mest på att den senare varianten är aktuell. Men du behöver inte handla från BMW, det finns en uppsjö av bra alternativ i prisklasser som du väljer själv. Använd sökfunktionen högst upp och skriv ”reservdelar* (utan ””) så får du många förslag. Det finns en ganska färsk tråd som kanske t o m kan bläddra fram här.

För att leta fram rätt grejer, gå in på t ex realoem.com, skriv in de sju sista tecknen i bilens chassinummer och bläddra dig fram till de delar du söker.

De kortade stagen bör vara krängningshämmarstagen.

Om hela bilen har sänkts, blir det samma operation där bak. Men jag misstänker att den i så fall blir mer komplicerad. Fast kanske inte.

Om bilen har xenonljus, lär det påverka operationen /-rna, då det i så fall sitter styrsensorer både fram och bak. Kanske inget konstigt, men en viss försiktighet kan vara påkallad, så att man inte bryter sönder något vid återställandet.

/Lennart
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lenwib där är du tyvärr fel ut, det är stagen till sensorerna för nåviregleringen som är modifierade för att lura styrsystemet så att den tror att den lägre höjden blir normalhöjd. Enklast är nog att åka till en skrot med självplock och plocka loss ett par orörda, tar max 10 min..
Oj då!

Menar du fram eller bak, eller både-och? Skall jag ta bort hela mitt inlägg och låta expertisen blomma ut fullt? :)

/Lennart
Da
28
Davide61
BMW E61 530D

Hittat en video menar ni detta staget ?
Om jag förstod Alpina.. . korrekt, skall det nog vara nr 9 (2 st) här, som har kortats, så att nivåregleringen blir lurad.

Länk

(Obs. Jag valde bil efter tillgängliga uppgifter. Försäkra dig på sätt som jag angav i mitt första svar.)

/Lennart
Har ett nytt stag med artikel nr.37146752797,
Som du kan få köpa för 40+frakt. Förmodligen
Räcker det med ett frimärke.
Mvh Micke
Da
28
Davide61
BMW E61 530D
Okej märkt nu att jag har säkert original stag till min BMW på grund av att min bil studsar som fan just nu och det måste bero på att min luftfjädring har ett läckage. jag höjde bilen genom dator ock efter en test drive så åkte den ner igen. vänster lyftes sakta och höger lyftes snabbare. rip bmw
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om den känns studsig så kan den mycket väl hamnat i "Transport-mode"
Jag vet att Autocom/Delphi iblan lämnar bilen i det läget om man gjort en höjdjustering.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Da
28
Davide61
BMW E61 530D
den stutsade innan jag höjde den också. jag har tagit bort båda däcket ock kännt på bälgarna har pressat på dom men inte hört något pysa ut. kanske kompressor som inte klarar o trycka in luft ? börja bli dålig ? Om ni vet något bättre sätt man kan kontrollera bälgarna.
Da
28
Davide61
BMW E61 530D
vet ej om detta har påverkat hela luftfjädringen bak men jag höjde ju mina coilovers fram o min bakvagn var fotfarande sänkt ock körde så ett tag. det kanske har slutat fungera på grund av det ?
Da
28
Davide61
BMW E61 530D
okej har fixat problemet. jag höjde genom dator sen tog jag bort 3 kablar från kompressorn och sen så funkar det har ej sänkts under körning.
Sp
22
Spelhare
523i-99
525d -06
David, vilka tre kablar tog du bort?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
David, vad händer då med regleringen? Om du lastar etc?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Da
28
Davide61
BMW E61 530D
Spelhare pallar inte kollar ner o se villka kablar så kan ej besvara din fråga.

olaO Har ej testat det men jag brukar ej lasta mycket grejer i bilen. Men min bil är i normalhöjd ock har funkat mycket bra ock inget studsande längre heller.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

lenwib: Bak, sitter ett kort stag på ett par cm på varje sida till respektive givare :) Kortar man de stagen så lurar man datorn så den släpper ut luft ur bälgarna så bilen blir "sänkt". Köpte en e61 med moddade stag men satte dit original istället och sänkte med inpa.

Fram är bara för ljusreglering, påverkar ej nivåreglering.
Da
28
Davide61
BMW E61 530D
Alpina hur långa var dina moddade stag ?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Ingen aning tyvärr, de har jag slängt :)
Da
28
Davide61
BMW E61 530D
Du som har gjort detta innan detta är väll staget du menar va ?
screenshot: Länk

stabilosatorstaget ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.