|
|
|
|---|---|
|
Problem: B ilen varnar för låg spänning. Körde en längre sträcka. Varnade ändå. Satte på laddning med CTek i bilen. Varnar fortfarande och Ctek:en visar inte fullt batteri. Tog ut batteriet ikväll och kopplade in Ctek:en. Då visar den att batteriet är fullt. Vad gör jag? | |
|
Säljer skitet ;) Bokar en tid till din BMW handlare, och tar det på garantin, om du har någon kvar. |
|
|
... Men jag tänkte att någon med lite kunskap kunde ge råd först. |
|
| Antingen så lämnar du på "felsökning" o betalar nån tusenlapp o åker gissningsvis på att byta batteriet eller så byter batteri o hoppas på det bästa? Hur ser din körprofil ut? Hur lång kör du i regel, 2-3 mil? | |
|
Mitt batteri strulade efter vintervilan. Var helt urladdat så jag laddade upp det. Trots fulladdat lös lampan, åkte 16 mil hem till sthlm och problemet med varningstext levde kvar i en vecka innan den tillslut var normal igen. Jag tryckte av start/stopfunktionen under den veckan för att minimera batteripåverkan. Men är din bil nästan bör bmw ta det på garantin. Ett batteri ska hålla mer än 1-3 år. |
|
|
Så varningen försvann av sig själv? Intressant för som jag skrev verkar det inte vara fel på batteriet. |
|
|
Byter du batteri på dagens bilar, har jag för mig att det skall synkas med dator..... typ lära bilen att ett nytt batteri är inkopplad ? Nån som vet mer ? |
|
|
Tur man inte följde ditt råd Skorpionen... Jag tog in batteriet, satte det på laddning över natten. (det var iofs redan fullladdat visade det sig). I morse kunde jag mäta lite mer noggrant och konstatera att batteriet var i perfekt kondition. Jag gick ut i garaget igen för att sätta i det bara för att konstatera att något geni stängt bagageluckan:-) Först trodde jag det var ett värre problem eftersom M2 inte har någon nödöppning vad jag förstår. men det gick att ansluta batteriet till anslutning i motorn med startkablar. Men åter till problemet; jag tror att jag gjorde ett misstag när jag gjorde en specialkabel för laddaren och anslöt den direkt till batteriet. Troligen lurade jag IBS övervakningen genom att laddaren fick den att tro att batteriet hade en högre spänning (typ 14V) . När jag sedan kör är spänningen normala 12.6-12.9v vilket IBS då registrerar som ett onaturligt spänningsfall. Det är iaf min teori. Någon annan som vet? Och Ja, man måste registrera batteri vid byte. Det kan kanske funka om det är ett likadant. Men registrering är startk rekommenderat. |
|
| Gött det löste sig.... aerobat, då har du lärt av ditt misstag nu då.. | |
|
"jag tror att jag gjorde ett misstag när jag gjorde en specialkabel för laddaren och anslöt den direkt till batteriet." Ja, man ska inte ladda direkt på batteriet om man har IBS, utan under huven. "När jag sedan kör är spänningen normala 12.6-12.9v" Då laddar inte generatorn. Mer normalt är >14V. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Under huven finns en minuskolv, samt pluskolv, där ska man ladda . | |
|
Sverige: ja, som jag skrev kom jag ju på det alldeles själv;-) Vad du menar med sista raden förstår jag inte. Ett fullladdat blybatteri ska ha 12.7v. IBs och bilens laddare mäter batteriets spänning för att inte överladda. De 14v är laddarens (generatorns) spänning, inte batteriets. |
|
|
Skönt att det löste sig! All elektronik idag kan ibland göra saker mer komplicerade än det är med en gammal bil. Bara det att man har en startknapp istället för en nyckel att vrida om tar bort en lösning, typ som att springa igång en gammal häck, lägga i tvåan och starta 😊 |
|
|
Kan tillägga att mina rutor inte ville åka ner när jag öppnade dörren den veckan heller.. efter ett par dagar slutade felkoden att lysa och rutorna gick ner och upp som vanligt igen. |
|
|
aerobat: Menar att det normala när man kör är att generatorn laddar. (Har man bromskraftåtervinning laddar inte alltid generator.) Om du mäter på polerna under huven när motorn är igång. Vad har du för spänning då? Laddspänningen är högre än vilospänningen. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Sverige: Du får mena precis vad du vill. Helt ok. Men om om jag talar om batterispänning menar jag batteriets spänning utan eventuella "hjälpmedel". Att mäta spänning under laddning är i princip helt ointressant om du vill veta något om batteriets kondition. |
|
|
Det var du som skrev "När jag sedan KÖR är spänningen normala 12.6-12.9v"... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Sverige: jag rekommenderar dig att läsa på hur ett batteri laddas och om IBS. | |
| Sverige: jag rekommenderar dig att läsa på hur ett batteri laddas och om IBS. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.