AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.915

Nya framdäck till Z4 E89 -09

Ha
3
Hasse Z
BMW Z4 E89 -09
Har någon förslag på vad vad jag skall köpa för framdäck till Z4 E89 -09?
Bakdäcken är Continental ContiSportContact 3 255/40 ZR 17 och döm skall inte bytas.

Hasse Z
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du vill undvika problem med spårning och allmänt dålig väghållning:
Köp samma typ av däck som sitter bak!

Blanda aldrig olika fabrikat/modeller/typ av däck...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.293
blixten
325i -88
Köp ett par contisportcontact 6 fram och se hur det funkar, funkar det inte så får du köpa samma däck bak också...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vidhåller att du ska köpa EXAKT samma däck som du har bak (bortsett från bredd/profil) - är det SC3 så köp likadana!

Var dock uppmärksam på att det finns olika varianter på SC3!
Det finns "vanliga däck", det finns RFT-däck, det finns diverse olika OEM-märkta däck (BMW=Stjärna, Mercedes=MO, Audi=AO etc.) och de skiljer sig lite åt i konstruktionen...

Alternativet är att byta alla fyra däcken, då kan du välja en uppsättning mer fritt (samma däck runt om fortfarande!).

Mvh
Johan B

Ha
3
Hasse Z
BMW Z4 E89 -09
Tack för info

Hasse Z
bl
2.293
blixten
325i -88
Jag har en gång på ca 10 däckköp åkt på att de nya däcken inte passar ihop med de gamla när jag köpt två nya däck. Risken finns men köper man märkesdäck i samma segment fungerar det vanligtvis. Det sker trots allt en viss utveckling avseende däck och skulle man alltid köpa samma som man hade tidigare, så sitter man efter några år med däck som har en ganska omodern konstruktion. Gör inte verkligheten mer komplicerad än vad den är.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blixten, vilka bilar gäller dina erfarenheter?

Moderna BMW-bilar är mycket känsliga för att blanda olika däck!

Har man TUR kan det gå, men då får man också olika egenskaper i väghållning som kan ge otrevlig överraskningar den dagen man måste pressa däcken till sitt yttersta i t ex. en undanmanöver när en älg springer ut framför bilen...

Mvh
Johan B

bl
2.293
blixten
325i -88
M3:or, och jag vill påstå att jag är hyperkänslig vad det gäller förändringar avseende vägegenskaper jämfört med de flesta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken generation/årsmodell pratar vi om nu?

Mvh
Johan B

bl
2.293
blixten
325i -88
E36, E46 samt M2
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Kan tillföra att de nästan outslitliga originalmonterade hockypuckarna Continental Sport Contact M3 monterade fram fungerade utmärkt ihop med Michelin PS2 bak på min Z4.
Visst märktes skillnad men inte till det sämre :).
Däck med stabila stommar kan vara lättare att kombinera än pösdäck.

Att mixa är inget jag förespråkar, jag såg det inte ekonomiskt försvarbart i mitt fall och jag rullade bara så i en sommar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.