AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
632

BMW E39 M62B35 Startar inte

ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Hej! Jag var ute och tog en kort sträcka till vetrinären med bmwn, körde 10 min, stängde av, sen efter en stund så åkte jag hem igen.

Sen skulle jag ut 1 timme senare, då vägrade bilen starta. Så jag började kolla till bränslepumpen, kom inget ljud ifrån den, så beställde en ny o bytte, men problemet kvarstår att den inte startar.

Kollat igenom alla säkringar 2 gånger, ser bra ut om jag inte missat någon.
Testade ta bränslerelä från min andra bmw, startade ändå inte.

Mätte strömmen vid bränslepumpen, och verkar inte finnas någon där. Så testade att dra en pluskabel till slutsteget för å se om den skulle starta, bränslepumpen gick igång, men bilen startade fortfarande inte.

Försökt att felsöka med dator, men verkar inte kunna felsöka DME. Så får inte fram några felkoder inom motorn.

Vart ska man fortsätta nu??

Tack på förhand!

malde
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, vad felsöker du med? Får du kontakt med andra styrenheter i bilen?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Har dom flesta program, delphi lyckades jag felsöka allting med förutom motorn.
Inpa verkar skumma sig just nu, kan koppla in de å den säger att tändningen är på när den inte är det, lyckas inte söka något med den just nu.

Och på bmw scanner så kunde jag också söka igenom ett par koder, tills jag fick "Connection error with LCM"

malde
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skumt, jag hade något liknande på min e39 530 och då hade en säkring till DME gått. Sitter nära DME i motorrummet.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Ska kika på det! Kan även nämna att den startat till ett par gånger, men den dör direkt.

malde
Hej,

Om motorn hostar till ibland, tycker jag att det ändå låter som att bränslepumpen är inblandad.
Den har inte konstant ström när tändningen är på, utan bara en kort stund strax efter att läge II vridits fram och sen åter en kort, men bara kort, stund när man försöker starta. Allt för att inte sura ner motorn och för att säkra kattarna mot överhettning.

Om jag minns rätt, dock, kan det bli glappkontakt någonstans i närheten av anslutningen vid tankarmaturen. Inte ovanligt, verkar det. Skall försöka hitta en tråd här på AP, typ ”glappkontakt NEAR bensinpump” eller liknande.

Vi får se vem som hittar först! :)

/Lennart
Handlar det kanske om det gamla problemet med sugstrålepumpen?

Länk

Eller om just strömförsörjningen?

Länk

/Lennart
Fjärde inlägget här (i övrigt handlar tråden om annat)

Länk

/Lennart
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Den har hackat en del på kallstart, men vid arbetstemp blir den vanlig. och det problemet har varit ett tag.

Har även testat med nyckeln i tändning 2, och dragit ut bränsleslangen i motorrummet, ibland kom det bensin, ibland inte. Så efter det så drog jag ju pluskabeln till slutsteg från pumpen, så nu hör ju att bensinen kommer fram till motorn.

Den startade ju till i 5 sekunder, när jag startade den första gången efter att jag kommit hem från vetrinären, sen bara dog den, och ville inte starta igen. Inte haft någon motorlampa som lyst heller.

Kan det vara vevaxelgivare / kamaxelgivare? då brukar väl inte bilen vilja starta?

malde
ma
67
malde
530i E34 93
535 E39 96
535 E39 97
Lyckades felsöka idag med datorn, men fick bara upp lambdasond, två av dom var på 0.45v medans en annan var på 0.99, kan det göra så bilen inte startar?

Mvh Malde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.