AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.375

535D lci spridare problem ?

He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Tjenare. Bytte till en 3" downpipe härom dagen och skall snart optimera bilen. Bilen gick bra och har gjort innan med. Men har haft ett litet litet litet "ryck/ojämnhet" ibland när man ligger på kanske 50% gas , känts som en halvdåliga bussning bak typ men börjar fundera på om det var en dieselspridare som bråkar.

Bilen började gå väldigt ojämt på vägen hem , kanske 3 mil från det att jag bytte dp. Sen kastar den felkoder på "high emissions" bl.a vilket är rätt standard när man pockar dpf och inte optimerar. Totalt 3 felkoder på avgasrening.

Samt " injector cylinder 6 , control 00446c"

Hade rätt lågt med diesel i tanken, har beställt ny spridare och dieselfilter.

Kylarvattnet ser ut som nytt och den drar ingen olja.

Bilen går väldigt ojämt som att cyl6 är avstängd eller får för mycket diesel. Speciellt på tomgång, beter sig lite bättre när man kommer upp i varv. Motorn har inga missljud eller så.

Vad tror ni.

Mvh

He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
har idag tagit bort insuget för att inspektera virvelspjäll och inom någon dag byta glödstift och styrenhet.

Alla virvelspjäll sitter där dom ska, skall plugga dessa med ett kit jag har.

Mätte upp alla spridare och 1-5 ligger på cirka 187 Kohm och 6an ligger på cirka 176Kohm, ingen jättestor skillnad ändå.

bilen vitryker ingenting och oljan ser fin ut på stickan, det ser oljigt ut vid glödstift nr 1.

Kan ju vara så att spridare nr 6 kleggat ihop av någon anledning? och därför märker man ingen skillnad när man "mäter" dom heller.

Verkstan hade inte tid förens 7e januari så det blir till att skaffa verktyg och byta insprutaren själv.

Kan man starta / köra på starten på en sån här diesel utan insug etc? Eller måste man dra någon säkring till dieselpumpen först? kanske ta av kontakterna till spridarna bara?
Tänkte att det vore smidigt att kolla kompressionen när man ändå har allt nere.

tanken har ju också slagit mig att det är något felsäkert läge eftersom att jag inte har något DPF på bilen men det känns inte rätt att den ska gå så ojämt i det läget.

MVH
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Det verkar funka igen nu efter att spridare nr 6 är bytt. Skönt med en riktig bil igen här uppe i norr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.