|
|
|
|---|---|
|
Hej bilen är snart 5 år og har gått 10000mil. Börjat kolla lite på utgifterna som kan komma framöver, och ser med skräck på att edc-dämparna fram kostar mer än dubbelt av vanliga dämpare! Några som gjort sej erfaringar med hur länge man kan förvänta att dom håller? Ser också att högra dämparen kostar ytterligare ett par tusenlappar mer än vänstra...! | |
|
Jag fick byta min första efter ca 23000 mil (höger bak) Felet var egentligen damasken som hade gått sönder så dämparen hade tagit in smuts och börjat läcka. Köpte en begagnad EDC dämpare samt monterade nya damasker på båda sidor. Dyra som satan nya, men helt ok för begagnade delar. |
|
|
Över 20k var mycket tycker jag. Inget argument för att byta bil ännu mao:/ |
|
|
Flera som kört så mycket som 23000 mil på ett par dämpare? Bälgarna bak(Har Touring) bytte jag på garantin tidigare, men undrar om dom är samma som utan edc... |
|
|
Jag beställde en till min 530d F10 2010 för 553 euro från dom här. Länk Det gick på 666 euro med allt, bultar, topplagring m.m. |
|
| Böt båda bak på min gick på 16 tusen, hitta några begagnade i Tyskland för halva priset men hur länge håller dom. | |
|
16tusen för 2 begagnade dämpare:/ chevnanne och gto80: Hur långt hadde era bilar gått? Ser att ni bägge bytte bara bak. Är det bakdämparna som ryker först? |
|
| Om du nu läste lite så var det 16 tusen för två nya halva för begagnade. | |
| Fast den som tror att dämpare (oavsett EDC eller inte, eller om de läcker eller inte) är "friska" efter 23000 mil lever i förnekelse. I regel så brukar en dämpare ha (om man har tur!) ca 30% kvar av gastrycket efter typ 12000 mil. Gastrycket hjälper till att bibehålla dämparens funktion även då den får jobba hårdare. Har personligen jämfört nya original dämpare kontra "12000 milade". De nya "sträckte ut" från helt ihop-tryckt till helt utsträckt på 10-12 sekunder, den 12000-milade tog ca 30 sekunder på sig... | |
|
Min hade gått ca 18000 mil när jag fick anmärkning på bes på läckage dämpare och glapp bärarm fram på en sida. |
|
|
Jag tror inte man ska dra på för stora växlar om dämparens funktion utifrån gastrycket eller hur fort den rör sig liggande på golvet. Ska man testa en dämpare seriöst finns det maskiner för det som utsätter dämparen för mer verkliga påkänningar. // Magnus |
|
| Tycker min har blivit lite svajigare redan vid 9-10 tusen mil... | |
| Fast om gastrycket läckt ut till större delen så är ju dämparen definitivt på G. När man ser oljeläckage så är den ”tvärslut”. En tät dämpare men utan gastryck i den testmaskin du nämner kommer snabbt ge katastrof dämp-kurvor då oljan kommer bilda ordentligt med skum o därmed kraftigt avtagande dämpning. Gastrycket hjälper till att förebygga detta, så en tät dämpare med bra gastryck är förmodligen en bra dämpare? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.