|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tack för inlägget. Hoppas på att få samma upplevelse som du beskriver. Tror du att den verkliga effekten ligger i överkant de siffror bmw uppger? Jo växlingslägena borde förändras en del om effekten ökar. Bränsleförbrukningen, hur påverkas den vid normal körning? |
|
| Har svårt att tro att det blir annan förbättring än bmw uppger i genomsnitt. Ppk är certat precis som varje motortyp som är standard så det kan inte avvika mycket jfr med COP-kravet (effekt ska ligga inom 100+- 5 % och de tillverkare jag har insyn i är måna om att garantera minst 100 %). Så det finns möjligen lite att spela med. Säg att ppk ligger lite i överkant för att verkligen ge det som utlovas. Det jag kände tydligt är pedalmappen och ökade momentet (+12,5 %). Effektökningen är mer marginell och inte lika tydlig. Det verkar som växelval tillåter en viss andel av tillgängligt moment innan nedväxling fås, så logiskt att man kan segdra mer. Förbrukningen hänger på om man använder det ökade momentet. Gör man det så uträttas större arbete och förbrukning blir högre. Del motverkas till viss del av att nedväxling får mer sällan. För min del är det ingen skillnad. | |
|
Då var det bytt. Har inte testat så mycket men bilen har helt klart mer kraft och det verkar även göra ecokörningen mjukare i växlingen. Så starkare även där. Roligare och trevligare att köra helt enkelt. |
|
| Låter bra! | |
|
Vad är detta för priser ni snackar om? 15.000:- ? :D Jag fick betala lite norr om 30.000:- för mitt kit till 540iX Ny momentum-omvandlare(torque converter låter bättre), Nytt avgasrör + gigantisk mjukvaru-uppdatering 20hk + 50nm + Tot: 360hk 500nm 0-100: 4.6s |
|
|
Då kostade din effektökning klart mer än min men då behövde jag bara byta intercooler till en större och nytt motorstyrkort. Någon krona över 13800 betalade jag och fick då enligt bmw 28 hk och 40 nm mer, troligen mer effekt än så enligt verkstaden mfl. Tur eller otur så fick jag även en ny kondensator till ac:n gratis då de skadade den gamla vid bytet. 540i är kanske så pass trimmad från fabrik att det kostar rejält att öka effekten mer. |
|
| Märkligt. Nu har webbsidan med frånpriset på 13995 försvunnit. Får se om priset går upp eller ner framöver. | |
|
Har precis inhandlat en 435i med kittet monterat från en BMW handlare. Säljaren visste att "de har gjort något med avgassystemet", och trodde att "det förmodligen kostat stora pengar", men kunde inte ge vidare upplysningar. Kontrollerade med verkstaden och dämparen hade kostat ca 12 papp och powerkittet hade varit på kampanj och kostat 12995:-Hittade senare M Performance intyget (och de ganska onödiga M Performance klistermärkena), och utöver slutdämparen var som sagt power kittet monterat och även bromsarna var uppgraderade (precis bytt fram till en kostnad av 10 lock). Detta visste alltså inte säljaren, så i detta fallet var det inte en salespitch öht. En fundering jag har: Skall man skicka in intyget till transportstyrelsen för att få effekthöjningen införd i regbeviset? |
|
| Du löser det genom att åka till besiktningen och visa upp alla intyg så ändrar de i registret så det stämmer med nya effekten (du får en notering i registreringsbeviset att motorn är ändrad). Boka tid innan så går det fort och smidigt. | |
| Ok, tackar för info. Är det något man bör göra? | |
|
Jag gjorde det på vår 335i med performance-kitet mest för att det är en billig försäkring mot eventuellt tjafs framöver. Försäkringsbolag etc får rätt siffra direkt och vid en eventuell försäljning så syns det svart på vitt att bilen har högre effekt. Det tog totalt max 10 minuter för mig, dom tittar på papperen och gör en notering och så är det klart, ungefär. BMWKBA>> Den stora skillnaden mot de tidigare kiten är att de tvingar på en byte av avgas, "diffusor" och converter på 540i vilket gör att det drar iväg lite. Förstår inte varför dom kunde nöja sig med en ren effektökning som är det jag är mest sugen på, men dom ser väl att dom kan paketera ihop det lite och sälja mer. Ett rent M performance-avgas på 540i kostar väl runt 15', och så plus 15' för effektökningen så är det på nästan samma nivå i alla fall. :) |
|
| Vad jag har förstått så är det många som struntar i att besikta om bilen. Kanske för att man tror att försäkringen blir dyrare med höjd effekt. Jag fick inte heller med mig något papper om detta när jag hämtade ut bilen. | |
| Nä, jag fick fråga specifikt om det och fick det nån vecka efter installationen, de hade nog inte tänkt ge mig papper annars. Och jag har sett att demobilar där BMW själva installerat kiten i stort sett aldrig är reggade med nya effekten. Jag tycker det är lite märkligt, det är så enkelt och blir så mycket tydligare för alla. Men det kanske är som du säger, man är orolig att det ska påverka negativt. | |
|
Jag tror inte att det är en besiktning, egentligen. Man får väll höja bilens effekt med 10% utan att den behöver nytt typintyg, och powerkittet gör precis det med en höjning från 225kw --> 250 kw. Så jag tror att det bara är fråga om en justering, och att det inte påverkar fordonsskatten. Men jag vet faktiskt inte. För mig skulle det iaf kännas bra att det finns med och att det inte är något trim som man försökt dölja på något sätt, eller som är gjort av tredje part och som går utöver vad som är lagligt. BSR trimmet till 435i höjer effekten till 371, och då går man ju utanför laglighetsgränsen, även om risken/chansen att bli upptäckt och att det får någon konsekvens, troligen är mycket liten. |
|
|
I grunden handlar det väl mycket om att man genom trimning frångår bilens miljöcertifiering - men med biltillverkarnas trimsatser garanterar de som biltillverkare att miljökraven uppfylls. Moderna bilar är helbilsgodkända och egentligen får man inte ändra på så mycket rent tekniskt pga det...då faller helbilsgodkännandet formellt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bmw säger i alla fall i mitt fall att utsläppen inte ökar och inte heller förbrukning om man kör normalt. Men försäkringsbolagen kan säga att bilen hoppat upp ett steg i risk. | |
|
Märkte inte av någon förbrukningsökning att tala om, så det är nog inte så långt från sanningen. Sen påverkas ju ibland körstilen och hur mycket effekt man utnyttjar. För mig kostade försäkringen inget extra efteråt, men det kanske skiljer per bolag? Det är en registreringsbesiktning man gör, men det är väldigt odramatiskt. |
|
| Ok, tackar. Jag skall seriöst överväga detta, gör det troligen till våren isf. | |
| Tycker definitivt du skall uppdatera uppgifterna. På min SAAB, Hirsch är Saabs hustrimmare extremt seriösa mm. Lika som BMW ppk får man nytt intyg med nya ljudvärden, förbrukning, utsläpp, prestanda mm. Förutom att bilen blir laglig och försäkringsbolaget ser det (de kan få för sig att 10% inte är ok...) eftersom min SAAB blev effektivare sjönk både bensinförbrukning och därmed utsläpp så jag fick tom tillbaka på skatten :) | |
|
Ja, det får nog bli så. Hur har du gjort med din 530? Fått nått intyg från BSR? :)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.