AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.855

M performance kit hur påverkar det värdet på bilen efter några år? 530 xd 2017

Sida 1 av 3
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej.

Jag funderar på att skaffa kitet som ökar effekten. Förutom erfarenheter om effekten så undrar jag som rubriken lyder hur en sådan här installation påverkar värdet om säg 5 år? Byter som vanligt olja var 1500 mil.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Min gissning är att det inte kommer att spela någon större roll.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog marginell skillnad i värde om fem år - kan nog attrahera några köpare och skrämma bort andra...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom det är originalgrejer så skulle jag säga att effekten är neutral, i bästa fall något positivt men räkna inte med att få tillbaka några stora pengar.

-------
//Lövet
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Ja så kan det nog vara att det inte spelar så stor roll i slutändan. Tänkte om någon här på forumet hade sålt eller bytt in en bil med det här trimmet och då kunde säga hur det gick. Sen hoppas jag trimmet ger mer än de 286 hk som garanteras. Har läst om att det gör det på andra modeller men jag har inte funnit något om vad trimmet till en 530 XD ger i en testbänk.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Fick offfert på ppk på min förra 530 men bytte bil före jag hann bestämma mig. Tror många är som mig och föredrar en ppk trimmat bil framför en bil med manipulerad programvara. Andrahandsvärde är nog inget bättre med ppk, andrahandsvärde med manipulerad programvara är nog betydlig sämre. Värdet i ppk är väl inget mer än en roligare körupplevelse i längden.

Effekten blir som på en äldre 3.0 SD eller 35D.

Enligt en polare som jobbar på BMW känns ppk som betydligt mer än dom 286 hk som uppges. Sen tryggheten med garantier på en så ny bil som din, känns bättre.

Crille
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Tackar för informationen om effekten och ja jag vill inte sätta in något annat trim. Själv har jag fått offert på strax under 15000kr. Sen kan man kanske sälja det som plockas ut. Det är väl ingen vits att spara grejorna?

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Fick offert kring 15’. Det enda som plockas ur är väl laddluftkylaren som byts ut. Borde ge en slant tycker man. Fast med montering, programmering och ny laddluftkylare till 15’ känns den spontant inte som en extrem dyr reservdel.

Crille
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
De byter även styrkortet och det är vad jag vet en ganska dyr sak. Så rent delmässigt är det prisvärt. Bytet av styrkort gör trimmet bättre för bilen tror jag, till skillnad mot billigare trim.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Eller om delar som plockas används av BMW, därav det låga priset? Bytesdelar.

Crille
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Nä vad jag vet får man både styrkort och laddluftkylare. Så delar för kanske 10 000kr i nypris, eller så enbart styrkort original 10 papp.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Kom aldrig så långt att jag tog reda på om delar lämnas i bilen eller ej. Finns tyvärr inte ppk till 40d motorn och annat trim är inte aktuellt. Känns dock billigt jämförd med ett chip til 8’.....

Crille
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Din motor suktar nog många efter men nu är ju människan så att hen vill allt som oftast ha mer. Jo jag håller med, prisvärt med tanke på grejorna man får. Tomten kanske kommer med hästar istället för renar i år.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Här hemma är det jag som är tomten.........

Crille
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bytte in vår 335i med PPK och det var nog varken positivt eller negativt, fick ett rätt bra inbytespris i mina ögon. Den såldes snabbt hos handlaren också så det gjorde då inte bilen svårsåld. Jag tror ett PPK är grönt i mångas ögon eftersom BMW bättrar på marginalerna i de fall det behövs, så det är inte en trimmad bil som äter på marginalen utan bara en bil med mer effekt.

Det är ju ingen som ryggar tillbaka för en 340i gentemot en 330i för att den ena har mer effekt och sliter mer på grejerna, snarare tvärtom. :)

Vad är det för styrkort du menar byts ut? De uppdaterar programvaran, men lär inte byta ut några ECUer.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Motorstyrenheten byts ut enligt min bmw ÅF. Jag får behålla gamla samt gamla ladlufkylaren.

Jo skick på bil och hur väl den servats spelar nog mer roll än fabrikstrimmet.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Aha ok, det var konstigt, men säger dom det så.. :)

Ja, som sagts innan i tråden så ska man nog inte räkna med att få mer betalt för det, men det lär inte skrämma bort många köpare.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Då var det beställt och ni som funderar på att handla kolla pris på bmw:s hemsida för där stod 13995 för mig medan två bmw anställda på två olika ställen och de ville ha 18000kr, muntlig information.

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Spännande. Vad får du betala och vad innehåller paketet?

Kanske nåt att fixa :-)

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
13995 då de svarade att de kör på priset som fanns på bmw:s sida som från pris. Nytt motorstyrkort och större laddluftkylare.

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
I mina ögon är power kittet en försiktig förbättring av en redan bra produkt. Det jag gillar mest är ökade vridmomentet och mer aggressiv pedalmapp i comfort. Det gör drivlinan mer agil vid vanlig körning och det går också att ta ut mer moment på växlarna utan att få nedväxling. Kan inte se att ppk påverkar värdet i annan riktning än åt det positiva hållet, eller möjligen gör bilen mer lättsåld.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.