AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.456

Lämplig fjäderspännare till E46?

Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Är detta en vettig fjäderspännare?

Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Om du frågar om "vettig" fjäderspännare så skulle jag snarast säga att den där är premium. En "vettig" vore snarast en manuell fjäderspännare.

Själv gör jag inte det jobbet oftare än att det räcker med en manuell för mig, men du kanske tänker montera fjädrar oftare.
Hej,

Om du bara behöver den tillfälligt och har vägarna förbi Göteborg, kan du få låna en sådan här av mig:

Länk

"Käftarna" är justerbara, så det behövs inte ett kit med flera olika.

/Lennart
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Det var schysst Lennart! Men planen är investera i bättre spännare än Biltemas/Julas m.m. Jag har ett gäng "billiga" fjäderspännare, men nu har jag ledsnat på dem. Får "nära döden" upplevelser varje gång de används.

Den modellen du länkar till Lennart ser rejäl ut! Är du nöjd med den?
Jämfört med de där vanliga spännarparen, typ Biltema, är den en dröm. Det känns att man har kontroll och det finns bara _en_ skruv att gänga. Men i de sällsynta fall man behöver spänna fjädrar, när de fortfarande sitter på plats i bilen - just nu kan jag inte komma på någon sådan situation under de senaste decennierna (fast det gällde kanske heller inte McPherson-ben) , men den har förekommit - är den för klumpig. Framför allt de främre fjädrarna har en lång kompressionsväg, så det räcker inte med att bara komma åt några få varv. De kvarvarande varven kan sträcka på sig så ordentligt, att fjädern fortfarande spänner sig fast för mycket.

Men, som sagt, på ett demonterat fjäderben är komprimeringen en barnlek.

Jag har för ganska längesedan (2010?) i en tråd här skrivit om följdoperationen, att lossa stötdämparens toppmutter, som också kan bli ett besvär. Men där har du kanske själv idéer, så jag avstår från att predika vidare. ;)

/Lennart
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Tack för info! Den kommer att användas på demonterat fjäderben.

Yes, har lite idéer på toppmuttern :)

Skall leta runt lite mer innan köp. Kanon att veta att din modell fungerar bra!
"Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör en galen."

Lycka till! :)

/Lennart
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Var busenkelt med rätt verktyg -> Länk

Ett tips för toppmuttern är en tändstiftshylsa, den har hål i toppen där en insexnyckel passar perfekt.
Så bra!
Tack för din återkoppling. Och för tipset. De ger nog en och annan tvekande gör-det-självare råg i ryggen. :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.