|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte bägge luftbälgarna till min F11 i somras, efter att ena luftbälgen hade gjort sitt. Hade köpt från Arnott och fungerade klockrent i ca 3 månader, dvs. rätt nivå och bra komfort! Hursom, de senaste veckorna har jag noterat att bilen är väldigt hård och jag kan känna efter varje liten grop eller sandkorn (typ!) som jag kör över, hela karossen absorberar liksom.... Har haft bilen i tre och känner den väl, aldrig varit så här härd, inte ens med rejält pumpade RFT däck på (har vanliga däck nu). Den håller dock rätt nivå, så jag antar att luftbälgarna och kompressorn fungerar. Kanske kompressorn behöver omprogrammeras? Eller är det så att luftbälgarna från Arnott inte tål svensk vinter? Har ni några förslag på var jag kan börja felsökningen? | |
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Låter mer som det är nån bussning som är slut. Hur långt har bilen gått? Högre lufttryck i bälgarna = högre markfrigång, håller den rätt höjd är det inte för högt lufttryck i bälgarna. |
| Bilen har gått ca 12000 mil. Nu när du säger det så kanske det är för mycket luft i bälgarna som inte "släpps" ut? Förut kunde jag öppna bakluckan och gunga bilen. Nu är den stenhård. Nån ventil som har pajat (läste här på forumet) kanske... | |
|
Med för mycket luft/tryck skulle bilen vara högre. |
|
|
På e39 blir det så där när luftfjädringen står i "transport-läge". Kan vara värt att kolla att den inte råkat hoppa in i det läget. Vissa diagnosverktyg kan lämna bilen i det läget efter justering, oklart varför. Kanske samma på F11? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det stämmer som OlaO säger, jag justerade min luftfjädring bak efter byte till sänkningsfjädrar fram. Krävdes lite mekande inte jag fick allt att lira som det skulle. Bilen hamnade i "transport mode" ett par gånger. |
|
Intressant. hur kan jag se om bilen hamnat i "transport mode" och få den ur det läget? måste jag ta den till verkstaden? |
|
|
Ja man måste gå in med ett diagnosverktyg och titta. Bör gå att se med Autocom som många verkstäder använder. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Är det minusgrader där du bor? Hade samma på min gamla f11 med EDC, själva dämparen (ej luftfjädern) var dålig och hade läckt in vatten. Blev stenhård vid minusgrader på ena sidan. Ganska lätt att hitta felet i sånt fall, bara släppa ut luften från bälgarna, står bilen fortfarande på någon sida så är antagligen dämparen trasig och har fryst |
|
|
Edit:: Såg att du bor i Stockholm, då lär du kunna bortse från mitt inlägg ovan, vi har ju 6 grader varmt.. |
|
|
@Alleexs, det har varit minusgrader för några veckor sedan... @olaO, jag ska ändå serva bilen så då kan jag be de titta på det också. Sedan säljer jag bilen och köper en japans/koreansk istället. tack för era svar. |
|
|
Tänkte att jag uppdaterar er med det som hänt: Jag har lämnat in bilen på service hos Bavaria. de har servat den och även kollat på det här problemet. Fick ett samtal från teknikern nyligen att de inte kunnat hitta något fel med fjädringen. Sjukt konstigt säger jag då hela bilen vibrerar och känns som traktor med stenhård fjädring (om någon alls!!!). kommer att köra en likvärdig bil 2013/2014 för att känna av. det här är min tredje vinter med bilen och den har aldrig betett sig så här. till och med brorsans gamla sport-GOLF är mjukare!! Så BMW har inte hittat något....vad göra? någon som har bra tips??? |
|
|
Min uppfattning är att det är extremt känsligt med just mängden luft i bälgarna. Jag bytte min första bälg i våras till Arnott. Den andra bälgen gav upp förra veckan. Jag märkte att fjädringen blev hård och stötig och sen gav bälgen upp helt. Blev till att beställa en Arnott till. Gjorde bytet själv idag och när jag lyfte ner bilen och kompressorn började fylla luft så gick bilen inte enda upp på den nybytta sidan. Jag körde en runda och bilen var väldigt stötig. Hade inte tid el kunskap att göra mer själv så jag ringde NFS i Malmö. De bad mig komma in med den så vi kunde kolla om det fanns någon felkod på själva kompressorn. De hittade ingenting först med diagnos men de lyfte upp bilen och kollade om de kunde se något. Vad vi såg då var att jag inte hade fört in luftslangen rätt på bälgen, den satt i hålet men låg klämd mellan bälgen och karossen så det kom inte tillräckligt med luft. De hjälpte mig att passa in den rätt och nu funkar bilen igen. Dock så är nog Arnottbälgarna lite styvare än original BMW men det är det värt eftersom de känns rejälare. Hoppas du hittar vad som är problemet. |
|
|
grejen är den att när jag bytte till Arnott i somras så funkade dem hur bra som helst, absolut inga som helst problem. har kanske kört ca 400 mil sedan dess. Det är först nu det har börjat strula. Och det finns luft i bälgarna, annars skulle dem ju sjunka ihop (mäter avstånd mellan chassi och däck hela tiden). det känns som om det finns "för mycket luft" som inte "regleras". provkörde en annan 520, markant skillnad!!!!! kändes som min 520 en gång i tiden, rullade hur mjukt som helst!!! också lite konstigt när man betalar en felsökningsavgift på flera tusen som inte leder till något... |
|
| Ja det låter konstigt. Jag upplevde en skum hårdhet i bilen några dagar innan den andra bälgen gav upp helt. Stötigt och minsta håla kändes som man körde på endast fälgarna... eftersom bälgen var luftfylld så trodde jag det var något annat typ bussningar el något. Efter bytet är bilen som normal igen, kanske lite hårdare än med BMW original bälg. | |
Nebo83 |
Hej har en BMW 520d-12 Min fråga kan luftbägen som är pirat kanske dålig kvalitet kan bilen vara hårdare och styvare då. |
|
Nebo83: Innan jag beställde Arnott läste jag att andra "billiga" luftbälgar hade en tendens att vara lite hårdare. Arnott erbjöd livstidsgaranti och alla verkade vara nöjda, varför jag valde dem. Bilen har varit orörd i två veckor nu. Ska se hur den beter sig.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.