AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
3.428

435D vs 440i

BM
8
BMW Coupé
440i GC -17
Hej!
Står i valet och kvalet om jag ska välja bensin eller diesel. Tänkt lägga 400-500k på en 4-serie GC, antingen 435D eller 440i. Dieseln ska väl vara problemfri, hur är bensinaren? Högtryckspumpar? Ojämn gång osv, som var problem tidigare?
Alla synpunkter välkomna!
Lite dålig koll på M-sport paketen! Adaptiva chassie och m-sportbromsar, måste det väljas till utöver m-sportpaketet?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
När har BMW:s bensin-sexor haft problem med ojämn gång? Högrtryckspumpar är väl snarast dieslarna som haft problem med?

Jag tror inte att Msport-bromsar ingår i Msport-paketet. Adaptivt chassie gör det inte, men å andra sidan skulle jag inte bli förvånad om de inkluderat det på de motorstarkare modellerna.

Du kan ju se på konfiguratorn på BMW.se exakt vad som ingår till resp modell. Själv gillar jag både bensin och diesel så valet är ingalunda självklart.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alla N53 exempelvis

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle säga att det är två väldigt bra motorer.

Är ditt primära fokus på hållbarhet, förbrukning, gångkultur eller körglädje?

Ja, bromsar och adaptivt chassi är tillval.

Jag tycker 40i är en riktig pärla och bra ljud. 35d är stark och snålare, men inte samma motorgång och ljudkuliss. Hade det varit en 3-serie touring som ska dra släp vore läget kanske annorlunda.
BM
8
BMW Coupé
440i GC -17
Tack för synpunkterna. Blev kanske inte jättemycket klokare, men känns som det är två riktigt bra bilar. Var helt inne på diesel innan, men lutar nu mer och mer åt bensinaren! Körglädje, gångkultur och ljudet lockar ju! Kör inte så mycket om året, så tror inte skillnaden blir så stor ekonomiskt. Kan t.o.m vara så att jag kör bensinaren billigare🤔
Något i tillbehörslistan man inte vill vara utan?

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Kört 435d i snart tre år och 9000 mil. Provkört 440 vid ett tillfälle. Den stora skillnaden tycker jag är motorernas olika karaktär. Dieseln med sitt bottenvrid gör att bilen aldrig känns ansträngd. Det är roligare att känna det massiva vridmomentet slunga iväg bilen från från 2000 varv upp till 3500 än att varva till varvtalsstoppet. Motorljudet är dovt och fint när den får lite varv och för att vara diesel bästa jag upplevt. Jämfört med Bmws fyrcylindriga motorer så är det jättestor skillnad upplever jag förutom vid tomgång då den låter trist.Med 440 är behållningen istället att låta den varva till varvtalsstoppet då accelerationen då är som bäst samtidigt som ljudet överträffar dieseln med hästlängder. I övrigt upplevde jag bilarna som identiskt snabba och uppträdandet på vägen identiskt.

Min dieselförbrukning mätt vid pumpen ligger mellan 0,67-0,78 med blandad svensk körning med 30% motorväg, 30% landsväg och 40% stad. Som mest 1,1 vid autobahn och snitthastighet på 170.

Gällande utrustning skulle jag vilja tipsa om läderklädd instrumentpanel som jag tycker lyfter interiörens lyxkänsla en hel del. Harman Kardon högtalarna bra ljud. Har aldrig upplevt mina standardbromsar som för klena (om än inte lika snygga som m-sportbromsarnas blå bromsok). Nu är du förvisso ute efter begagnad så urvalet kan tänkas vara lite begränsat då föreställer jag mig.
We
159
Weelie
435D GC-15
Adaptiva Led lampor skulle jag sätta högt på listan.
Har det på min bil och dom är helt fantastiska.
Adaptivt chassi är trevligt
Sportbromsar är snyggt men upplever dom inte som ett måste.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med igelkotten; det här bottenvridet som finns hos dieslarna kan ju en bensinare omöjligt matcha, och det är fruktansvärt kul när bilen slungas iväg från stillastående som om en osynlig kraft bara kastar iväg bilen.

Å andra sidan förstår jag om du är tveksam till diesel. Det är ju inte direkt det heta alternativet på samma sätt som det var för 5-6 år sedan. Å andra sidan vet ingen hur marknaden kommer utvecklas, förutom att både bensin och diesel är på utgången om några år. Men, DET är egentligen ingen som vet så det är omöjligt att sia om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.