AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.283

F11, det är kallt på vintern och varmt på sommaren

fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Hej!

Jag har samma problem som alla andra, precis som rubriken antyder.

Jag har en F11 och vill framförallt att den är varm när jag ska köra iväg på morgonen såhär års.

Vad finns det för alternativ? Jag började googla på remote start och hittatde väldigt många olika och till en klart intressant prislapp. Mycket ligger runt 1000kr.

Men jag är osäker på om det funkar. Känns möjligen för billigt för att vara sant?

Är det någon som har erfarenhet av att eftermonterat något liknande?

/Freddie
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Montera en motorvärmare med kupvärmaruttag, Calix och även Defa tror jag har lösningar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du tillgång till eluttag - billigast är att montera elektrisk motorvärmare (med kupéuttag) - kostar ca 5500 kr monterat och klart när jag kollade detta för vår F31:a och det bör ligga i samma härad för din. Går att bygga ut med timerfunktion, integrerad batteriladdare, app-styrd start mm., men grunden är ett vanligt eluttag och en timer på uttaget som styr när den ska börja och sluta värma bilen.
Defa och Calix är de stora tillverkarna - BMW kör generellt med Calix när de monterar men de är ofta rätt dyra. Defa är nog vanligare på "eftermarknaden".
Vilket som är bäst? Tja, enligt mig är det nog hugget som stucket.

Dock bör man tänka på att åtminstone Defa har två varianter av värmare - en blockvärmare som monteras på motorblockets utsida och är sämre på att värma än varianten som värmer kylarvätskan. Den senare är några hundringar dyrare men en "no-brainer" i mina ögon - välinvesterad femhundring i sammanhanget.

Har du inte tillgång till eluttag - då blir det dyrare i form av dieselvärmare - kostar nog ca 25 - 30 000 kr i runda slängar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Tack! Har förvisso el men jag tycker det ör mycket pengar för en så pass manuell lösning. Måste stoppa i sladden varje gång... känns 80-tal.

Jag har kikat bl.a på denna.
Länk

Verkar dock inte funka för f11. Men finns det till lite äldre bilar borde det ju finnas till f11 eller? Den är ju trots allt ganska gammal nu.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...det var väl ingen värmare!?

Det var fjärrstart av bilen och det finns i BMW:s appar att köpa men jag är inte helt säker på att den säljs i Sverige pga. lagliga aspekter.

Ekvärmare kräver liksom av naturen att man använder en elsladd....men starten/styrningen av dem kan göras via telefonappar eller annan fjärrkontroll.

Mvh
Johan B

fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Exakt, det är ingen värmare men den får bilen varm vilket är målet.

Men menar du att jag kan köpa en mjukvara av BMW som löser problemet? Såg att någon lag hade ändrats i Tyskland för ca ett år sedan som möjliggjorde remote start i Tyskland. Kan varit för EU.

/F
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla med BMW, derast connected drive har ett antal olika möjligheter, vissa kräver viss utrustning eller komplettering av hårdvara etc.

Mvh
Johan B

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Lite av poängen med en motorvärmare är väl just reducera slitage på motor vid kallstart och även bättre för miljon. Fjärrstart är väl inte direkt en bra lösning frågar du mig. Är det bättre ha bilen 15 minuter på tomgång än motorvärmare vid sträng kyla? Om du tycker motorvärmare är -80 tal är du på -30 talet i sättet du tänker på.

Crille
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Tack Johan! Will do.

Crille, mitt enda fokus är att få bilen varm så smidigt som möjligt. Mehövs inte så många minuter på tomgång för att bilen inte ska va kall. Bilen ackar värme på något vis så bilen blir okall inom några minuter utan att motortempen går upp.

/Freddie
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kanske beror på att det redan sitter ett el-element i bilen som går igång så fort du startar bilen.

FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.