AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
2.190

Byta däck bara bak på 435d x-drive?

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Mina vinterdäck bak är slitna med 2-3mm mönsterdjup. Framdäcken har dock cirka 5mm mönsterdjup kvar. Går det att bara byta bara bakdäcken eller måste jag byta alla fyra eftersom jag har x-drive?

Är inne på att köpa Continental TS830 europeiska vinterdäck. Verkar det vettigt eller har någon en annan rekommendation?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på hur känsliga fördelningslådorna är, skulle jag inte chansa!

5 mm är även gränsen för vad JAG anser vara gångbart som vinterdäck...även däckbranschen anser det, även om den lagliga gränsen går vid 3 mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
2-3 mm på vinterdäck är slicks! Så dåliga däck på en så pass ny bil är hål i huvudet.....
Har du verkligen mätt rätt?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, läs här:
Länk

2 mm verkar vara ok skillnad så det är ju gränsfall. Jag kör dessa däck på min lilla bil, helt ok, lite ”hala” kanske men helt ok som sagt.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Tack för feedback och länken!

Dilemmet med att byta alla fyra hjulen är att då jag upplever att bakdäcken slits snabbare så kommer de ha sämre fäste än framdäcken vilket ger ökad risk för bakvagnskast.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fördelningslådan tar stryk om du har olika rullomkrets fram och bak!
X-drivefördelningslådorna är "sköra"...

Rotera fram- och bakdäcken regelbundet för jämnare slitage.
Har du olika dimension/bredd fram och bak är det bara att bita i det sura äpplet och kassera (sälja) halvslitna däck när du byter bakdäck...
Men å andra sidan har du en ny dyr bil och då känns det extremt dumsnålt att snåla på däcken av alla saker! (Det är givetvis lika dumt att snåla på däck oavsett hur ny bil man har men kostar bilen typ 300 000 eller mer blir det lite löjligt att snåla på en sådan sak som däck..)

Sätter du flång nya däck bak och har slitna fram, kommer bilen att bli instabil på barmark pga. större rörlighet i gummit med ökat mönsterdjup.

Mvh
Johan B

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Förstår din tanke Johan om att inte vara dumsnål och riskera min fördelningslåda och bil.

Som du misstänkte så är det olika däckdimension fram och bak. 225/40 19tum fram och 255/35 19 tum bak. Räknar jag på rullomkretsen så så förhåller det sig enligt följande:
- 225 däcken har en omkrets på 1998,35mm och diameter på 662,6mm
- 255 däcken har en omkrets på 1993,83mm och diameter på 661,1mm
Det skiljer med andra ord 1,5mm mellan fram och bakdäck i diameter. Med dagens slitna bakdäck och däckens olika omkrets medräknat så är skillnaden drygt 3mm. Sätter jag på nya bakdäck med mönsterdjup på 9 millimeter och behåller framdäcken med 5mm mönsterdjup blir skillnaden också drygt 3mm. Skillnaden minskar dock ju mer bakdäcken slits.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom du kör med "staggered dimensions" bör du använda BMW-klassade däck (stjärnmärkta) då det ska vara en parameter med den märkningen som kan skilja sig från icke stjärnmärkta däck enligt vad jag har förstått.

Med stjärnmärkningen blir rullomkretsen samma även om dimensionerna är olika fram och bak (givet att man använder de dimensioner som BMW anger för given bilmodell) - andra däck kan ge för stor avvikelse i rullomkretsen i de fallen.
Rullomkretsen/dimensionerna/bredder/sektionsbredd etc. är aldrig exakt enligt angiven däckdimension - där finns ett visst toleransvärde som däcktillverkare ska hålla sig inom och vissa tillverkare kan skilja sig åt mer än andra - sämst förutsättning för att få samma rullomkrets vid olika dimension fram och bak, får man om man blandar olika tillverkare...

Men det är nog bara att inse att din motorstarka diesel sliter bakdäck rätt hårt!
En fyrhjulsdriven bil brukar jämna ut slitaget fram- och bak en hel del så hade den varit bakhjulsdriven hade troligen bakdäcksslitaget varit ännu värre...
En vridmomentstark diesel sliter däck hårdare än en bensinmotorbil som är lite mjukare i vridmomentangreppet på däcken.
Värst i det perspektivet är eldrivna bilar som är "av/på" i momentet oavsett hastighet, om man spetsar till det lite. ;)

Mvh
Johan B

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Intressant läsning Johan du delger! Verkar klokt med stjärnmärkningen. Conti däcket jag funderar på verkar finnas i både stjärnmärkt och utan så där är valet lätt. Dock verkar det svårare att hitta stjärnmärkta däck i den mindre dimensionen 225/40 - 19 konstigt nog. Nu har jag bara kollat på däckonline då jag tycker de brukar ha brett utbud.
bl
2.294
blixten
325i -88
Två däck som har olika profil har inte samma omkrets bara för att det är stjärnmärkt.

Ett Continental TS830 är ett bra höst- och vårdäck. Ett TS 860 är ett väsentligt bättre vinterdäck om man vill ha europeiskt vinterdäck men det finns inte i 19 tums diameter. Med tanke på att 19 tums däck inte brukar vara gratis, så kanske det är bättre att köpa 18 tums hjul med nordiska vinterdäck, om du nu är intresserad av att ha hyffsade vinteregenskaper. Nordiska vinterdäck är oftast billigare att köpa på nätet från Sverige än via däckonline.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Synd att inte TS 860 fanns i 19 tum. Bor i Lund och kör mest saltade vägar så vinteregenskaperna sätts inte på prov så ofta.

Såg att även Michelin Pilot Alpin PA4 fanns som stjärnmärkt i rätt dimensioner. Någon som har erfarenheter eller synpunkter på dess egenskaper? Bättre eller sämre än TS830?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blixten, jo det ska vara samma rullomkrets med stjärnmärkning enligt den uppgift jag har fått - givet att man håller sig till de kombinationer av däckdimensioner som BMW anger för bilen i fråga.

Börjar man laborera med andra däckstorlekar blir det givetvis annorlunda...alla stjärnmärkta däck har naturligtvis inte samma rullomkrets då det finns stjärnmärkta däck till alla BMW:s modeller allt från 116i upp till X5.

TS830 är väl ett ganska gammalt däck nu även om det fick rätt bra testomdömen när det kom....om PA4 borde vara av senare generation än TS830 och utvecklingen av däck går rätt fort.

Mvh
Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.