AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.892

Märkligt problem med bromsar

Ch
30
Christopher85
530D Touring -11
Hej!
Idag när jag skulle köra iväg så varnar bilen att det är dags för byte av frambromsar om 190km.
Bromsarna byttes i somras och jag har max kört 300 mil sedan dess. För någon vecka sedan stod det 60000 km kvar på bromsarna och idag från ingenstans kom denna varning.
Någon som råkat ut för detta? Jag har försökt reseta men det misslyckas bara även efter jag kopplat loss batteriet.

Någon som har en idé om vad som kan ha hänt?
ol
161
olve
535D -07 LCI
Kan vara kabeln till slitagevarnaren som gått av, Har hänt mej engång
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med, det låter som att det har hänt något med slitagevarnaren (antingen själva givaren eller dess kablage).

Slarvade en gång på min E34 när jag monterade en slitagevarnare fram vilket resulterade i att den låg emot fälgen och skavde. Tog inte många hundra mil innan jag fick ett meddelande i instrumentklustret om varning för utslitna bromsbelägg.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Är det verkligen slitagevarnaren som ger denna info? Jag har haft problem med detta flera gånger. Inte lika snabb förändring som du beskriver men en alldeles för snabb ”nedräkning”. Då kalibrerade man om detta på verkstaden så att det stämde bättre. En ren programmeringsfråga med andra ord.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är slitagevarnaren och 5-6 olika parametrar (alltifrån bromstryck till hastighet) som matas in i algoritmen som försöker estimera hur tjocka bromsbeläggen är. Ett glassigt och meningslöst system - användaren tror den har full koll på situationen bara för att det står en siffra. Likadant om någon maskin skriver ut decimaler, ju mer decimaler desto bättre är verktyget tror människan.

Däremot är slitagevarnaren den ENDA parameter som har en fysisk anknytning till beläggens tjocklek (två trådar slits av inuti sensorn vid olika tjocklekar av kvarvarande bromsbelägg). Så därför blir signalen från slitagevarnaren en referens (dvs detta ÄR läget) medans de övriga parametrarna används mest för att estimera hur mycket som ska räknas ned tiden emellan de två trådarna slits av i slitagevarnaren.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Ok, en kombination alltså. Ja det låter ju rimligt. Tyvärr ett dåligt system som du skriver!
Ch
30
Christopher85
530D Touring -11
Hej!

Jag har nu hittat orsaken till problemet.
Det visade sig att kabeln till slitagevarnaren har legat emot fälgen och när vinterdäcken åkte på med mindre fälgar så har det börjat skava.

Jag måste nu byta slitagevarnare och verkstaden har ingen tid på ett tag.
Är detta något man kan göra själv? Som är hyfsat enkelt? Dvs måste beläggen bort eller går det byta den utan att demontera bromsar?

Christopher
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, var ju precis samma jag gjorde (är fortfarande sur på mig själv för den klantigheten) som jag nämnde i 2018-11-28 18:00 inlägget :-)

Hmmm, om jag minns rätt så bör det gå att plocka upp den gamla sensorn med näbbtång eller liknande (se bara till att få upp det lilla metallfjädern - den kan under vissa omständigheter fastna i belägget men det brukar vara mest för sensorer som suttit där i tusen och tusen mil). Sensorn sitter fast med hjälp an en liten metallfjäder med hakar - du ser på den nya sensorn hur det ser ut - ser ut såhär:
Länk

Om du hissar upp framvagnen och sedan svänger höger med ratten, så bör du få ganska bra åtkomst och arbetsutrymme att göra detta byte. Om jag minns rätt så bör det gå att göra - men är lite osäker då det kan skilja mellan de två bromssystemen som BMW använder (TRW/LUCAS/GIRLING och ATE/TEVES). Har gjort det utan att demontera något, men kan såklart inte komma ihåg hur gammal den modellen var och vilket system det var.

Fast finns egentligen inget att förlora, den gamla sensorn är ändå skräp. Kan du få loss den gamla så kan du få dit den nya - men se till så att sensorn verkligen kommer ända ner i öppningen på bromsbelägget (se detta Länk exempel) för en sensor som skakas loss eller inte sitter fast är inte heller speciellt lysande.

Eller helt enkelt vänta tills verkstaden har tid. Finns ingen som helst stress med detta jobb, det påverkar ingenting (förutom att jag gissar att man får en liten varning varje gång man startar bilen).
Ch
30
Christopher85
530D Touring -11
Hej!
Nu äntligen tog jag tag i att fixa detta.
Hade av hjulet och sladden till slitagevarnaren hade skavt av den ena tråden.
Eftersom de nya bromsarna och sensorn bara gått några hundra mil så tvinnade jag ihop sladden.

När jag sen skulle nolla bromsarna så funkade det utan problem. Men problemet jag fick nu är att det står 10000 km till nästa byte av frambromsar. Varför blir det så?
Sensorn är ju som sagt nästan helt ny. Kan det ha att göra med att bilen tror att bromsarna slits snabbt nu i och med att det har blivit nollat 2 ggr nu bara inom några hundra mil?

Med vänlig hälsning, Christopher
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kanske, kanske inte... System har möjlighet att justera initialvärdet baserat på historik men att justera ned värdet från typiska 6000 mil ned till 1000 mil är lite väl aggresivt tycker jag.

Jag har mer eller mindre tröttnat på allt det här "försöker-vara-smart" då det ställer till mer bekymmer än det hjälper (mig iallafall). När det plingar och blinkar så brukar jag mest snällt klappa den på huven och säga "Mmm, det blir nog bra ska du se..." och håller koll på det själv och byter när jag anser det behövs.

Men du har rätt, 6000 mil är vad min E87 också nollställde sig när jag bytte frambromsar (så det verkar vara ett slags standardvärde på många modeller).

Min tyckte det var roligt att räkna ned i början men verkar ha tröttnat på att leka med den där räknaren på sista tiden :-) Och då ska det tilläggas att denna bilen var "familjekörd" innan medans den numera delas av Klas Gas och Harry Rally så alla tre pedaler används flitigt :-)

10 443 mil = 6000 mil kvar
11 114 mil = 3900 mil kvar
11 823 mil = 2600 mil kvar
12 079 mil = 2200 mil kvar
12 189 mil = 2200 mil kvar
13 740 mil = 1600 mil kvar
13 880 mil = 1600 mil kvar
14 271 mil = 1600 mil kvar
15 387 mil = 1600 mil kvar
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Ja nog kan man tröttna på mätaren för bromsbeläggen. På förra bilen stod det 700 mil kvar när jag köpte den. Körde 8000 mil innan jag sålde den, och då var det forfarande dryga 1000 kvar. Så mätaren gick inte helt logiskt. Nuvarande bil stod på 500 mil kvar och det står samma nu dryga 1500 mil senare. För ca ett år sedan mätte de på servicen att det var typ 7mm kvar av beläggen och jag blir inte förvånad om jag kan köra många tusen till. Det enda vettiga är nog att mäta manuellt, och ändå är det 2019 vad jag vet.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Ja nog kan man tröttna på mätaren för bromsbeläggen. På förra bilen stod det 700 mil kvar när jag köpte den. Körde 8000 mil innan jag sålde den, och då var det forfarande dryga 1000 kvar. Så mätaren gick inte helt logiskt. Nuvarande bil stod på 500 mil kvar och det står samma nu dryga 1500 mil senare. För ca ett år sedan mätte de på servicen att det var typ 7mm kvar av beläggen och jag blir inte förvånad om jag kan köra många tusen till. Det enda vettiga är nog att mäta manuellt, och ändå är det 2019 vad jag vet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående slitage, CBS och miltal så var det dags att byta frambromsar på min E87 120i.

Efter 5757 mil så var det faktiskt bromsskivorna (Brembo 09.9752.14) som hade gått under minimigränsen (de var 20.1 mm tjocka medans minimigränsen är 20.4 mm).
Bromsbeläggen (BMW Original Textar) hade mycket liv kvar, det var runt 6.8 mm friktionsmaterial kvar.

Lite synd att byta så bra belägg (då de hade mycket material kvar och perfekt slityta på alla fyra beläggen - se bild nedan) men ville prova nya keramiska bromsbelägg så det fick bli såhär.
Länk

Eftersom det var 6.8 mm kvar så hade slitagevarnaren inte ens kommit igenom den första nivån av varning (det var så mycket material kvar så att slitagevarnaren var helt orörd).

Detta snappade såklart algoritemn i CBS upp så när jag nollställde serviceindikatorn så ställde den sig faktiskt på 5000 mil - jämfört med 6000 mil när jag gjorde det direkt efter jag köpt bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sensorn är ju en tvåstegssensor en krets för gul förvarning och en krets för röd varning vilket går via olika motstånd i sensorn.
Vad som händer när man tvinnar ihop kabeln utan rätt motståndsparameter. vette sjutton. Men 10.000 mil finns nog inte normalt för beläggsbytesintervall.
Dessutom så är det inte ovanligt att systemet falerar så det inte går att nollställa om det indikerar för annat än normalt slitage, dvs kablagebrott, manipulering mm Har haft flera bilar som det strulat med när div felindikering pga icke normalfall förekommit. Då är det nog bara omprogrammering av systemet som gäller.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående sensorn så passade jag på att mäta och fila på min begagnade (men helt intakta sensor) som jag fick över.

En helt ny sensor är en helt sluten krets (0 ohm i motstånd).
Detta bekräftade jag också genom mätning mot min sensor.

När det blir mindre än runt 6 mm så går första tråden av och det ska då bli ett motstånd på 470 ohm enligt BMW och Bentley.
Jag simulerade detta genom att fila tills jag såg första tråden, sen fortsatte jag fila tills den första tråden gick av.
Mycket riktigt så mätte jag då upp ett motstånd på 472 ohm.

När det blir mindre än runt 4 mm så går andra tråden av och det ska då bli en öppen krets (dvs oändligt motstånd) enligt BMW och Bentley.
Jag simulerade detta genom att fila tills jag såg andra tråden, sen fortsatte jag fila tills den andra tråden gick av.
Mycket riktigt så mätte jag då upp ett oändligt motstånd dvs öppen krets.

Så en sensor rör sig normalt sett genom dessa tillståndsdiagramsövergångar:
[0 Ohm] => [470 Ohm] => [Inf Ohm]

Dessa tillståndsdiagramsövergångar är såklart också normala:
[Inf Ohm] => [0 Ohm]
[470 Ohm] => [0 Ohm]

Som hasso sagt tidigare, alla rörelser som inte är med i detta tillståndsdiagram betraktas nog som abnormla rörelser och som mycket väl kan spärra normal nollställning av serviceintervall och liknande operationer eller gå in i något typ av undantagstillstånd som måste åtgärdas på ett lite annorlunda sätt än vanlig nollställning.

Inte omöjligt att de även har plausible time intervals dvs att man inte kan gå från olika tillstånd inom orimligt korta tider. Men vem vet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.