AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.925

Vad jag saknar/önskar att min G30/G31 hade

Sida 1 av 2
Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Kul att höra vad andra saknar eller önskade att sin G30/G31 hade. Alltså rimliga saker...
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Jo det skulle vara intressant, vad saknar du själv?
Jag är på G att köpa en G30 så det är lite högintressant för mej som just nu sitter o specar.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Sex cylindrar även på de mindre motorerna, så man får fin gång även på dem.
Håller mej till F10 så länge tills beggade 530D eller 540i av G30 kommer ner lite i pris.

Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Instämmer med ovanstående, blir en 540i så fort jag kan försvara inköpet för mig själv.

En sak jag saknar på min 530 dx-16 är en riktig motorvärmare, som värmer både motor och kupe. Har de uppgraderat detta till G3X-serien? Annars borde detta vara en sak att sakna.

Ni
297
Nic112
Bmw g31 530 xd, IE, med blå, integral, 19" 664M, svart dakota, sportväxellåda, alu line, hot spot.
Att man kan slå på eluppvärmda ytterbackspeglar på remoten, har sällan i garage. Så man slipper fixa med frost på utterbackspeglarna. Ev att man skulle tagit remota parking så man kan slå på motorn på distans på vintern :)
Ni
297
Nic112
De har inte värmare för själva motorn...
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Nya trean verkar ha bränsledriven parkeringsvärmare för både motor och kupé. Kanske även nya X5, men inte G3x.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@Nic112. Märkligt sammanträffande. Jag har gått och fungerat sista dagarna varför man inte kan slå på stolsvärmen innan man sätter sig. Fattar att det drar väldigt mycket energi ur batteriet, men borde tillåtas om man har god marginal.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Det enda jag (tror) att jag saknar skulle nog vara integral styrningen.

När jag väl tänkte beställa det, så var bilen låst till produktion...

Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Verkar som att "Kupevärmaren" även värmer motorn via kylvattnet på G30.

Kupevärmare med Fjärrkontroll
16 200 sek
Med kupévärmaren med timerfunktion kan kupéutrymmet värmas upp efter behov när det är kallt ute, utan att motorn behöver startas. På så sätt slipper man dessutom is och imma på rutorna. Styrning och aktivering av kupévärmaren görs till exempel med BMW Display Key, appen BMW Connected eller med kontrollreglaget för iDrive.Kupévärmaren är ett vattenburet värmeaggregat som drivs av bilens bränslesystem. Även motorn värms upp via kylsystemet. Det minskar bränsleförbrukningen under varmkörningen. Kupévärmaren kan användas under den förinställda inkopplingstiden vid en utomhustemperatur under 15 °C och genom direkt inkoppling, oavsett temperatur. När det är varmt ute ger parkeringsventilationen sval och skön temperatur inne i bilen.
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Men vad säger ni om M-sportchassi? Är det bara för racerförare eller funkar det även för normalkörning utan att bli alltför stötig gång?
Köper man en 540 så vill man ju även kunna utnyttja kusarna under huven....
Ni
297
Nic112
Allrad: jag tycker m sport + 19” + rft blir lite för stötigt för vardagskörnkng
Ni
297
Nic112
Har du remote parking kan du slå på bilen innefrån och ställa in att du vill ha rattvärme och stolsvärme automatiskt under en viss grad. Inte så miljövänligt men funkar
Bättre andrahandsvärde? :-)

/Anders
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Hittade en lagerbil hyfsat utrustad, men vad saknas som man bara måste ha?
Ledsen Nic112 om jag kapat din tråd men du startade ett riktigt bra ämne, tack förresten för dina synpunkter på M-chassi, jag måste nog provköra nån gång till och på sämre vägar...........

Avdragbar moms
20" BMW Ind. Lättmetallfälg V-eker 759 tvåfärgad m run flat
Klimatautomatik med 4-zonsreglering
Komfortstol fram
el. inställbar
M Lädersportratt
M Aerodynamikpaket
Traffic Information
Navigationssystem Professional
Automatisk bakluckeöppning
Komfortöppning
M Sportpaket
BMW display key
Elektrisk glastaklucka
Solskyddsgardin för bakre dörrsidor
Elektrisk glastaklucka
Automatisk sportväxellåda med Steptronic
Innovation Edition
Eluppvärmd ratt
M Sportbromsar
Harman Kardon högtalarsystem
BMW Gesture Control
Multifunktionell instrumentdisplay
Helljusassistent
Active Protection
Adaptiva LED-strålkastare
Driving Assistant Plus
Parking Assistant Plus
Winter Pack
M Bakspoiler
Remote Control Parking
Dragkrok infällbar
M Sportchassi
Stolsvärme bak
Ni
297
Nic112
Allrad, vad är det för motor? G30? X-drive?

Vad är det för pris vi pratar om?

Ang m-sport, väldigt individuellt men ibland tycker jag det är lite för stötigt.
Ni
297
Nic112
Metallic lack?
Integral styrning
EDC - Electric Damper Control. Då behöver du inte bekymra dig för om den ibland annars skulle kännas "stötig", vilket jag dock aldrig känt på en femma med M-sport, men allt är relativt. Men EDC är fantastiskt skönt!

/Anders
Al
48
Allrad
Snart ny BMW
Jo, det lutar väl åt att jag ändå måste beställa en egen specad bil. Svårt att hitta en lagerbil med alla pusselbitar på plats.

Nic112, det blir en 540 Bensinare med X-drive. Integralstyrning skulle jag vilja testa först men svårt att hitta en demo med detta. Har du testat och isåfall vad tycker du?

Anders, det har du rätt i, provade med ett kryss i konfiguratorn och fick inget stopptecken på den kombon, inte speciellt många pengar heller.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
EDC är väl nedsatt i samband med M-sport har jag för mig och blir ett ganska billigt kryss (7600 kr). Men det där ser ut att vara en Innovation Edition och man får vara ganska kräsen för att anse att den "saknar något". :) Sen är klart att man alltid kan hitta goa kryss att fylla på med, jag valde EDC på vår som tillval, BMW Göteborg har en 540i demobil med EDC i.

Dock fick jag aldrig tillräckligt bra erbjudande på lagerbilarna för att avstå att beställa en egen precis så som jag ville ha den specad, det är bra kampanj på IE fortfarande!

Integralstyrningen hade jag inte möjlighet att testa och avstod det krysset, nånstans får man stoppa. Saknar fortfarande hela bilen, men bara i en vecka till! Vill helst inte läsa denna tråden, för det är för sent att ändra nu. ;)
Vad har du beställt Wiberg?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.