|
|
|
|---|---|
| Hjälp! Någon som vet något om krockströmbrytare? Voltade med min E30 för några veckor sedan men nu får han varken bränsle eller tänder vid startgas! Hjälp! E30 1984 | |
|
Hej, det har jag svårt att tro att det finns på en bil från 80-talet. Jag hade börjat med att kontrollera bränslerören och att bränslepumpen går. Mvh Håkan |
|
|
Dåförtiden fanns väl inte ens elektronisk startspärr - det kom väl på 90talet - tror min tidigare E36a från 94 var en tidig modell med eftermonterad startspärr. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, elektronisk startspärr och krockströmbrytare är två helt olika saker med två helt olika syften. En startspärr är ett elektroniskt system för hindra obehöriga att kunna starta bilen. Och det är helt rätt - E30 fick aldrig någon som helst variant av detta. En krockströmbrytare reagerar på antingen kraftiga rörelser eller läge. Exempelvis har jag felsökt en del Ford'ar som har inertia-switch kopplad till spänningsmatningen till bränslepumpen - om bilen rullar runt med motorn igång så är tanken att inertia-switchen öppnas och bryter spänningen till bränslepumpen. Senare modeller av E34 har exempelvis också en inertia-switch fast den är en input signal till GM'en och agerar som en crash input signal (där GM'en kan ta olika beslut) men den forwardar även denna crash info till Crash Control Module som slår på blinkers, låser upp dörrar med mera. Men denna funktionalitet påverkar inte motorn på något sätt. Mig veterligen finns ingen funktionalitet liknande den som jag beskrev för Ford på BMW-modeller från denna eran (att det finns på moderna BMW-modeller är ett helt annat topic). Så ignorera teorin om krockströmbrytare i nuläget - skulle det finnas något sådant så hittar du det direkt när du felsöker. Första steget är ju ganska uppenbart - det är ju bara att börja felsöka - eller hur? :-) Finns massor av ingångar i felsökningsproceduren, men ofta tar man något enkelt och uppenbart - sen betar man av subsystem efter subsystem. Eller hur? Så varför inte börja med bränslepump och bränsletryck? @Erky : Hur mycket har du felsökt kring bränsletryck och drivning av bränslepumpen (och vilken motor och motorstyrsystem pratar vi om)? * Vilket bränsletryck har du i fuelrailen vid startförsök? * Primar den (varierar vilka modeller som gör detta men min E30 323i -85 primar)? * Går bränslepumpen överhuvudtaget? Om inte så går man vidare och kollar varför! * Var har du för spänning vid de båda terminalerna på säkringen till bränslepumpen vid olika scenarios (på min E30 323i -85 är det F11@15A)? * Om spänning vid säkring : Vad har du för matarspänning fram till bränslepumpens positiva terminal? * Om spänning vid säkring : Har du en god matarjord mellan bränslepumpens negativa terminal och batteriets negativa terminal (som orkar bära ett antal ampere)? * Har du fullt fungerande matarspänning in i bränslepumpreläsockeln (som orkar bära ett antal ampere - vilket man testar med en dummy-last på ett tiotalet watt - var försiktigt då denna del fram till reläet brukar vara hot at all times och unfused) vid bränslepumpsreläsockeln? * Har du fullt fungerande matarjord in i bränslepumpreläsockeln (som orkar bära ett antal ampere - vilket man testar med en dummy-last på ett tiotalet watt - var försiktigt då denna del är såklart också unfused) vid bränslepumpsreläsockeln? * Får solid state delerna inuti bränslepumpreläet styr- och arbetsspänning? Bör vara spänning på den ingången i läge RUN och START. Detta var *exempel* på vad man kan göra i det första steget i en felsökning (där man valde att börja med bränslepumpen och dess styrning) - var man går härnäst beror på vilka resultat man får i sina mätningar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.