|
|
|
|---|---|
|
-Funderar på att kanske skaffa 19-tummare till min nyligen införskaffade m135i ! -Jag har förvisso inte ens hunnit prova originalsommarfälgarna än, som ju verkar rätt snygga ändå. -Är det nån som kör på 19" med sin 135:a? -blir det väldigt stötigt? -vilka dimensioner på fälgar o däck är lämpligt i så fall ? o et-mått? -Kör nu på 18 tums vinterfälgar med 225/40 kumhodäck som känns ganska bra! | |
|
kolla lite längre ner i denne tråden: Länk Där är en som har 19" med lite Info. |
|
|
Är det ingen på detta forumet som kör med 19 tum på sin 1-serie? |
|
| Vi har bättre förstånd och smak än å sätta prestandasänkande fälgar på våra bilar :) | |
|
Sänker det verkligen prestandan om man bara ökar till 19”, men inte ökar däckbredden? |
|
|
Ökad däckbredd brukar bara vara positivt för prestandan. Dock ökar du ju rullomkretsen när du går upp till 19, men visst du kan köra på lägre profil (35 fram och 30 bak) så behåller du den nästan. Dock så tappar du mycket där när bilen blir stötig och tappar kontakten med asfalten i våran kassa svenska asfalt. Kör på originalfölgarna istället! Alt. Några andra 18tumare, spacera ut dom 10-15 mm så blir det så mycket snyggare också :) |
|
|
Dra runt på stora hjul är ingen vites med. Spacers ska du ha, blir supersnyggt ! Kör på kvalité spacers. Motech använder TPI spacers som passar perfekt. Jag har dessa på min 140. Du får spacers och hjulbultar+låsbultar för ca 220 pund. Du kan inte beställa via Motech utan får ge genom MMR Performance i England. här kan du se: Länk |
|
| Jag köpte min M135i med 19" och det förvandla bilen, tycker personligen att 19" är den snyggaste storleken på M135i. Det blir ju mer ljud i bilen och en stötigare körning ju större fälgar du har men det var absolut inget jag stördes av. | |
|
Man bör alltid ha samma rullomkrets som original Länk Självfallet har du din fulla rätt, och min uppmuntran, att förändra/förbättra utseendet på din bil. Men större/tyngre hjul, och även bredare däck, innebär alltid försämrade prestanda. Själv är jag en gubbe på 50+ som tycker att fåfängan faktiskt får ha sitt pris. Mina sommarhjul på F11 har dimensionerna 245/35-20 och 285/30-20. Det blir stötigare, högre ljud, dyrare, m fl nackdelar. Men jag tycker det förhöjer utseendet och ger mig en mera personlig bil. Men även min fåfänga har sin gräns vilket visas på mina vinterhjul. Här låter jag säkerhet och funktion går före utseende och väljer smalare däck än original; 225/50-18 (= samma rullomkrets som sommardäcken). |
|
|
Du kommer inte att få sämre prestanda med större fälgar i sig. Som andra har skrivit ger bredare däck och tyngre hjul (däck+fälg) oftast sämre prestanda. Större fälg innebär lägre däck (jag förutsätter att du kommer att ha samma/tillåten rullomkrets) vilket ger bättre styrkänsla och väghållning. Nackdelarna blir ofta mer ljud och stötigare gång. Så det är i princip utseende, körkänsla och väghållning VS komfort och kostnad du måste ta ställning till. |
|
|
Lägre däck = bättre väghållning... den var ny :) E det därför alla slicks och r-däck tillverkas i 30 profil? Ne just ja.. det gör dom inte :) Är det styrkänsla ni är ute efter... prova lite mer toe-out istället. |
|
|
Om man använder spacers, bryter det inte i hjullager och påverkar styrningen på ett konstigt sätt? |
|
| Enda vettiga anledningen till spacers är om fälgen har ett för högt ET-mått. Resten är bara kosmetika. | |
|
ESvensson: Jag vet inte exakt vart du vill komma, men det var väl inte specialdäck som diskuterades? I vilket fall vill jag generellt hävda att ett lägre (profil) däck ger bättre väghållning då det ger mindre rörelser i stommen. Förutsatt att alla andra faktorer är lika. R-däck och slicks ger bättre väghållning p gr av den viktigaste faktorn; friktion. Men oavsett, ett lågprofil R-däck ger bättre känsla och väghållning än ett med högre profil. Annars förstår jag inte varför alla prestandabilar har däck med låg profil? Ang. spacers: rimliga spacers, t ex 10mm är inget problem, det lär du inte märka nämnvärt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.