AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.770

köpråd 130 eller 135?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Har funderat ganska länge på att köpa en 130 då jag kör ungefär 25 mil i veckan till och från jobbet. Som jag förstår det så får man räkna med att tanka rätt ofta då det är liten tank och bilen vill ha 1 liter milen i runda slängar, men det borde räcka med en tank per vecka även för 130 :-)

Nu har jag börjat vela och tänker att man kanske skulle sikta in sig på en 135 istället. Den är ju nyare och känns mindre "daterad" i kupén, lättare att hitta en bil med låga mil (under 10-12"), men det jag undrar mest över är väl den upplevda körglädjen.

Vi har en nästan ny VW i familjen med drag etc. så det enda kravet på 1-serien är att den ska ha 5 dörrar (p.g.a. hund, kommer behöva fälla baksätet någon gång ibland). Således går alla kupéer bort, vilket är majoriteten av 135 vad jag kan se på blocket med mera. Övriga absoluta krav är farthållare och Xenon samt helskinn, då tygklädseln är rätt sunkig på 130

Om man struntar i försäkring, förbrukning och löpande driftskostnader mellan 130 och 135:

- Vilken är roligast att köra dagligen?

- Jag är inne på manuell låda. Synpunkter på det?

- Går det ens att hitta en 135 som inte är pillad på och "optimerad"? Skulle vilja ha en originalbil.

- Känns som att det är fler delar som kan gå sönder på en 135, men hur håller era bilar ihop egentligen? Förekommer det problem med turboras, lådras etc. på 135?

- Om man tar en 135, ska det vara iX eller RWD?

- Fungerar 130:ins och 135:ans antisladd lika bra på vintern? Upplevs bilarna som säkra att köra (om man kör normalt så att säga)?

- Annat man ska tänka på? Tips?

Tack för input!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pratar vi E87 på båda modellerna (eller E87 130i och E82 135i)? Eller menar du 130i E87 och F20 M135i?

Om du inte är en riktig sugmotorentusiast så kommer 35i vara roligare. Bättre bottendrag och mer kraft i hela registret.

Manuell låda är helt rätt val. Då får du verkligen direktkopplingen med bilen och båda de två motorerna fungerar i perfekt harmoni med 6-växlad manuell låda. Passa på innan det försvinner för gott.

Jag tycker rwd är att föredra. Behöver inte x-drive och vill inte ha tyngre bil, högre förbrukning, drift på framhjulen som påverkar styrningen. Men gillar du x-drive så ta det!

Kör min året runt och det går alldeles utmärkt. Bra däck hjälper ju, men det gäller alla bilar. Antisladdet fungerar bra, men det fungerar även bra utan.
Pr
1.031
Profossen
Bra input! Jag drar också mer åt RWD och manuell, men har en kompis som är helt automatlådefrälst och som i princip anser att man är lätt mentalt retarderad om man väljer manuell...

Gillar DSG-automaten i VW, men det är ju en bruksbil. Hade en Cupra med automat med förra året och visst, det är ju roligt att sikta och dra, men paddlarna tror jag ärligt att jag använde en gång bara. Sedan satt man och åkte med.

130, där tittar jag på 07 och uppåt. Verkar finnas få ute som är senare än 08.

135, där har jag tittat på alla modeller, från de första till 135M och så vidare. 140 är för dyr, skulle säga att smärtgränsen går runt 220-240" och då täcker man ju in en del av de nyare 135 med?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
135 tycker jag du ska satsa på. Nyare och modernare bil helt klart. Jag hade en 130 som "rasade" i motorn. Ventilfjäder brast och det blev en kostnad på ´c 30k :(
Pr
1.031
Profossen
PelleP, har för mig att jag läste om den här, visst fick du hålla på och byta firma med, för att de inte hittade felet först?

Jag gillar ju sugsexan, hade 328 för länge sedan och det ljudet är ju fint... men det kanske är som du säger, 130 köper man ju för att köra hårt och de är ju rätt gamla nu, drygt 10 års brukande med ofta många ägare. Det sliter.

Sett en blå på blocket som "Jessica" försökt sälja nu i ett halvår, bl.a.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låt oss inte fastna i en diskussion om manuell eller automatlåda, båda fungerar utmärkt till motorerna och det hänger på vad man föredrar. Manuell är ju ovanligare så det är ju på gott och ont.

Om du kan sträcka dig upp till 240' så är ju en M135i möjlig. Det är en avsevärt moderna bil med F20 än E81.

Ta denna som exempel Länk

Här får du manuell låda, 320hk, navi pro, skinn, soltak och elstolar. Hifi var standard vid denna tidpunkt. Väldigt rolig bil för pengarna! Precis över smärtgränsen, men sätt en bevakning och håll koll på vad som kommer ut och vilka som är prutsugna. Lite högt tycker jag vissa ligger med sina -13.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
yes stämmer bra !

ljudet är grymt på sugsexan, det får du inte på en 135. Då måste du byta ljuddämpare..men det blir inte samma ändå.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En turbomotor har ju sina begränsningar i ljud, men en 35i låter ändå bra. Gigantisk skillnad mot en "normal" dieselfyra. Den är också "sugmotorlik" i sin karaktär. Bra drag på låga varv, men tydligt att den drar mer ju mer du varvar. Likheterna med en äldre V8 är tydliga. Då en V8 mer låg kring 300hk+ än effekterna de oftast har idag.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Skall du köra den året runt är nog en F serie ett bättre val, känns som E bilarna med sexa börjar är mer av entusiastbilar. Jag har en E82 (cab) 135i med DKG låda, hög smiles per hour på den men till vardags, nja...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.