|
|
|
|---|---|
|
Hi there fellow Naziwagon lövers! Jag har ett problem med min 335:a! När jag gasar på 1an eller 2ans växel från ca 1000-1500varv så när turbon börjar bygga tryck så hörs det ett riktigt skrammel och låter som wastegaten öppnar/stänger/öppnar/stänger hela tiden tills man når typ 5500-6000rpm, blir ändast så på första och andra växeln om man drar från låga varv med full gas. Låter inget om man gasar lite försiktigt, och drar man från låga varv på växel 3-6 hörs ingenting. Det är ny turbo då den andra gick på garanti, och efter bytet hamnade den i limpmode om man drog från låga varv på 6an, så dom sjyssterade axeln till wsg’n och det problemet försvann, och igår upptäckte jag det här.. suck. Har en film ja kan lägga upp om ja hittar något vettigt ställe o posta den på. Kort o gott låter det som fludder/skrammel i wsg’n, låter som den dumpar 5ggr/sec lite smått, i alla fall något involverande luften som flyttas runt där nere i turbo området,hörs tydligt att det kommer från passagerar sidans del av motorutrymmet. Vad f*n kan det vara!? Låter inget skrammel på tomgång, eller kallstarter, inte heller något vid deceleration. Utan enbart vid 80-100% gaspådrag i växel 1-2, och försvinner så fort man släpper på gasen. All hjälp uppskattas! Die Happy Shit Happens | |
|
Här kan ni lyssna själva! Ska åka förbi bmw imorgon och slita med någon mekaniker ut på en snabb tur o se va dom säger, men är det någon som vet vad det är och har lösningen på det är jag för evigt tacksam! Kanske så enkelt att axeln till wsg’n måste sjyssteras lite till pt ena eller andra hållet Tack på förhand Die Happy Shit Happens |
|
| Inte lätt att höra på den korta snutten. Men jag hade ett liknande skrammel en gång och det var en plåt vid/i katalysatorn som satt löst och skramlade vid vissa varvtal. | |
|
ShroOmaZ: Hade exakt samma ljud / probelm på min BMW F31 335i -2014 och BMW höll på i evigheter för att hitta problemet. Ljudet kommer från ett plastclips som sitter vid avgassystemet vilket smält sönder och således expanderat. När man belastar bilen vidgar rotationen något i kardanaxeln och det är just kardanaxeln som går mot detta clips och genererar ljudet. Helt ofarligt men extremt irriterande. Uppstod precis som för dig på 1 an och 2 ans växel (även 3 ans ibland) när man belastade hårt. Man byter ut clipset till ett nytt så är problemet borta. Lycka till |
|
|
Hej! Tack!! Jag har bilen på lyften, exakt vart hittar jag det där clippet? |
|
|
Vet ej riktigt dessvärre. Har ej sett det med egna ögon utan fick det bara förklarat av mekanikern på BMW. Vart bor du? |
|
|
Bor i Örebro. Okej! Var det nyligen? Tänkte om du har namnet på mekanikern hos bmw och nummret till verkstaden, kan jag ringa dit imorgon och prata med den som bytte ditt clip. Tittat som en dåre överallt, hittade ett par skruvar på en avgasskarv som satt löst, drog åt dessa o gjorde det aningen bättre. Men det är fortfarande sjukt irriterande ljud. |
|
|
Det var Fordonsbolaget i Upplands Väsby som gjorde själva jobbet (köpte bilen där). Fråga efter chefsmekaniker om du ringer dem då det var han personligen som gjorde jobbet. |
|
|
Toppen! Ska ringa dit imorgon! Ser på själva kardanen att handbromsvajern har släppt vid något tillfälle och legat imot, men just det är fixat sedan innan. Ända jag kan tänka mig är att det är spjället i vänster utblås som strular, får ringa dom imorgon och höra sen fortsätta felsökningen. Tack så mycket för hjälpen /Thomas |
|
|
Har något minne av att det just var något handbromsvajern som kanske var precis vid avgassystemet. Har bara som sagt fått det återberättat så ej sätt det själv. Dock är jag 99% säker på att du har samma problem som mig då missljudet är exakt likadant. Men ring till Fordonsbolaget och prata med dem. Du kan hälsa att bilen i fråga var en svart BMW 335i Touring - 2014. Det var i slutet juni, början av juli detta år som han jobbade med detta. |
|
|
Löste det sig? |
|
|
Hej, Ursäkta det sena svaret! Ja det löste sig, bytte fästen till vajrarna och flyttade dom lite så nu är det helt perfekt ! Tack så super mycket för hjälpen! |
|
|
Skönt att höra och ingen orsak :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.