AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.643

Startar inte efter byte av kamkedja

Hej!

Skrev här för ca en månad sedan angående min x3 2008 med kamkedjerassel.
Motorn i fråga är den ökända n47 2.0diesel.

Har den senaste tiden spenderat kvällarna ute i garaget, och jag har nu bytt kedjan!
Då jag inte har tillgång till billyft så gjorde jag jobbet genom att plocka ut motorn ur bilen.

Jag hittade direkt att det var en kedjestyrare till den övre kedjan som hade gått av, därav var den övre kedjan slack..

Jag hittade även något väldigt märkligt, nämlingen att dieselpumpens nollningsmarkering misstämde med ca 30 grader. Se bild:

Länk

På bilden så har jag nollat vevaxeln och kamaxeln så som de skall vara, och då ser ni spåret i drevet ska linjera med gjutningen i blocket som är ca 30 grader till vänster.

Efter att ha pratat med kunnig bilmekaniker så kom vi överens om att det mest logiska var att montera tillbaka pumpen på sitt originalläge, dvs. 30 grader skillnad jämtemot hur den stod innan.

Nu har jag efter mycket om och men monterat tillbaka allting i bilen, men när jag vrider på nyckeln så snurrar den bara runt, startar inte!!

Så vad kan tänkas vara fel?
Är det så illa att pumpen skall vara monterad 30 grader från sin nollningsmarkering? (Låter ju väldigt konstigt iof..)
Eller måste man återställa/programmera ECUn efter att man har lyft motorn? Jag har ju ej bytt några elektronikdelar?

Eller har ni något annat tips?
Känns väldigt tråkigt just nu, speciellt då det börjar vara minusgrader här uppe i norr och jag står med garageporten öppen för att få plats framför bilen..
Om du har vridit pumpen fel så borde det finnas en parameter att ändra i mjukvaran som ger rätt offset. Om den stog 30 grader fel mekaniskt och det är "rätt" så måste du ställa om parametern 30 grader fel. Det mekaniska borde alltså gå att kompensera för i mjukvaran. Varför den stog 30 grader fel kan man fråga sig, var det något som kunde vrida den iom att kedjan var slack?
Det kan ju även vara så att axeln som driver pumpen har vridit sig med tiden. Eller om det är en mutter som markeringen är på som lossnat lite.
Har du kollat/raderat ev felkoder?
Ja jag vet inte varför pumpen stod fel till att börja med..
Pumpen borde inte ha kunnat vrida sig i och med att kedjan var slack, då d3n undre kedjan fortfarande var spänd och höll den i sitt läge.

Markeringen var på själv drevet, och drevet hade ett kilspår som satt mot axeln, så den här ej kunnat vrida sig där.

Men jag läste en massa om common rail dieslar igår, och vad jag förstår så bygger pumpen bara upp ett tryck då, och det är i själva spridarna som timingen sitter i?
Isåfall borde ju inte timingen på pumpen vara så viktigt, om den endast skall ge konstant tryck?

Felkoder har jag försökt läsa, men den billiga felkodsläsare jag har hemma ger 0 felkoder, vilket känns fel oavsett. Ska se om jag kan få tag på någon bättre felkodsläsare.

En tanke som slog mig igår, kan det vara något stöldskydd eller liknande startspärr som har slagit in? Just eftersom jag har plockat ut motorn (tagit isär alla kontakter)...
Jag hade batteriet urkopplat under hela arbetet.

Mvh
Jo du har rätt i att det borde inte spela någon roll om pumpen står fel då den bara ska pumpa bränsle. Men timingen har att göra med när du öppnar spridarna, för att bibehålla rätt railtryck. Om pumpen tror att en spridare kommer vara stängd vid en viss vinkel på vevaxeln men den i själva verket är öppen så kommer du inte bygga nått railtryck just den tiden. Men det som är lite konstigt är att du borde ändå kunna bygga ett litet railtryck, men kanske inte tillräckligt för att bilen ska starta. Därför skulle du behöva kolla vad du har för railtryck när du vrider på nyckeln.
En annan fråga är om du verkligen har kollat att du har bränsle fram till pumpen? Har du luftat av allting?
Hej igen!

Problemet löst!

Jag hörde även av en mekaniker här i stan att det kunde vara luft i systemet, så jag fördjupade mig något i ämnet. Gick ut nu och körde 3 cykler på tändningsläge 2, och på andra startförsöket hoppade bilen igång!

Riktigt skönt nu att höra att bilen går utan missljud och det har inte uppstått några läckage i samband med jobbet, så nu är det bara att tuta och köra igen!

Tack för hjälpen här på forumet!
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Grymt bra jobbat
Mike
Ok, så mitt inlägg var inte till någon hjälp då från 2018-11-27? :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bra jobbat, och skönt att allting nu fungerar som de ska.

Sen är det även skönt och höra att de berodde på den övre spännaren/kedjan. Hört att de ofta beror på den undre kedjan. Då jag inte orkar hålla på med detta själv så lämnar jag in den till Bmw om 2 veckor. Dom kontrollerar då endast övre delen.

När jag bokade tiden så bekräftandes även att det kommit uppdaterade spännare sedan bilen tillverkats. Så de är ju skönt även i ditt fall att det nu sitter bättre spännare där.
Le
357
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
Porsche 911 Carrera S Cab -20
Polestar 2 -23
Volkswagen Caddy -17
Mazda MX-30 -22
Bra jobbat, funderar på att köpa 120d med N47 motor.....
Hur mycket motor har du skruvat tidigare?
Hur många timmar tog denna operationen?
Skulle du göra om denna operationen en gång till...?
Underlättar det mycket att ha en lyft?

Tack på förhand.
C.Douglas: självklart har dina svar hjälp mig mycket, jag hade dock redan hunnit prata med mekanikern som är en bekant till mig innan jag läste ditt svar, men med facit i hand så skrev du precis vad som var fel! :) så tack för hjälpen!

LeMans Blå:
Jag har skruvat en del innan, har bytt ett par kamremmar och dylikt. Har dock aldrig plockat ut en motor förut.
Uppskattningsvis mellan 30-40 timmar. Har hållit på i en månad, men har bara gått ut någon timma på kvällarna och helgerna då jag har haft tid. Det här hjälpt väldigt mycket att jag inte var beroende av bilen under tiden och kunde göra jobbet utan att stressa.
Jag tror faktiskt inte att jag skulle vilja göra om ett sånt här omfattande arbete, då det här tagit i princip all min "lediga" tid den här månaden.
Lyft hade underlättat väldigt mycket, då man plockar ner växellådan istället och låter motorn sitta kvar i bilen. Slipper all mektid med att plocka hela fronten som jag var tvungen att göra pga min låga takhöjd (skulle inte kunna lyfta motorn över krockbalken).
Borde ha tänkt på det tidigare, men bra att det löste sig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.