AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.404

M30B35 Startar ej

Er
43
Erky
320CI -2003
Tja, åkte med min bil för en vecka sedan, skulle starta den idag den går runt men får ingen gnista testade med startgas men inget händer, vad ska jag göra M30B35

Mvh ERIK
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Finns det 12V på tändspolen när tändningen är på?
Är det en maskin med motronic insprutning? Kolla givaren/givarna på vevaxeln.

// Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Beteckningen M30B35 brukar jag tolka som den sista versionen av M30-motorn dvs den som satt i en del E32- och E34-modeller. Samtliga av dessa hade Motronic (antingen 1.1 eller 1.3 men eftersom 1.1 bara fanns under en kortare tid så antar jag det är Motronic 1.3).

När en bensinmotor inte vill starta (men startmotorn går och drar runt motorn) så brukar något av följande saknas eller vara knas med:
* bränsle
* tändning
* kompression
* timing

Du har redan tagit första steget och felsökt och hittat att du inte har gnista. Men det är bara det första försiktiga steget - nu ska du gå vidare! :-)
Det första du bör fråga dig (och som vi också måste veta) : VAR kollade du att du inte hade gnista?

Om du kollade längst ut på ett tändstift så finns det många möjliga felkällor på vägen.
Om du kollade på styrsignalen in till tändspolen så finns det mycket mycket få felkällor på vägen.

Det första man bör besvara är : FÖRSÖKER ens DME (motorstyrenheten) att skapa en gnista!?!

Om DME inte ens försöker, så kan man ju leta efter fel i tändsystemet hur länge som helst :-)

Steg 1 : Det enklaste (som passar en weekend warrior) är att kolla om du har styrsignal in på tändspolen, dvs försöker ens DME att skapa en gnista?
Samma frågeställning dyker upp så många gånger - och väldigt få vet hur man felsöker vidare efter man konstaterat att det inte är någon gnista vid ett tändstift - så här är en video som jag gjorde just för detta :-)
Videon visar en gammal M20 med L-Jetronic men när det gäller tändning och tändspole så fungerar det exakt likadant på din M30 med Motronic.
Jag visar även hur det ser ut när en kritisk sensor (vevaxelgivaren i det här fallet) är trasig och DME har inte alla signaler den behöver och vägrar därmed starta motorn.

Beroende på resultatet från ovan nämnda test går du vidare i helt olika riktningar.

Men låt oss säga att du alltid har +12V på coil positive (även under crank) men ingenting händer på coil negative.

!!! OBS OBS OBS OBS OBS OBS !!!
Detta är bara EXEMPEL på vad nästa steg kan vara!
Du ska bara göra detta om du fick ovan nämnda resultat vid tändspolen!

Då ska du lossa en spridare och kollat om DME ens försöker öppna spridarna. Bara koppla ett noid-light i kablagets kontaktstycke och försök starta motorn och se om den blinkar eller inte (pulserna är korta och med låg frekvens så det blir bara ett svagt ljus).
Har du inget noid-light så kopplar in en vanlig testlampa (inget LED-baserat junk utan en med en riktig glödlampa).
Eftersom även detta steg är relativt okänt bland de som gör allmän felsökning så har jag gjort en video även hur detta kan se ut :-)
Se klipp 3 i filmen nedan - du kan se kontaktstycket till spridaren där du knuffar in ett noid-light och sedan försöker starta motorn och observerar vad som händer. (Fast i filmklippet simulerar jag en motorstart med ett verktyg i stället - men hela konceptet är exakt detsamma. Blinkar lampan när du startar motorn så har du spänning fram till spridarna och DME försöker att öppna spridarna. Om lampan inte blinkar så har du antingen ingen spänning fram, DME försöker inte öppna spridarna eller både och).

!!! OBS OBS OBS OBS OBS OBS !!!
Detta är bara EXEMPEL på vad näst-nästa steg kan vara!
Du ska bara göra detta om du fått ovan nämnda resultat i de två tidigare testerna!

Skulle det visa sig att DME vägrar att styra tändspolen och även vägrar att öppna spridarna så är det två säkra tecken på att DME inte får de insignaler den anses behöva och vägrar därmed ge gnista och bränsle till motorn (när du försöker starta den).
Dessa M30-motorer och tokenkla och vevaxelgivaren är den enda signalen som DME behöver för att starta motorn.
Så om du har kommit fram till att DME saknar en kritisk insignal så ska du fokusera på vevaxelgivaren. Vad du borde göra i det här skedet är att koppla in ett oscilloskop och backproba signalen från vevaxelgivaren uppe vid Motronic-handsken. Nu är det få som kan göra detta (saknar både utrustning eller kunskap - ofta både och) - så man får göra det bästa med vad man har.
Börja att göra en visuell inspektion av vevaxelgivaren.
Sitter den fast korrekt?
Ser gapet rimligt ut?
Sitter den korrekt ovanför tänderna på vibrationsdämparen?
Sitter vibrationsdämparen fast och har alla tänder kvar och inga skador?
Är sladden skadad på givaren?
Är det ärgningar i skarvkontakten (sitter vid termostathuset)?
Har givaren korrekt motstånd?
Vevaxelgivaren sitter här nere (se blå pil) : Länk
Skarvkontakten är denna (se blå pil) : Länk
Mät givarmotstånd så här : Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Erky : Fick du igång M30-motorn? Vad var problemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.