AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.194

Bilen skadad på långtidsparkering vid Arlanda!

Sida 2 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara under färd. Kamera som filmar när du inte är i bilen är inte ett av de tillåtna användningsområdena.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kane, precis som Lövet är inne på - är den springande punkten att under färd räknas det som att kameran är manövrerad på plats.

Men filmar man med kameran i bilen utan att vara där - dvs. när den är parkerad, faller ju "manövrerad på plats"....

Dock får man använda "parkeringsfilm" i bevissyfte, men man får räkna med risken att en åklagare väcker åtal för att man har filmat olagligt - det ogiltigförklarar dock inte filmen i rättsfallet där man använder den som "bevis".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Och hur ska någon bevisa VEM som lät kameran filma på parkeringen?

Var det föraren? passageraren? eller kompisen som heter Molgan som tyvärr inte är här?

Sedan är det som nämnt ovan, fri bevisföring i Sverige...
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
En fast monterad kamera i en bil kräver nog en skicklig advokat för att inte ägaren ska anses ansvarig, gissar jag. Men jag är inte jurist så jag bara killgissar....
Är det vanligt att ni låter främmande människor montera kameror inuti era bilar som ni sedan inte känns vid?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
-Ja, jag är ägare och jag har låtit montera kameran.
-Men nej, jag hade INTE aktiverat kameran vid det aktuella tillfället, det måste NÅGON ANNAN ha gjort, utan min vetskap.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Extremt tråkigt med parkeringsskador och mycket svårt att bevisa vem som är vållande.
Man måste alltid komma ihåg att kolla sin bil noga innan man flyttar den. Men trots det blir det mycket svårt att bevisa något.
Vid långtidsparkering kanske det skulle hjälpa (lite) att fota sin bil när man parkerat? Men då måste man verkligen vara motiverad...

Jag är en av dem ("idioter..?") som alltid parkerar allra längst bort på parkeringen och/eller på en noga utvald plats. Ofta över två rutor. Om jag måste stå intill en annan försöker jag välja vem jag ställer mig intill.
Men på TS typ av långtidsparkering kan man ju inte göra mycket.
Jag undviker långtidsparkering men ska tänka på det och vara mera noga, och betala lite mera, om jag måste välja långtidsparkering.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Vi pratar juridik inte logik nu.

Vad polisen "vet" och vad en åklagare kan bevisa är två vitt skilda ting.

En åklagare måste nämligen BEVISA att DU har monterat/satt på kameran.
Och det krävs alltså videofilm eller vittnet där man tydligt kan se att just DU att har gjort det.

Så en en advokat behöver du knappast lägga några pengar på, utan du kommer få hem ett litet brev där det står på klassisk Svenskt maner "brott kan ej styrkas"...

Jättetråkig historia, men;

1) Jag kan ha viss förståelse för att de inte tar på sig en skada, om de defacto inte vet att de har orsakat den, som du skrev själv "Det kan lika gärna vara någon kund som kört på min bil".

2) Om de tar på sig skadan öppnar de också för att de ska ta på sig alla skador, tyvärr är människor snåla så det skulle antagligen inte dröja länge förrän folk började ställa krav mot parkeringsbolaget för alla möjliga skador. Alternativet då är att de börjar fota alla bilar när de kör in, men det är antagligen en hantering som är ganska dyr.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Punkt 2 är rätt viktig, om det kom fram att det var fritt fram så skulle det hamna rätt många krockade bilar där som "upptäcks" vid uthämtning.

Bara för att belysa hur j**** oärliga folk är. I min koncern finns ett hyrbilsbolag. De har problem med att vissa kunder hyr en likadan bil som de har, plockar av däck, bromsar och dämpare och sen monterar tillbaka sin gamla grejer. Förstår ni hur illa folk beter sig?!

-------
//Lövet
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
andreas_lofgren: Inget annat än skrämmande. Man får ju viss förståelse för försäkringsbolagen när man hör sånt.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Att man byter hjul från hyrbilen till sin egen kan jag gott tänka mig, det är ju relativt enkelt. Men att man byter bromsar, stötdämpare och liknande måste vara extremt sällsynt eller snarare rena rövarhistorier från hyrbilsbolagen. Hyrbilar är sällan äldre än ett par år och hur ofta byter man stötdämpare på en bil som är nyare än 10 år eller 25000 mil? Visst, modellen kan vara "gammal", men ändå.

Lika fräcka som vissa är, lika ovilliga att göra sig besvär är de flesta. Klientelet som skulle kunna göra sig besväret kör sannolikt inte en nyare bil. Skulle kunna tänka mig att det är mindre taxibolag i så fall...

MVH Christofer
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ett tänkbart exempel till crille m fl:
Det finns en hel del helt vanliga personbilar som används i yrkesmässigt bruk (tänk t ex väktarbilar?), som går 10 - 15 000 mil per år. De byts efter 2-3 år och har ofta gått 25 - 30 000 mil.
Mindre nogräknade personer/företag köper ut dessa bilar av t ex leasingbolagen för en mycket billig peng.
Ger dem en rekond och översyn (kanske justerar någon mätare..?) och säljer en "nästan ny bil" med god förtjänst.
I sådana fall skulle man självfallet kunna ha nytta av nya stötdämpare och bromsar, etc?
Om vissa mindre nogräknade sysslar med sådan verksamhet någorlunda löpande så skulle jag inte bli förvånad om de också skulle kunna hyra en bil ibland för att få tag på dessa prylar.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Skriver svaret igen , det gamla blev borttaget! Denna gång utan handläggares namn.

Hej!

Tyvärr finns inte en möjlighet att se vad som eventuellt inträffat med er bil.

Jag har gått igenom inspelningarna men inte kunnat hitta något.

Tyvärr kommer vi inte att ersätta denna skada.

Med vänlig hälsning

M.H
Skadereglerare
Måby Park AB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.