AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.195

Bilen skadad på långtidsparkering vid Arlanda!

Sida 1 av 2
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Hämtade bilen igår på en långtidsparkering där personalen flyttar bilen. Såg inte skadan förrän 15mil därifrån när jag tankade! både fram och bakdörren är intryckta och skrapade! Bilen har gått under 1000mil och det känns förjävligt!
Ringde parkeringsbolaget direkt och fick email till han som sköter skadeärenden.
Någon annan som har råkat ut för skada i samband med långtidsparkering?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trist, men inte helt förvånande att parkeringsskador sker där. Det är ju ändå många bilar i omlopp. Vad är det för bil?
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Det är en Mercedes All-terrain 2018
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
tips:
Länk
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hm borde inte parkeringsbolaget stå för skadorna då som det uppkommit när dem kört bilen? Fanns där månntro nån kameraövervakning.

Kanske svårt o bevisa i efterhand annars tänker jag som skadorna på bilen inte upptäcktes direkt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om inte p-bolaget tar på sig skadan, eller att någon sett vad som hände, så blir det din vagnskada som får täcka. Det är inte lätt att få ersättning från Trafikförsäkringsföreningen.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Bilen flyttas till (och från av personalen) en parkering där kunderna hämtar sin bil. Det kan lika gärna vara någon kund som kört på min bil. Väntar på svar från "utredningen".
Ka
5.697
Kane
Har de videoövervakning kanske det kan vara en väg framåt.
Tråkigt, hoppas det löser sig, mer än viktigt att ha egen kamera i bilen.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
lanab, finns det någon kameralösning som klarar 360 graders övervakning och som kan vara i gång 1-2-3 veckor på en långtidsparkering? Som inte drar ut allt batteri från bilen.....

Nyfiken, kan ju behövas även på ICA-parkeringen under den korta tid man storhandlar så som folk parkerar.

Niklas

Fransosen
360 är nog svårt, jag har en Blackvue 2-kanals som filmar fram och bak. Sen är det ju sällan som en krock sker rakt från sidan utan att den andra bilen och föraren kommer i sikte för kamerorna någon gång.

Däremot batteritiden är lite svårare. Jag har ett externt batteri som laddar när bilen är igång. Det håller ett drygt dygn verkar det som. (Sen stängs systemet av, det sitter på säkringar som inte är igång när bilen är avstängd). Ska man ställa den så länge som flera veckor så krävs det nog rejälare saker som inte sitter inkopplat i bilen.

Har ännu inte behövt använda bilderna till något, men det känns rätt tryggt att veta att bilder finns om något skulle hända.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nimgaard, tack för tipset!

Men det är ju både en dyr och rätt avancerad lösning det där....

/Niklas

Fransosen
Absolut. Det finns ju givetvis billigare kameror, och enklare batterilösningar. Det hade ju inte funkat heller i det aktuella fallet om inte skadan skedde första dygnet. Men under mer normala omständigheter så hade det bara varit att plocka fram filmen och då hade det blivit rätt svårt för parkeringsbolaget att neka.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa kameror har väl "stötsensorer" där kameran ligger i sleep-mode fram tills bilen skakar till - då börjar den filma...

Hur länge kameran kan ligga i sleep-mode utan att dra ur batteriet har jag dock ingen koll på. Det finns säkert bättre/sämre lösningar på det också.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo den jag har funkar så. Har för mig att den sparar ner en minut runt själva "incidenten". När man kör filmar den hela tiden. Men även sleep-mode kostar en del batteri eftersom den ändå filmar på något sätt för att kunna spara ner innan händelsen och för att den reagerar på rörelser och liknande.

Som sagt, ett dygn med ett hyfsat extrabatteri. Det jag använder är ett Cellink B. Att sätta kameran direkt på bilbatteriet är nog ingen bra ide, och vad jag vet så kan det bli strul med de boxar som stänger ner när batteriet börjar bli urdraget.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Se inte kameran som en utgift bara, en självrisk som ni inte borde fått betalar ju den.

Gällande parkering så är det ju tyvärr så att batteriet bara håller något dygn , så just långtidsparkering är ju inte aktuellt, men utmärkt för det dagliga användandet.

Sedan så kan det ju dyka upp intressanta händelser på vägarna som du kan få filmat som en bonus med!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Sen är det som vanligt de juridiska aspekterna på fast monterade kameror...

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilka iofs inte ändrar faktumet att filmen går utmärkt att använda som bevis. Sen blir det ett separat ärende på den eventuellt olagliga filmningen.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som Lövet skriver!

Vi har fri bevisprövning i landet så "allt" som kan styrka din sak i ett rättsfall får användas - om det är "olagligt material" blir det eventuellt en senare fråga i ett separat rättsfall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Dessutom så är det lagligt. Så långt jag kunde hitta när jag kollade upp så räknas det inte som en fast installation. Finns något fall med en cyklist med nån form av kamera som blev avgörande.

Men jag är ingen juridikexpert så det kan ha ändrats eller vara helt fel.
Ka
5.697
Kane
Tillåtet sedan 2016, Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.