|
|
|
|---|---|
|
Hjälp. Jag har en motor som fått en spricka i cylinder 3 ut mot vattensidan. Har sökt en motor men gått bet. Vet någon vart man hittar en motor? Mvh Patrik | |
| Kolla Tyskland, tex www.ebay.de. Att köpa från en seriös firma där skulle jag säga är bättre än att köpa från skroten i Sverige. | |
|
Tack för svar men det blir för dyrt. /Patrik |
|
| Hur mkt är för dyrt? Vilken motor är det? | |
|
Det är en N53B25A som man vill ha 6250 Euro ink frakt. |
|
| En sån? Länk | |
|
Hur kan en motor kosta 45 tusen när man får en hel bil för 60? Länk ------- //Lövet |
|
|
Bilskrotar brukar ta 50% av nypris på originaldel för sina begagnade delar. 6250 EUR är ju drygt 60.000 och 4750 är ju ca 50.000 kr vilket är runt halva priset mot att du beställer en ny original motor hos BMW som väl ligger på ca 120.000 kr. Skulle man plocka ihop en vanlig BMW genom att köpa den som nya reservdelar och själv skruva ihop den skulle man nog landa på 5-10 miljoner i kostnad |
|
|
Jo men priset är ju ffs vansinne? Ingen köper ju en motor för 120k till en bil värd 60k. Då är det inte trångt mellan hjärncellerna så att säga. ------- //Lövet |
|
|
Det håller jag med om till 100%. |
|
| Du skulle köpt en annan billig bil och råka köra in i den första när den står parkerad.. | |
|
Mmmm, smart! Försäkringsbedrägeri är alltid en slug lösning... Kan detta vara ett alternativ? Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är det såklart inte Johan B, det var ett dåligt skämt skrivet när jag var på lite retligt humör. | |
|
Trist att det är så dyrt :-( Köp en hel bil med rätt motor och flytta över? Inte helt enkelt eller billigt det heller. Tyvärr kommer ju alltid en dag då det inte längre är ekonomiskt försvarbart att hålla liv i den gamla trotjänaren. Jobbigt när det händer när bilen fortfarande har ett rätt högt värde i fungerande skick bara. Att hitta en bra fungerande motor under de summor som florerar här i tråden tror jag blir svårt. Det går men det kan ta tid.... då din bil står stil. Med allt vad det innebär. Hoppas det löser sig för dig på ett snabbt och bra sätt! Niklas Fransosen |
|
|
Frågan är väl kanske hur långt bilen har gått och i vilket skick den är i övrigt...den är trots allt 10 år gammal och det är nog tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att byta motorn - i alla fall om man ska betala någon att göra det åt en. Ett alternativ är att sälja den som ett renoveringsobjekt - då kan någon händig person kanske köpa den för rimliga pengar. En "ful-lagning" som jag definitivt skulle prova innan jag ger upp, är att använda Omega kylartätning #101, den produkten har faktiskt fungerat förvånansvärt bra i många fall jag har hört och sett - pratade t ex. med en som hade en amerikansk V6:a som fått en spricka i blocket - han testade 101 och den blev helt tät. Han hade då redan beställt ett motorblock och bytte det senare och kunde då inspektera sprickan och den var rätt stor men helt tät efter 101... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Men nu är ju sprickan i cylinderväggen, där det är förbränningsgaser på 1100 grader och med +100 bars tryck i cylindern. Går inte att täta vad jag vet. | |
|
Passar andra motorblock typ n52 n54 till n53b25a Kan man stoppa in en annan motor? |
|
| eller passar en N53B30A ? | |
|
Rent fysiskt är den identisk. Men hur det blir med motorstyrning vågar jag inte tänka på. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.